המעגל נסגר: בכלא בפטרבורג נחנך בית כנסת לאסירים

כך נסגר לו המעגל: 213 שנים, לאחר ש'בעל התניא' שוחרר מהכלא בפטרבורג, לקראת ציון 'חג הגאולה' בחב"ד, בבית הכלא בפטרוברג נחנך אתמול בית כנסת לאסיירם היהודים. רבה הראשי של רוסיה אמר בטקס כי "חנוכת בית הכנסת השמיני בתוך בתי הכלא השונים, מלמדת כי קיים צמאון גדול ליהדות"

חזקי שטרן | כיכר השבת |

כלי תקשורת רבים צבאו אתמול (שני) על שערי בית הכלא בפטרבורג, לרגל פתיחת בית הכנסת היהודי בבית הכלא, בתום פעילות שנמשכה שנים ארוכות.

רשויות הכלא עודדו את הקמת בית הכנסת, לאחר ששוכנעו על-ידי הרבנות הצבאית ברוסיה, כי חיזוק האמונה ושמירת המצוות בקרב האסירים היהודים, תביא לכך שיצאו ממעגל הפשיעה.

בקרב העוסקים במלאכה, שררה התרגשות גדולה כאשר קבלו את ההודעה מהנהלת בית הכלא כי המקום הוכשר לבית הכנסת, וניתן לחנוך את היכל התפילה, וזאת לאחר שגילו כי תיחת בית הכנסת הינה בסמוך ממש לתאריך של 'חג הגאולה', בו שוחרר האדמו"ר הזקן בעל התניא ממאסור המפורסם בפטרבוג.

רבה הראשי של רוסיה הגר"ב לאזאר יצא בטיסה מיוחדת ממוסקבה לפטרבורג, בכדי ליטול חלק במעמד ההיסטורי, ולשאת דברי עידוד וחיזוק ליהודים הכלואים בבית הכלא.

לאחר שהרב לאזאר כובד בקביעת המזוזה, נערכה תפילה ראשונה וקריאת התורה בבית הכנסת, כאשר רבה הראשי של פטרבורג הרב מנחם מענדל פעווזנר משמש כבעל קורא.

בדברים שנשא בטקס, אמר הגר"ב לאזאר כי "בית הכנסת זה הוא השמיני מתוך בתי הכנסת שנפתחו בבתי הכלא השונים ברוסיה, אך יש כאן משהו סימבולי מיוחד, והוא הסמיכות ל'חג הגאולה - י"ט כסלו' שבו יצא האדמו"ר הזקן 'בעל התניא' ממאסרו בפטרבורג, כך שמבחינתנו הדבר מהווה סגירת מעגל".

רב צבא רוסיה, הרב אהרן גורביץ, אודה במילים נרגשות למפקדי והנהלת הכלא שנכחו במקום על שעשו ועושים הכל למען האסירים היהודים, תוך התחשבות נאותה באמונתם ובתורתם, והביע תקווה להמשך שיתוף פעולה פורה שיביא להקמת בתי כנסת גם במקומות נוספים.

הרב גורביץ העלה על נס את הרב אברמוב משלוחי חב"ד בפטרבורג, שפועל במשך כל השנה עם האסירים היהודים והוא גם זה שידאג לנהל את הבית הכנסת החדש, בתמיכת ועזרת רבה של פטרבורג הרב פעווזנר.

"היה זה מאורע מרגש ביותר", סיכם רבה של רוסיה הגר"ב לאזאר את רשמיו מהמעמד ההיסטורי, "אנו כיהודים יודעים את החשיבות של הצלת נפש אחת מישראל, בוודאי שעשייה שכזו בקרב אנשים שהתדרדרו להיכן שהתדרדרו היא רווח והצלה מבחינתם, וניצוץ תקווה שיחד עם הבערת הנקודה היהודית שבקרבם, יוכלו גם להתחזק בשמירה על ערכים ויצאו מאפילה לאור גדול", אמר הרב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר