קריסת הבנק בארה"ב

דאגה בעולם התורה: גבירים ידועים היו מושקעים בבנק; "מקווים שנשרוד את המשבר"

עשרות ישראליים שהודיעו כי ימשכו את הכסף מישראל בעקבות הרפורמה המשפטית, השקיעו את כספם בבנק שקרס בארה"ב וישראל מנסה לסייע להם | מספר גבירים יהודים מארה"ב, שמו אף הם כסף רב באותו בנק, וכעת עולה החשש מקריסת כוללים וישיבות, בעקבות הקשיים הכלכליים של אותם גבירים (חדשות)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
כולל עטרת שלמה | תמונת אילוסטרציה (צילום: יעקב נחומי, פלאש 90)

מניית סיליקון ואלי בנק האמריקאי (SVP Financial Group), שצללה ביום חמישי בניו יורק ב-60%, נפלה ביותר מ-22% במסחר המאוחר, לאחר דיווחים שמספר קרנות ייעצו ללקוחותיהן למשוך את כספם מהבנק.

מדובר בבנק בו יש למאות חברות הייטק ישראליות חשבונות פעילים. כמה מהחברות שמשכו כספים מישראל בגלל הרפורמה המשפטית, העבירו את הכסף לבנק זה.

על פי הדיווח הערב (מוצ"ש) ב'גלובס', לחברת "ורביט" הישראלית - שהמנכ"ל שלה תום ליבנה, הודיע כי הוא מתכוון למשוך את כספו מישראל בעקבות הרפורמה המשפטית - יש יתרה בסך 100 מיליון דולר באותו בנק.

כשהתחילה הקריסה, סברו חלק משדרת הניהול בבנק להחזיר את הכסף בחזרה לישראל, אך המנכ"ל סירב להצעה; מקורבים להנהלת החברה אמרו ל'גלובס': "מבחינתנו, זו מכה קלה בכנף, כשהבנק כבר הבהיר שיש לו יכולת החזר של לפחות 87 אחוז. גם אם נפסיד 15 מיליון דולר, זה מחיר ששווה לשלם עבור הסולידריות. הביביסטים סתם עושים רעש ומחפשים איפה לתקוף. לא הוצאנו שום כסף מהארץ לאחר הריאיון של ליבנה. הכסף מלכתחילה לא היה בארץ, והוא מפוזר בין בנקים שונים בחו"ל".

אך ל'כיכר השבת' נודע הערב, כי בבנק המדובר מושקעים גם מספר גבירים, ידועים ומוכרים, התורמים מדי שנה עשרות מיליוני דולרים לעולם התורה.

מקורב לאחד הנגידים אומר הערב ל'כיכר השבת': "מדובר במשבר גדול, אני יודע על הרבה גבירים, ששמו את הכסף שלהם שם ולא הספיקו למשוך את הכסף בזמן".

"אני בטוח", מוסיף אותו גורם ואומר: "שזה עלול לפגוע במספר כוללים גדולים הנסמכים על גבירים שאיבדו כסף רב בבנק. צריך הרבה תפילות עכשיו, שהמשבר ייגמר בתורה טובה והממשל באמת יעזור לאותם גבירים כפי שהוא התחייב. אנחנו מקווים שנשרוד את המשבר הזה על הצד היותר טוב".

מוקדם יותר הערב אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אני עוקב מקרוב אחר נפילת בנק ההשקעות האמריקני SVB שמייצר משבר עמוק בעולם ההייטק. קיימתי מרומא שיחות עם בכירים בהייטק בישראל, ובשובי לארץ אדון עם שרי האוצר והכלכלה ונגיד בנק ישראל על היקף המשבר".

"במידת הצורך", הוסיף נתניהו: "מתוך אחריות לחברות ועובדי ההי-טק בישראל, ננקוט צעדים שיסייעו לחברות ישראליות, שמרכז פעילותן בישראל לצלוח את המשבר התזרימי שנוצר להן עקב הטלטלה. כלכלת ישראל חזקה ויציבה, והדבר שוב בא לידי ביטוי גם במשבר זה".

יצוין, כי בעקבות קריסת הבנק SVB בארצות הברית והשפעתה האפשרית על חברות הייטק ישראליות, הורה שר האוצר בצלאל סמוטריץ' על הקמת צוות ייעודי למעקב אחר הסוגיה.

הצוות, בראשות מנכ"ל משרד האוצר עו"ד שלומי הייזלר, יורכב מנציגי משרד האוצר, בנק ישראל, רשות ניירות ערך ורשות החדשנות. הצוות יהיה בקשר עם תעשיית ההייטק המקומית, הקרנות והמוסדות הפיננסים בישראל ובארה"ב לצורך קבלת נתונים וניתוח ההשפעה האפשרית על המשק הישראלי וככל שידרש, לגיבוש מענה לחברות הישראליות.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "קריסת הבנק היא אירוע משמעותי הן לכלכלה האמריקאית והן לכלכלה הישראלית. הבטחנו לפעול לכך שהכלכלה הישראלית תהיה אי של יציבות וודאות במים הכלכליים הסוערים בעולם, וכך בעזרת השם נעשה. מדינת ישראל תעמוד לימין תעשיית ההייטק המקומית ותסייע לה לצלוח את המשבר ולהמשיך את תנופת הפיתוח והעשיה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר