פראייר מי שצם?

צמתם? הכירו את הקהילות שמזלזלות בצום

מה פשרו של היחס המיקל בירושלים, לחלק מהצומות? ואיך מסבירים בעולם הישיבות את ה"זלזול" שנוהגים בבריסק המחמירה בתעניות שקבעו חכמינו? • סקירה מרתקת (יהדות)

יהודים בצום בכותל (צילום: חדשות הכותל המערבי)

כמו תמיד בעם ישראל, לכל הלכה ומנהג ישנם שבעים פנים, בהם יש מי שמחמירים באופן קיצוני, יש שמקלים ויש את אלו שבאמצע; גם בצומות המצב הזה תקף. מלבד יום הכיפורים ותשעה באב - האחד מן התורה והשני מדברי הנביא - בארבע התעניות האחרות יש הנוטים לכאן ולכאן, כאמור.

תחילה, מעט רקע: כאשר חכמים תיקנו את ארבע התעניות (צום גדליה, י' בטבת, י"ז בתמוז וט' באב) על חורבן בית המקדש, הם קבעו שהן יהיו כמו ביום הכיפורים, כולל 'חמשת העינויים' המפורסמים, אך תקנה זו שרדה בעיקר במהלך שבעים שנות גלות בבל.

מכיוון שבט' באב אנו מתאבלים על חורבנם של שני בתי המקדש, תקנת העינויים נשארה תקפה רק לצום זה, אך בשאר הצומות היא התבטלה. כך ששלוש התעניות האחרות נחשבות ל'תעניות קלות', כך גם 'תענית אסתר' שנחשבת למנהג משום שהוטמעה בעיקר בתקופת הגאונים.

באשר ל'עשרה בטבת' ספציפית, נחלקו הראשונים האם זהו צום מדאורייתא או מדרבנן. לפי שיטת האבודרהם, שמדמה את עשרה בטבת ליום הכיפורים, גם אם הוא יוצא בשבת, חייבים לצום. אך הלכה למעשה פסק הרמב"ם כי אין זה מדאורייתא, ודינו כאמור כאשר הצומות הקלים.

מכאן אנו למדים, כי דיני ארבע התעניות שווים בדרגתם לגבי החומרות והקולות שיש לנהוג בהן.

הירושלמים

בכל קהילות עם ישראל נוהגים על פי ההלכה כי נשים בתקופת היריון או מניקות, פטורות מלצום בארבע התעניות הללו, גם אם הן חשות בטוב, זאת מחשש שמא הצום יסב נזק להן, לפעוט או לעובר.

מכלל זה השתלשלו ככל הנראה, במהלך השנים, ההקלות הרבות בהן נוהגים בני ירושלים, כאשר ההלצה אומרת "הנשים בירושלים היו תמיד בהריון או שהניקו", משום שבפועל הן אף פעם לא צמות.

אמרת כנף זו מתבססת על מסד הלכתי-מקומי: רוב רבני ירושלים (ראב"ד 'העדה' הגאון רבי ישראל יעקב פישר זצ"ל, ועוד רבים) נהגו להקל מאוד בארבע התעניות שצוינו, כך שנשים כלל לא חשבו להתחיל לצום, גם לאחר הנישואים.

בעולם הישיבות

בישיבות שבמדינות מזרח אירופה, טרום מלחמת העולם השנייה, נהגו להקל מאוד בצומות. ההסברים לכך שונים: חלק מהדעות גורסות כי היה זה כורח המציאות בשל הרעב וחולשת הבחורים בימים הללו, וכי צום היה עלול לגרום סכנה מוחשית לתלמידי הישיבות, אחרים טוענים כי הדבר נעוץ באחד מכללי היסוד של עולם הישיבות, הקובע כי נזקו של הצום רב מתועלתו, משום שהוא משפיע פסיכולוגית על הבחור, שצפוי ללמוד פחות טוב, מה שיגרום ביטול תורה מסוים. האידיאה של עולם הישיבות, היא ש"התורה מעל הכל", כידוע.

בימינו נוהגים בעולם הישיבות לצום כמו כל שאר עם ישראל, ולא מחפשים הקלות. בשל כך סדר היום בישיבות מקוצר בימי הצום, ורבים מהבחורים הולכים לנוח עד לצאת הצום.

יצוין, כי בישיבת בריסק הותיקה המשיכו את ה'מנהג' שלא להקפיד במיוחד על הצומות, כשראשיה רגילים להזכיר כי מרן ה'בריסקער-רב', הגרי"ז סולובייצ'יק זצ"ל, לא צם את ארבע התעניות גם לאחר שעלה לישראל.

יש ממי שלא צמים שתולים את התנהגותם בפסוק במגילת אסתר, בו נאמר: "וצומו עלי, ואל תאכלו ואל תשתו": אם כבר כתוב לצום, למה הפסוק מוסיף גם את 'אל תאכלו ואל תשתו' - הם מפלפלים - אם כל מטרת הצום היא מניעת אכילה ושתיה. מכאן הם מוכיחים, כי יש לחלק בין צער הצום לבין האכילה והשתייה בו, בהן ניתן להמשיך.

עובדה זו בולטת כאמור ב'בריסק', שאנשיה ידועים כ'מחמירים' בכל דבר. בעולם הישיבות רווחה האמירה, כי בבריסק לא צמים מכיוון שהם מחמירים בפיקוח נפש... (כמובן רק בצומות שאינם מדאורייתא).

עם זאת, למקורב לבית בריסק ששוחח עם 'כיכר השבת', חשוב לסייג: "אין פירוש הדבר ש'הותרה הרצועה' ואין צורך לצום; הרי הצומות נתקנו על ידי חכמינו. הכוונה היא רק שמי שמרגיש מעט חולשה, ורוצה לשבת וללמוד, עדיף שיאכל וישתה מאשר שיעביר את הזמן בבטלה או בשינה מפני חולשת הצום".

ההבדלים בין הצומות

הצומות שחכמינו קבעו, נועדו כידוע רק לאנשים בריאים. לכן, רוב מוחלט של פוסקי ההלכה מורים לכל חולה - אף בחולי שאין בו סכנה - שלא יצום.

ישנן קהילות רבות בעם ישראל שלא נוהגות להתענות ב'צום גדליה', המגיע מיד לאחר המעמסה של ראש השנה, ולפני יום הכיפורים. הסיבה העיקרית לכך, היא משום שעדיף להגיע חזקים לצום מדאורייתא - יום הכיפורים - גם אם זה בא על חשבון צום גדליה הקל יותר. מכיוון שישנן דעות כי גדליה נפטר בראש השנה, וזהו צום דחוי, בוודאי שאין להחמיר בו.

צום עשרה בטבת הוא צום קל יחסית, אך מכיוון שישנו מיעוט דעות כי הוא 'מעין דאורייתא', גם מי שמקל בתענית אסתר ובצום גדליה, מחמיר יותר בעשרה בטבת.

ב'תענית אסתר' יש הנוטים להקל מכיוון שהתענית האמיתית אירעה כידוע בתקופת הפסח, וחכמים תיקנו אותה בערב פורים רק כי זהו היום בו הוטלה גזירת ההשמדה על עם ישראל.

גם בי"ז בתמוז, היום בו נכנס נבוכדנאצר לירושלים, בו מתחילים המנהגים של 'שלושת השבועות', יש מי שהקלו שלא לצום.

הערת מערכת: אין לסמוך הלכה למעשה על הידיעה החדשותית הזו, כל אחד יעשה כפי שמורים לו רבותיו.

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (72%)

לא (28%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

12
קודם כל יש לפתוח בדברי הפוסקים השו"ע והרמ"א בסימן תק"ן: הכל חייבים להתענות ארבע צומות הללו ואסור לפרוץ גדר! הגה: מיהו עוברות ומיניקות שמצטערות הרבה, אין להתענות. ואפילו אינן מצטערות, אינן מחוייבות להתענות אלא שנהגו להחמיר. מי שלא מצטער אין לו פטור מלצום חוץ ממעוברות ומניקות. ובזה הקל הרב פישר זצוק"
הרב פישר
11
כל לבלר כותב הלכות ומטעה את הציבור
אריאל
10
דברים פשוטים בשלחן ערוך: הכל חייבים להתענות ארבע צומות הללו ואסור לפרוץ גדר! איני מבין היכן הבעיה ולמה להקל.
אלון
9
ישר כוחכם שהעליתם את הנושא. זה כמובן לא קשור לשיטת בריסק אלא להוראת הגמרא שבזמן שבין מלחמות אם רוצים מתענים ואם לא -לא.
סוף סוף!
אל תסתמך על זה יותר מדאי. לשיטת הרמב"ם הפשט בגמרא שונה, ואת הצומות הללו חייבים לצום.
ל
תענית אסתר צמים לזכר מה שהתענו בי"ג אדר כשלחמו בגוים ןלא בשביל הצום שצמו בניסן
בית שמש
8
כותרת מטעה
ירושלמי
7
הכותרת קצת מזלזלת! ישנם קהילות שמקלים בצומות ולא מזלזלים בצומות זה הבדל גדול!
אלי
צודק, כותרת שגויה מאוד
אאא
6
בימינו תוקף הצומות מלבד יוה"כ וט' באב הוא מכח מנהג בלבד, שכן מדינא דגמרא בזמן שאין שמד "רצו מתענין, לא רצו אין מתענין", אלא שבדורות הקודמים קיבלו עליהם לצום, ומנהג זה מחייב גם אותנו.
נחום ונגרוב
אין הבדל בין ט"ב לג' תעניות ארבעתם תלויים ברצו.
א
5
אתם הזויים. במקום לקדם ולקבע כימים אמיתיים של זעקה, תשובה ותפילה את התעניות, אתם מתעסקים בווארטים עבשים של בדיחות קרש פלפלניות. עשרה בטבת דווקא בימינו חשיבותו עלתה למדרגה עליונה, יום הקדיש הכללי, "כתוב לך את עצם היום הזה", שאילו היה נופל בשבת אפילו אז היינו מתענים, יום חורף קודר של סבר פנים כבד וזיכ
נעשית סם המוות.
4
התגלה לי מהכתבה שאני בריסקער
יהודה
3
כמה תיקונים נדרשים במה שכתבתם. נבוכדנצאר לא נכנס לירושלים ביז' תמוז. ביז' תמוז הובקעה מצודת אנטוניה מצפון לבית המקדש בתקופת טיטוס, ולאחר שלושה שבועות בט' ניתנה הפקודה להחריב את בית המקדש ("נגזרה גזירה" בלשון חז"ל).
ימ
2
גועל נפש של אתר חרדי פלורליסטי
חיים
1
הכתבה הזאת מיותרת, ומסוכנת לכל העמי רצים שמאמינים לכל מילה של אתר באינטרנט, אתם ממש מקררים הלכה מפורשת בשולחן ערוך "הכל חייבים לצום בד' צומות", יש לנו מספיק נסיונות וכל מיני יהודים חלשים באידישקייט יזכרו טוב טוב את הכתבה ולא יעמדו בנסיון בזכותכם, יש לנו שולחן ערוך שקובע לנו לכל עם ישראל, ושום רב
א
.מסכימה עם כל מילה!אין שום רשות לעקור מצוה מהשולחן ערוך.ביננו אם זה היה רב שאינו משלהם במרכאות מה היו עושים לו
גילה

אולי גם יעניין אותך:

עוד בעולם הישיבות: