פרסום ראשון

מסתמן: הסכמה לכינוס הוועדה למינוי דיינים

מסתמנת הסכמה שתאפשר את כינוס הוועדה למינוי דיינים, לפיה במהלכו ימונו רק 6 דיינים, כשאת אי ההסכמות ידחו לכינוס הוועדה בסבב הבא של מינויי הדיינים • מנהל בתי הדין במכתב דחוף (חדשות)

ישי כהן | כיכר השבת |
הגרי" יוסף, הרב מלכה והשר שטייניץ (צילומים: יונתן זינדל ויקב לדרמן, פלאש 90)

מסתמנת הסכמה שתאפשר את כינוס הוועדה למינוי דיינים כבר בימים הקרובים: על פי ההסכמה שהושגה בין בכירי חברי הוועדה, ימונו בסבב הקרוב רק שישה דיינים וזאת על מנת לתת מענה לצורך הדחוף והגבול בבתי הדין.

הנחת העבודה היא כי ניתן לגבש הסכמות סביב מינוי של מספר מועט של דיינים כאשר את אי ההסכמות יותירו חברי הוועדה לסבב הבא של מינויים הצפוי להתקיים בקרוב.

כמו כן, לא ימונו אבות בתי דין ללא הסכמת שני הרבנים הראשיים, הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף והגאון רבי דוד לאו - כך עולה מסיכום ההולך ומסתמן בין הצדדים השונים בסאגה הנמשכת של מינויי דיינים למערכת בתי הדין בישראל.

ל"כיכר השבת" נודע, כי הסכמה זו מסירה לכאורה את החשש מביצוע אפשרי של מינויים, בשלהי כהונת נשיא בית הדין הגדול הנוכחי, הגר"י יוסף, ומאפשרת יחד עם ההסכמה לגבי מספר המתמנים את כינוס הוועדה למינויי דיינים, שנדחה עד כה מספר פעמים.

עם זאת יתכן שבמסגרת ישיבת הוועדה שתתקיים כאמור בימים הקרובים יתכנו הסכמו גם לגבי כל 20 הדיינים הצפויים להתמנות, אם אכן תושגנה הסכמות, לא מן הנמנע שהוועדה תחליט על כלל המינויים כבר בימים הקרובים.

בתוך כך, מנהל בתי הדין הרבניים, הרב דוד מלכא, פונה היום (רביעי) במכתב דחוף ליו"ר הוועדה למינוי דיינים השר יובל שטייניץ, בבקשה להתכנסות מהירה של הוועדה.

"כידוע לך", כותב הרב, "מערכת בתי הדין נמצאת במצוקה קשה וכבדה ביותר, וסובלת מחסרונם של עשרות דיינים, על מנת שתוכל לעמוד במשימות המוטלות עליה ולשרת נאמנה את הבאים בשערי בית הדין".

לדבריו, "כיום עומד על הפרק מינויים של לפחות 20 דיינים, שהם המינימום הנדרש לתקופה זו. מזה זמן רב נעשים מאמצים רבים בין חברי הוועדה להגיע להסכמות לבחירתם של הדיינים. בנסיבות אלו נותרה מערכת בתי הדין במצב של קריסה טוטאלית ומתפקדת בתנאים בלתי אפשריים".

"כך למשל", ממשיך מנהל בתי הדין ומפרט, "בבית הדין בנתניה מתוך תשעה דיינים מכהנים חמישה בלבד, באשקלון, באר שבע ורחובות ההרכבים מתפקדים בחוסר הרכב ללא יכולת להתכנס, לדון ולקבל החלטות בהרכב מלא".

מכתבו של הרב מלכה (סריקה)

הרב מלכא אף נוקט בדוגמה, כדי להמחיש את המצוקה הקשה: "רק בשבוע האחרון האיץ בית המשפט העליון ודרש לשנס מותניים ולמנות 20 דיינים חדשים לבתי הדין האזוריים".

בשל כך, פונה הרב לשטייניץ "על דעת נשיא בית הדין הגדול ובשם מערכת בתי הדין שעל ניהולה אני מופקד, יש לפעול מידית לכינוס הוועדה למינוי דיינים, ולמנות לכל הפחות שישה דיינים שיתנו מענה דחוף וימנעו קריסה בבתי הדין הנ"ל, כאשר המצב הנוכחי הוא בלתי נסבל. אמנם, אין די במינויים אלה, אך הם לכל הפחות יתנו מענה מינימלי לחודשים הקרובים עד לכינוס הוועדה ובחירה של כלל התקנים החסרים למערכת".

"אדגיש ואציין", מסיים מנהל בתיה"ד, "כי נשיא בית הדין הגדול הודיעני, כי מאחר והוא מצוי לקראת סיום תפקידו בנשיאות בתי הדין, והרה"ר לישראל הגאון הרב דוד לאו שליט"א עומד להתחיל את תפקידו כנשיא בית הדין הגדול בזמן הקרוב, אזי לאחר מינוי הדיינים, שיבוץ הדיינים ומינוי אב"דים וראב"דים יבוצע רק בהסכמת שני הרבנים הראשיים. לאור האמור נדרשת התערבותך המידית, על מנת להביא פתרון ולו חלקי ביותר לצרכי המערכת".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר