אאא

בעבר כבר נקשרו משקלים גבוהים לסיכון מוגבר לחלות ב-5 סוגים של סרטן: המעי הגס, הוושט, הכליות והנשים. כעת, לאחר ניתוח של יותר מ-1,000 מחקרים שנערכו על עודף משקל וסיכון לסרטן, חוקרים מהסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן (IARC) הוסיפו 8 סוגים נוספים של סרטן לרשימה.

גברים בעלי עודף משקל - אשר החוקרים הגדירו כמדד מסת גוף (BMI) של מעל 25, כלומר בעלי עודף משקל או שמנים, העלו את הסיכון לפתח 7 סוגים נוספים של סרטן: סרטן הקיבה, הכבד, כיס המרה, הלבלב, המוח, בלוטת התריס ומח העצם. (נשים עם קילוגרמים נוספים התמודדו גם עם סיכון אחד נוסף - סיכוי מוגבר לפתח סרטן השחלות).

עד כמה הסיכון היה תלוי בסיכון לסרטן: לדוגמה, אנשים בעלי BMI גבוה היו בסיכון גבוה ב-10% לפתח סרטן בלוטת התריס ו-80% בסיכון גבוה יותר ללקות בסרטן הקיבה בהשוואה לאלו עם BMI רגיל.

האדם הממוצע יצטרך להעלות רק 11 ק"ג למה שנחשב המשקל הרגיל שלו כדי להגדיל את הסיכון שלו, אומר ד"ר גרהאם קולדיץ.

זה יכול להיות בגלל שהשמנת יתר יכולה לגרום לשינויים בחילוף החומרים וההורמונים באופן שגורם לדלקת כרונית - ואז הראיות המקשרות אותה לסרטן הן חזקות ביותר.

הערה חשובה אחת: החוקרים השתמשו במדד BMI למדוד שומן עודף, אשר אינו כלי מושלם. BMI לוקח בחשבון רק גובה ומשקל. זה אומר שבחור עם מסת שריר גבוהה עשוי להיחשב שמן, למרות שלא היה לו הרבה שומן בכלל.

עם זאת, במקרה זה, שבו החוקרים ניתחו מעל 1,000 מחקרים שבוצעו בעבר, ניתוח על ידי BMI היה הגישה הטובה ביותר והעקבית ביותר והיא נוטה לזהות במדויק את רוב האנשים אשר למעשה יש להם עודף שומן כמו עודף משקל או השמנת יתר, אומר ד"ר קולדיץ.

אז איך תפעלו במקרה שאתם נושאים על גופכם קילוגרמים מיותרים?

החדשות הטובות הן כי ירידה במשקל, אפילו ב-5 אחוזים, יכולה להתחיל להוריד את הסיכון לסרטן, הוא אומר.

ואם אתם כרגע במשקל בריא? הישארו ככה.

"הימנעות מעלייה במשקל בהחלט תמנע עלייה נוספת בסיכון לסרטן", הוא אומר. "הגישה הראשונה צריכה להיות לשמור על משקל קבוע".