משבר "חוק הגיוס"

המחלוקת ביהדות התורה: המפתח בידי האדמו"ר מבעלזא

הניסיון לגשר בחילוקי הדעות בין מנהיגי דגל התורה לבין חברי מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל ביחס ל"חוק הגיוס", נמצא כעת במרכז מאמצי הרבי מבעלזא, שלא נכח בישיבת ה'מועצת' (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
האדמו"ר מבעלזא עם מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי. ארכיון (באדיבות המצלם)

המאמצים לפעול למען האחדות החרדית בנושא "חוק הגיוס" בעיצומם, והכותרת האחרונה של ביטאון חסידות בעלזא 'המחנה החרדי', שבישר לקוראיו על המאמצים להציג עמדה אחידה המוסכמת על כלל גדולי ישראל מכל החוגים והעדות, מרמזת על קצה הקרחון מהמתחולל בנושא.

• הרבי מבעלזא לשליחי הגר"ח קנייבסקי: "כואב לי שאין אחדות סביב החוק"

כזכור, וכפי שנחשף ב'כיכר השבת', נציגי דגל התורה ח"כ משה גפני ומזכיר מועצת גדולי התורה אברהם רובינשטיין הגיעו למעונו של האדמו"ר מבעלזא, בשליחות מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי, זאת במטרה לגבש עמדה חרדית אחידה סביב הסוגיה המהותית לעתיד הציבור החרדי וללומדי התורה, לאחר החלטת ה'מועצת' של אגודת ישראל נגד החוק במתכונתו הנוכחית.

גורמים פוליטיים במפלגות החרדיות מעריכים כעת, כי המפתח בעניין "חוק הגיוס" שישליך מיידית על שלמות הקואליציה, נמצא בידו של הרבי מבעלזא. לדבריהם, בשלב זה גורמים אחרים באגודת ישראל עדיין מגלים התנגדות עיקשת לחוק, זאת למרות המאמצים למצוא פתרון שיהיה מוסכם על כולם.

יצוין, כי למרות ההתנגדות העיקשת לחוק במתכונתו הנוכחית, הרי שגם בסיעה החסידית לא מעלים את הדרישה לפרוש אחרי העברתו של החוק בקריאה ראשונה, מה שנותן פתח להכנסת שינויים עד לאישורו הסופי בקריאה שנייה ושלישית.

עוד נודע ל'כיכר השבת', כי לאחר פגישתו של האדמו"ר מבעלזא, הן עם גפני ורובינשטיין (דגל התורה) והן עם סגן השר יעקב ליצמן (אגודת ישראל), הוא נכנס לעובי הקורה, כשהוא לומד את פרטי החוק לעומקם, במטרה להגיע לאחדות וליכוד השורות בציבור החרדי, ובקרוב הוא צפוי לגבש את דעתו בסוגיה הרגישה.

נציגי דגל התורה במעונו של האדמו"ר מבעלזא, שלשום (באדיבות המצלם)

דעתו של האדמו"ר הינה, שישנם סעיפים שצריכים לשנות בתזכיר החוק, אך עדיין אין לשבור את הכלים. עמדתו היא, שיש לחפש את שביל הזהב בכדי להגיע עם הממשלה לסיכום שניתן ליות עמו, וזאת עוד טרם העלאת החוק להצבעה.

בידיעה המדוברת בביטאון הבעלזאי נכתב, כי "לקראת תחילת חקיקת החוק להסדרת מעמד בני הישיבות נעשים בימים אלה מאמצים ללכד את השורות בקרב הנהגת היהדות הנאמנה ולהציג בפני מקבלי ההחלטות בשלטון עמדה אחידה המוסכמת על כלל גדולי ישראל מכל החוגים והעדות".

המחנה החרדי ממשיך ומזכיר, כי בסוף השבוע שעבר התכנסו חברי מועצת גדולי התורה (החסידית. י.כ.) כדי לדון במשמעות החוק החדש, והחליטו שלא להסכים לאישור החוק במתכונתו זו.

השער של ביטאון בעלזא 'המחנה החרדי'

"בהמלצות הוועדה קיימים עוד פרטים רבים שיש ללמוד אותם על ידי משפטנים ומומחים", מציין 'המחנה החרדי', אך "ברור לכל כי היהדות הנאמנה תעמוד בכל התוקף כי כל מי שתורתו אומנותו יקבל דיחוי כפי שהיה עד היום, ולא יהיה שום שינוי בענין זה".

בתוך כך, בגן שר הבריאות יעקב ליצמן אומר הערב בענין זה, בכנס של 'הפורום הישראלי למנהיגות': "מעריך שהבחירות יהיו במאי 2019. אף אחד לא רוצה בחירות, אולי חוץ מנתניהו. גם המפלגה שלי שהיא ערוכה וחזקה בסקרים, אנחנו כאינטרס לאומי בעד לסיים את הקדנציה עד הסוף ולא להוביל לבחירות".

"אך עם זאת", המשיך ליצמן, "אם לא נקבל מענה בנושא העקרוני שלנו, שזה חוק הגיוס, לא נהסס לפרוש. כמו במשבר הרכבת, שאמרו שלא אתפטר - והתפטרתי. יש דברים שקשה לנו לוותר, ואנחנו מנסים להגיע לפתרון אמיתי וארוך טווח. מי שיחליט אלה חברי מועצת גדולי התורה שלנו. אולי פתרון משפטי, אולי דחייה. לא יקרה כלום שידחו את הדד ליין של בג"ץ, שזה ספטמבר. נדון ונחליט", סיים ליצמן.

ליצמן מדבר, הערב (באדיבות המצלם)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר