מחלוקת הפוסקים

הגר"י זילברשטיין מתיר לחלק את הקניה ב'יש'

האם מותר או אסור לחלק את הקניות ברשת 'יש'? פסקו של הגר"י קנר עורר עניין רב בעולם ההלכה, אולם כעת הגר"י זלברשטיין מתיר את התחכום שמוזיל את הקניות (חרדים בארץ)

חזקי שטרן | כיכר השבת |
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

תביעה ייצוגית שהוגשה נגד רשת 'שופרסל' הובילה להסדר פשרה לפיה הרשת תחלק ללקוחות שמונה מיליון שקלים, כאשר בכל קניה מעל 25 שקלים בחנויות הרשת - הכוללת את רשת 'יש' במגזר החרדי - מופחתים ארבעה שקלים מסך התשלום.

בתחילת השבוע שעבר פורסם לראשונה ב'כיכר השבת' פסק ההלכה של הדיין הגאון רבי יהודה קנר ממודיעין עילית, שפסק כי אין לנצל את החזר הכספים ללקוחות, באמצעות חלוקת הקניות לכמה קניות קטנות, במטרה להרוויח כסף. הגר"י קנר פסק כי אמנם אין לעשות כן - אך מי שעשה כך לא צריך להחזיר ולא כלום.

אך כעת מתברר כי בנושא ישנה מחלוקת הפוסקים.

אחד מתלמידיו של הגר"י זילברשטיין שיגר לו שאלה בנושא ,בה הוא כותב לו כך: "ברשת המזון 'יש חסד', יש קופות שאפשר לשלם באופן עצמאי, דהיינו שמעבירים לבד את המוצרים, ובסוף משלמים בכרטיס אשראי. עמדתי שם בתור, וראיתי יהודי שעובד מאד קשה, כל 25 שקל, הוא מעביר את הכרטיס, ועושה כאילו שזה קניה חדשה. אמרתי לו, למה אתה עושה כן? א. חבל על הזמן שלך, ב. אתה גם מעכב את כל התור. אמר לי, רשת המזון נתבעה בתביעה יצוגית, והגיעו לפשרה לשלם שמונה מליון שקל , והם מחלקים על כל קניה שמעל 25 שקל, 4 שקל מתנה, עד שכל הכסף יגמר. על כל 25 שקל, אני עושה קניה חדשה וכך יוצא שאני עושה קניה של 400 שקל ומקבל החזר של 64 שקל, זה אמנם לוקח לי עוד כמה דקות אבל זה משתלם".

האברך ששיגר את השאלה פורס את ספקותיו "כעת הסתפקתי בעצמי, בכמה שאלות: א. גם לי יש חשק לעשות זאת, אבל את הכסף הם נותנים בעל כרחם, כי תבעו אותם, ומסתמא זה שלא כדין, האם מותר לקבל את הכסף, כלומר האם זה בכלל השתדלות לקבל כסף כזה, שאולי אין זה כשר?

"ב. האם מותר לעשות כן על חשבון שאר הקונים, כי הם עומדים בתור וממתינים לתורם, וחלוקת הקניה לחלקים קטנים מעכבת את כל התור, והם צועקים שזה גזל זמן שלהם, ואין לי שום זכות לעשות את זה?

"ג. שמעתי שמנהל הסניף אומר שאסור לחלק קניה לכמה קניות, האם יש זכות למנהל להחליט כאלו החלטות, והרי אילו הייתי מביא את כל ילדי שיעמדו בתור, והייתי מחלק את הקניה, היה מותר, ולמה לי עצמי אסור לחלק?".

תשובת הגר"י זילברשטיין היא להתיר מעיקר הדין, וכתב בתשובתו שפורסמה בקובץ 'ווי עמודים' לאותו אברך: "מעיקר הדין מותר, אך יש לשאול את מנהל הרשת מה התכוון בפשרה, האם לתת להרבה לקוחות, או שרצה בעיקר להתפטר מהתביעה, ואם יאמר שאינו יודע, מותר לעשות זאת".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר