אאא

שיטות בריאות מסקנדינביה נפוצות מאד בימים אלה. אם כן, אין זה פלא כי ההשפעה שלהן הגיעה גם לתחום הדיאטות. ואם להיות ספציפיים, הדיאטה הנורדית. עשינו קצת מחקר כדי לברר אם היא אפשרית, בריאה ויעילה. הנה הפרטים.

מהי התזונה הנורדית? דיאטה זו מורכבת ממזונות שמקורם בדנמרק, פינלנד, איסלנד, נורבגיה ושוודיה. בדומה לתזונה הים תיכונית, היא כוללת הרבה פירות וירקות, מתן עדיפות לדגנים מלאים (כולל דגים שומניים כמו סלמון) על פני בשר. אבל בניגוד לתזונה הים תיכונית, שמן קנולה משמש במקום שמן זית (הוא פופולרי יותר מאשר זית במדינות סקנדינביה). כמו כן, הדיאטה מעודדת צריכת מזון עונתי, מזון מקומי ובר קיימא.

בסדר, אבל מה מחוץ לתחום? חסידי הדיאטה הנורדית בדרך כלל מגבילים את צריכת הסוכר והמזון המעובד. בנוסף, צריכת בשר מופרזת גם אינה מומלצת.

אז מה חושבים אנשי המקצוע? שוב, כמו עם הדיאטה הים תיכונית, הם די חלוקים בדעתם. הדיאטנית קתרין קיסיין, אשר אמרה כי "על הדיאטה הנורדית בוצע מעט מחקר לגבי היתרונות הבריאותיים שלה, כולל הורדת הסיכון לדלקת ולמחלות לב. היא מדגישה את חשיבות צריכת הדגים (גבוהים בחומצות שומן אומגה 3), דגני בוקר מלאים, פירות וירקות".

היא הוסיפה כי "דיאטה זו מדגישה גם מזונות מקומיים עונתיים שניתן להשיג באזורים נורדיים". מציאת מאכלים מקומיים מחוץ לאיזור סקנדינביה, אינה לגמרי קלה ליישום, אבל הנקודה העיקרית היא לאכול מאכלים מקומיים יותר.

בשורה התחתונה: כל דיאטה הממליצה על מזונות אמיתיים הנצרכים במתינות היא בסדר וגם המומחים לא מתנגדים אליה.