מחקר: תזונה לקויה הורגת יותר אנשים מאשר עישון

במחקר נבחנו הרגלי האכילה של אנשים ב-195 מדינות, על מנת לבדוק עד כמה תזונה לקויה תורמת לתמותה. התוצאות: 11 מיליון בני אדם מתים כל שנה, לפחות בחלקם, ממזונות מסוימים או היעדרם (בריאות)

שמרו מרחק מג'אנק (צילום: שאטרסטוק)

יותר מדי מלח - ולא מספיק דגנים מלאים, פירות וירקות - עשויים לקצץ שנים מחיינו, כך עולה מניתוח חדש.

במחקר שפורסם בכתב העת "לנסט", החוקרים בחנו את הרגלי האכילה של אנשים ב-195 מדינות, על מנת להעריך עד כמה תזונה לקויה תורמת לתמותה. הממצאים שלהם העלו ש-11 מיליון בני אדם מתים בכל שנה ברחבי העולם, לפחות בחלקם, ממזונות מסוימים או היעדרם.

מחבר המחקר אשקאן אפשין, אפידמיולוג מאוניברסיטת וושינגטון, העריך כי מספרם הכולל של הדיאטות הבעייתיות אחראי למקרי מוות נוספים ברחבי העולם יותר מכל גורם סיכון אחר, כולל עישון סיגריות, הידוע כאחד האיומים הגדולים ביותר על בריאות הציבור.

הבעיה, הוא אמר, היא לא רק מה שאנשים אוכלים; אלא מה שהם לא אוכלים. המחקר מעריך כי בעולם, 3 מיליון מקרי מוות יוחסו ליותר מדי נתרן, עוד 3 מיליון מקרי מוות יוחסו למעט מדי דגנים מלאים ועוד 2 מיליון מקרי מוות למחסור בפירות.

מומחים אומרים שזה מאשש את מה שמקצועני בריאות כבר אומרים במשך שנים - תזונה מאוזנת חשובה לחיים ארוכים ובריאים.

אפשין ציין בנוסף כי במדינות בהן צורכים תזונה ים תיכונית - גבוהה בשומנים ובסיבים בריאים ללב - השיגו את התוצאות הטובות ביותר במודל של החוקרים, כאשר ישראל עומדת במקום הראשון במונחים של המספר הנמוך ביותר מקרי מוות עקב דיאטה שאינה נכונה.

צרפת וספרד מדורגות במקום השני והשלישי, בהתאמה, על פי המחקר. אפשין הגדיר את הדיאטה הים תיכונית כאחת עם הכנסה גבוהה של פירות, ירקות, אגוזים ושמנים בריאים, כגון שמן זית. ארצות הברית דורגה במקום ה -43. אוזבקיסטן, הרפובליקה הסובייטית לשעבר שבה פחמימות מזוקקות כמו לחם ופסטה הם מצרכים פופולריים ביותר, קיבלה את הציון הגרוע ביותר, עם שיעור תמותה של 891 לאוכלוסייה של 100,000.

ברוס לי, פרופסור לבריאות בינלאומית בבית הספר לבריאות הציבור של ג'ונס הופקינס בלומברג ומנהל המרכז למניעת השמנה גלובלית, אמר כי המחקר מספק תמיכה נוספת לכך שתזונה ירודה קשורה למחלות לא-סדירות, שהפכו לרוצח מוביל ברחבי העולם, אך הוא ציין כי תזונה היא לא הגורם היחיד. חוסר פעילות גופנית, כמו גם גורמים סביבתיים, כלכליים וחברתיים שונים, הם תורמים גדולים.

אז האם תזונה לקויה באמת אחראית למוות יותר מאשר אפילו עישון סיגריות, ר"ל?

ובכן, זה הגיוני כי הסיכונים התזונתיים גבוהים יותר כי כולם אוכלים - אבל לא כולם מעשנים. אז, דיאטה היא גורם סיכון עבור כולם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר