חיים ומוות

שלא נצטרך: דולה של המוות - מה כדאי לדעת עליה

את המושג "דולה" אנו מכירים בהקשר של לידה וחיים חדשים, אך ישנן דולות ומטפלים המסייעים להתמודד דווקא עם קץ החיים. הם מספקים תמיכה רגשית, רוחנית ופיזית לאדם גוסס ומשפחתו (משפחה)

(צילום: שאטרסטוק)

באופן מסורתי, דולות פועלות כמורות דרך בפעמים החשובות ביותר של החיים שלכם: לידתם של הילדים. אבל דולות ומאמנים לסוף החיים מספקים את אותו טיפול והדרכה, באמצעות אתגרים אחרים: הזדקנות ומוות.

ג'ני רקוב, נשיאת "ארגון הדולות הבינלאומי לסיום החיים", מספרת על הרעיון המרתק הזה ומדוע זו אופציה מועילה עבור חלק מהמשפחות.

ראשית, מהי דולה של המוות? לפעמים הדולות של סוף החיים או המאמנים, מספקים תמיכה רגשית, רוחנית ופיזית לאדם גוסס. "הם עוזרים לאנשים למצוא משמעות, ליצור פרויקט מורשת ולתכנן איך ינצלו את הימים האחרונים בחייהם", מספרת רקוב.

הם גם מסייעים לאהובים של המטופל על ידי מתן הדרכה ותמיכה במהלך הימים האחרונים של החיים והקלה על סבל האבל. מישהו מנוסה ורחום הנוכח שם בסוף, יכול להפוך את התהליך לפחות מפחיד - הן עבור האדם הגוסס והן עבור הסובבים אותו.

ומה בדיוק עושה דולה של המוות? עבור אדם גוסס, דולה או מטפל בסגנון זה יספקו תמיכה (למשל, על ידי החזקת יד, קריאה בקול רם או שיחה איתם) ויכולת ליצור פרויקטים מדור קודם (כמו ספרי זיכרון, מכתבים וקטעי וידאו) לתת לאהוביהם ולהמשיך הלאה לדורות הבאים.

דולה או מטפל של מוות יכולים גם ליצור "תוכנית משמרת" - מסמך שבו האדם הגוסס מבטא את רצונו על מותו. עבור המשפחות, הדולה או המטפל יכולים לעזור להקל על שיחות בין האדם הגוסס לבין הקהילה שלו, לבצע משימות בסיסיות שבדרך כלל נעשות על ידי המטפל הביתי (כמו רחצה והאכלה), ולהיות משאב לתכנון ההלוויה.

ומה המחיר? חלק מהדולות והמאמנים מספקים שירותים על בסיס התנדבותי, בעוד אחרים ידרשו תשלום שעתי או סמלי. העלות תהיה תלויה בשירותים שמספק המטפל או הדולה, כמו גם במיקום. רקוב ממליצה שאדם גוסס או משפחתו יראיינו אותם על השירותים שיספקו ויעלו את הדברים על הכתב בחוזה חתום.

"על ידי ניצול השירותים של דולה לסוף החיים, הימים יכולים להיות מלאים באהבה, משמעות עמוקה ותחושה של קדושה", אומרת רקוב. ומי לא רוצה את זה?

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר