אדם ששם משפחתו "כהן" קיבל היתר להינשא לגרושה

סבו של המבקש התחתן בזמנו עם גרושה, ורק אחר כך גילה שהוא כהן. לאחר שחקר את תולדות המשפחה, הגיע בית הדין הרבני למסקנה שהמבקש נחשב "חלל", ומותר לו להינשא לגרושה

עו"ד חגית הלוי | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

אדם ששם משפחתו "כהן" רצה להתחתן עם גרושה, דבר שההלכה היהודית אוסרת, כידוע. אלא שהעניין לא כל כך פשוט, שכן לא כל "כהן" הוא בוודאות כהן.

לשאלות על דיני משפחה:

האיש הגיש בבית הדין הרבני האזורי בחיפה בקשה להתיר לו להינשא לבחירת לבו הגרושה. הוא סיפר כי מצד אביו הוא נכד של כהן.

אלא שמצד אמו הסיפור היה יותר מורכב. סבו השני של המבקש – אביה של אמו – עלה לארץ בגיל שבע מתימן.

מבירור שערך בית הדין עם הבו, התברר שאביו נפטר ונקבר בתימן, כשהוא עצמו היה בן שנה. בגיל שבע, כאמור, הוא עלה לארץ עם אמו שהזדהתה בשם משפחתה הקודם. השנים חלפו והילד הפך לאיש. הוא התחתן בחולון עם אישה גרושה, ולשניים נולדו שלוש בנות – אחת מהן אמו של המבקש.

רק כמה שנים אחרי שהתחתן, כשעבר להתגורר ליד מכרים זקנים שהכירו את אביו בתימן, סיפרו סיפרו לסב שאביו היה כהן, ומכאן שגם הוא כהן. מאז, סיפר הסב, הוא מחזיק את עצמו ככהן.

שלושת הדיינים, אב בית הדין הרב אברהם מאיר שלוש, הרב שמואל אברהם חזן והרב רפאל גלב, תהו תחילה כיצד רבנות חולון אישרה את אותם נישואין, ולאחר שעיינו בחומר מצאו אישור מרב כלשהו שהצהיר לפני הנישואין כי הוא מכיר את בני הזוג ולמיטב ידיעתו לא מדובר בכהן.

לאחר מכן הדיינים נכנסו לעומקה של ההלכה וסקרו את הדעות השונות שהובעו בנושא נישואי כהן וגרושה לאורך הדורות.

הדיינים הסבירו שאדם הטוען בעצמו שהוא כהן, אסור לו להינשא לגרושה, שהרי וודאי שהוא "נאמן על עצמו".

בנוסף לכך, בבית הדין העיד גם בן דוד של סבו של המבקש. אותו בן דוד אישר כי שם אביו "כהן" וכל משפחתו כהנים. הוא סיפר שכולם ידעו שלאביו היה אח שנפטר בתימן, אך כיוון שהתחתן עם גרושה, המשפחה ראתה בכך פגם וניתקה איתו את הקשר.

במצב שכזה, הסבירו הדיינים, הרי שנישואיו של סבו של המבקש היו פסולים – שהרי הוא עצמו טוען היום שהוא כהן. משכך, המשיכו הדיינים, שלוש בנותיו של הסב (ובהן אמו של המבקש) הן מה שנקרא בעגה התלמודית "חללים" או לפחות "ספק חללים", שהם צאצאים של כהן שחילל את מעמדו בכך שנישא לגרושה.

הדיינים הבהירו כי לנוכח עדות בן הדוד של הסב, הרי שנמצא כי הסב היה כהן גמור, ובוודאות היה אסור לו לשאת את אותה אישה לאשתו, ומכאן שבתם – אמו של המבקש – היא "חללה גמורה".

אישה שהוכרזה "חללה" לא תוכל להינשא לכהן, וכך גם אמו של המבקש שלמעשה הייתה אסורה לאביו הכהן. משכך, הסבירו הרבנים, גם המבקש הוא בוודאות חלל.

בהיותו חלל, המשיכו הדיינים, המבקש רשאי להתחתן עם גרושה. לפיכך בסיכומו של דבר נקבע כי המבקש רשאי להינשא לבחירת לבו כדת משה וישראל.

  • שם ב"כ המבקש לא צוין בפסק הדין

לעורכי דין בתחום דיני משפחה • לפסק הדין לחצו כאן.

הכותבת: עו"ד חגית הלוי עוסקת בדיני משפחה

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

* הכותבת לא ייצגה בתיק.

** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחברת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר