בכירי עולם הפרסום מדברים

הקמפיין שהסית - ונפל: "קם דור חרדי 'חצוף'; יודע להחזיר"

"רק בית יהודי חזק יבלום את השפעת החרדים", היתה כותרת קמפיין הנפל של הבית היהודי בבירה, ממנו אף מיהרה להתנער הנהגת התנועה • כעת אנשי המקצוע מחווים את דעתם המקורית (ארץ)

אבי רבינא | כיכר השבת |
היועצים טוקר, צור, קרויזר ובלומנטל, לצד הקמפיין המסית (צילומים: יואב דודקוביץ', משפחה / ערוץ הכנסת / צילום מסך, מתוך 'תיק תקשורת' / שלומי כהן / מתוך קמפיין הבית היהודי)

קמפיין ההסתה של מפלגת 'הבית היהודי' בירושלים נגד התחרדות העיר, לקראת הבחירות המוניציפליות המתקרבות, עורר סערה של ממש מאז פרסומו. בשיחה ל'כיכר השבת', מביעים כעת בכירי עולם הפרסום החרדי את זעזועם ממנו.

כזכור, בקמפיין שנחשף הבוקר ב'ידיעות אחרונות', מוצגים המועמדים לראשות העיר השר זאב אלקין, משה ליאון ועופר ברקוביץ', עם לבוש חרדי ופאות ארוכות, לצד הכיתוב: "בזמן שהם חרדים לגורלם, רק בית יהודי חזק יבלום את השפעת החרדים".

'כיכר השבת' יצא כאמור לבדוק בקרב היועצים, האסטרטגים ואנשי המקצוע, האם לדעתם מדובר בחציית קו, האם הם היו נותנים לסטיקר זהה לצאת תחת ידם והאם להערכתם הפחד מהתחרדות העיר עומד בראש סדר העדיפויות של מצביעי הבית היהודי בבירה.

היועץ האסטרטגי אברימי קרויזר מצהיר: "ברור שלא הייתי נותן לסטיקר כזה לצאת תחת ידי. לצערי, היה ברור שהנושא הזה יצוף במערכת הבחירות, בפרט לאור האפשרות של מועמד חרדי לראשות העיר, ובפרט שהקמפיינים מושפעים מהאווירה הכללית העוינת שקיימת לאחרונה בתקשורת ביתר שאת".

"בעיני זו חציית קו", מדגיש יגאל רווח מנכ"ל חברת הפרסום אפיקים, בשיחה עם "כיכר השבת". לדבריו, "כבר שנים שלא ראינו סוג כזה של קמפיין, בייחוד החלק הוויזואלי של המודעה, שמחזיר אותנו אחורה מאוד".

יגאל רווח (צילום: שלומי כהן)

רווח מוסיף, כי "אין לזה מקום בשום קמפיין. הוא לא מועיל, ורק גורע גם בתוככי המצביעים מהבית היהודי. לדעתי, זה חוסר אונים של אנשי הבית היהודי בהתאגדות סביב מועמד חרדי, וכמי שמכירים את המספרים בירושלים, הם נכנסו לאיבוד הדרך - וחבל".

שעיה איצקוביץ', הבעלים של משרד הפרסום תוצאות אפקטיביות, אומר: "זהו ניסיון פאתטי להשיג תשומת לב לטווח מאוד קצר. תשומת הלב הזאת נותנת תחושת כוח והצלחה, אבל לטווח הארוך זה מזיק מאוד".

שעיה איצקוביץ' (צילום: ישראל כהן)

"אני סבור", אומר היועץ האסטרטגי מוטי ביכלר, המשמש כיועץ חרדי לראש עיריית חיפה יונה יהב, "כי מי שמעלה קמפיין שכזה, בעיקר מעליב ופוגע בעצמו".

לדברי ביכלר, "מעבר לעובדה שמדובר פשוט ב'פייק קמפיין' - מכיוון שכל מי שגר או מבקר בירושלים רואה בעיניו שירושלים ממש לא מתחרדת - זה קמפיין חשוך שמעיד על יוזמיו כי אינם מעודכנים בשיח של שנת 2018, אלא תקועים 20 שנה מאחור. הציבור החרדי לא זקוק לאישור מאף גורם לעצם קיומו בירושלים או בכל עיר אחרת".

מוטי ביכלר (באדיבות המצלם)

יועץ התקשורת איציק אלרוב, חבר בצוות הדוברות של יו"ר המחנה הציוני אבי גבאי, סלד אף הוא מהקמפיין והגיב לו בשיחה עם 'כיכר השבת': "אישית, הקמפיין הזוועתי של הבית היהודי בירושלים משמח אותי: בעבר החרדים היו למרמס, וקמפיינרים לא נדרשו ליצירתיות. תדביק זקן ופאות וזה יעשה את העבודה...".

"לא עוד. גדל כאן דור של חרדים חצופים. חצופים במובן טוב. מורידים להם את הראש, הם מרימים חזרה. וכשצריך, מחזירים מנה אחת אפיים. כיף גדול", מסיים אלרוב.

איציק אלרוב (באדיבות המצלם)

"הבית היהודי בירושלים חצה הרבה קווים", אומר וותיק הפרסומאים החרדים אריה פרנקל, מחברת גל אורן. לדבריו: "חלקם מעוררים את השאלה אם עדיין ראויים לדבר בשם הבית היהודי. הבית היהודי האמיתי, כפי שעוצב מאז ומתמיד, מכיל את כולם. הסתה של חוג בחוג, מגזר במגזר, איננו מסגולותיו של הבית היהודי האמיתי. איש הדוגל באהבת ישראל ומוכן להכיל את כולם, לא ימצא מקומו בבית היהודי גרסת ירושלים".

"אין ספק, כי גורמים פוליטיים לא דתיים חרדים מסכנת ההתחרדות של ירושלים. תקופת כהונתו של לופוליאנסקי לא זכורה דווקא כתקופה קשה לחילונים. להיפך. ירושלים לא נחלקה לשבטים", ממשיף פרנקל, שמסיים בנימה אופטימית: "שערי תשובה לא ננעלו - בודאי לא בחודש אלול".

איש הפרסום החרדי נחום בנדיקט הגיב בקצרה: "משום מה כחרדי אני לא מצליח להיפגע מהקמפיין הזה, וכאיש מקצוע אני לא מצליח להבין את הערך של זה".

נחום בנדיקט (צילום: חב"ד און ליין)

לעומתו, יועץ התקשורת והאסטרטגיה במגזר החרדי ירח טוקר אומר בזעם ל'כיכר השבת': "בחיים לא היה יוצא מתחת ידי קמפיין מכוער שכזה. עשינו קמפיינים רבים, במערכות מורכבות הרבה יותר מזו שבירושלים. מדובר בגימיק זול מיותר פוגעני וחסר היגיון, שפוגע במפלגה ולא מסייע לה כלל".

איש יחסי הציבור אבי יוספי, שכבר עבד כמה מערכות בחירות מונציפליות, אומר כי "מדובר בחציית קו של אסטרטג מבוגר על גבול המיושן. ב-2018, השיטות האלו לא עובדות כלל". לדברי יוספי, בעצמו תושב העיר: "הבית היהודי בירושלים מתמודד עם משבר אמיתי, כי המצביעים הדתיים נוטשים אותו לטובת מפלגות 'התעוררות' של עופר ברקוביץ' ו'ירושלמים' של רחל עזריה, אי לכך, מנסים ליצור קמפיין הפחדה של התחרדות העיר, וחושבים שכך יחזירו אליהם את 15 אלף קולות שהצביעו לבנט בארצי, ובעירייה לא הצביעו לבית היהודי".

אבי יוספי (צילום: יעקב כהן)

"הבית היהודי בירושלים חווה בשעות אלו פיגוע תקשורתי קשה", מוסיף אבי בלומנטל, יועץ תקשורת חרדי. "סביר להניח כי יהושע מור יוסף (היועץ שהגה את הקמפיין המסעיר א.ר.) מסביר כעת לחגית משה שהיא נהנית מחשיפה תקשורתית מדהימה ששווה הון, ובסופו של יום הציבור בפועל אוהב את זה".

"זה היה יכול להיות נכון, אלמלא הנהגת המפלגה הייתה יוצאת נגד הסניף", ממשיך בלומנטל. "מרגע שבנט וסמוטריץ' התנערו, חגית משה איבדה את הלגיטימציה, והפכה מוקצה מחמת מיאוס גם בקרב הציבור הדתי הלאומי. הניסיון לבדל את חגית משה מאלקין וקינג הצליח: הם חיים והיא גוויה".

יועץ התקשורת הסרוג רועי לחמנוביץ' דווקא נשמע פחות לוחמני מהקולגות החרדים: "הפחד מהתחרדות לגיטימי; הביטוי הפרסומי הזה אנטישמי".

רועי לחמנוביץ' (צילום מסך: מתוך פייסבוק)

רונן צור, יועץ תקשורת וותיק במגזר הכללי משמיע בשיחה עם "כיכר השבת" קול עוד יותר מובהק באותו כיוון: "בניגוד לסערה, אני חולק על הטענה שמדובר בסטיקר לא לגיטימי. הסטיקר משקף דרך ויזואלית להעביר מסר המעלה חשש מפני התחרדות העיר עבור גורמים החולקים על האג'נדה החרדית".

"עם זאת", אומר צור, "כשמסר כזה יוצא ממפלגת של חובשי כיפה, יש בכך ענין מיוחד היות והוא הופך למאבק פנימי בתוך הקהילה הדתית-חרדית, ולא מאבק מול מי שנתפסים כיריבים טבעיים למפלגה. בעיניי לא מדובר בטעות, כי אם מהלך מכוון שנועד לבדל את הבית היהודי מהמפלגות החרדיות, המתחזקות מאוד בבחירות הנוכחיות בירושלים".

"הכרזה הנוכחית תיפתח מחדש דיון בהתחרדות העיר", בטוח צור, "ועשויה להיטיב עם מועמדי הבית היהודי ולכן - למרות שהציטוט הוא לכיכר השבת - בראייה פוליטית קרה ייתכן והייתי יוצא לקמפיין כזה, כדי לחדד אבחנה שכזו ומשיכת תשומת לב לבית היהודי ולמצעה".

נתי מור (צילום: אוראל כהן ועמית שעל, ynet)

לעומתו, נתי מור, בעלים של חברת יח"צ במגזר הכללי, מצהיר נחרצות: "בחיים לא הייתי נותן יד לכזה סטיקר. אני בטוח שההתחרדות היא לא הבעיה של הבית היהודי. זה נכון שבציבור הישראלי יש מידה של גזענות, וזה גם עובד לפעמים כאשר משתמשים בה נגד המיעוט הערבי, אבל גזענות - ואי אפשר לקרוא לזה אחרת - נגד יהודים אחרים, לא תביא תוצאה חיובית, בטח שלא בעיר כמו ירושלים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר