"שעות לפתיחת הקלפיות"

איך תהיו מוכנים ליום הבוחר? • כל התשובות

אתם בבית חולים ולא יכולים לצאת להצביע? יש לכם קשיי נגישות? נקלעתם לעיר אחרת ויש לכם סיבה טובה לכך? כל התשובות וכל הפרטים על 'יום הבוחר' לכנסת ה-21 (אקטואלי)

קלפיות 2019 (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)

10,720 קלפיות ייפתחו בעוד פחות מ-20 שעות, ואליהם אמורים לזרום 6,339,728 תושבי מדינת ישראל בעלי זכות ההצבעה, כדי לממש את זכותם הדמוקרטית להצביע לבחירות לכנסת ה-21. הבחירות מגיעות לאחר חודשים של קמפיין עכור, שלווה לא אחת בהשמצות הדדיות ועסק בעיקר בפסילת האחר ולא בהאדרה עצמית.

ברוב הארץ הקלפיות יהיו פתוחים רצוף מ-7 בבוקר עד לשעת סגירת הקלפיות ב-10 בערב. מלבד יישובים קטנים פחות מ-350 תושבים, בתי מעצר ובתי חולים שם ההצבעה תחל ב-8 ותסתיים כ-12 שעות לאחר מכן ב-8 בערב. כל מי שיספיק להיכנס לקלפי לפני שעת הסגירה יהיה רשאי להצביע, גם אם השעה 10 בערב עברה.

כל אזרח שרשום כתושב ישראלי, ובתנאי שמלאו לו 18 שנים עד יום הבחירות רשאי להצביע, לבחירות לכנסת.

לכל אחד ואחת מה-6,339,728 נשלח בדואר "הודעה לבוחר" שם מפורט המיקום המדויק של הקלפי בו הוא אמור להצביע, את פתק ההודעה לבוחר אין חובה להביא למקום ההצבעה.

במידה ולא קיבלתם את הפתק, ואינכם יודעים היכן אתם אמורים להצביע, תוכלו לברר זאת בקלות באתר האינטרנט של ועדת הבחירות המרכזית בכתובת http://www.bechirot.gov.il או במרכז המידע הטלפוני במספר 1801-700-202.

ברחבי הארץ יש כ-1600 קלפיות שמיועדות עבור בעלי ניידות מוגבלת שסידורי ההצבעה בקלפי מותאמים עבורם. שם, מוגבלי ניידות יוכלו להצביע בכפוף להצהרתם בכתב שהם מוגבלים בניידות, להזכירכם, הצהרת שקר דינה מאסר חצי שנה, או קנס כספי.

במידה ונקלעתם שלא מרצונכם חלילה לבית החולים או שאתם שוהים מכורח הנסיבות בעיר אחרת, ואתם לא יכולים ללכת למיקום הקלפי שנקבע לכם בכדי להצביע, יש פתרון.

ועדת הבחירות מתחשבת בכאלו המוגבלים בניידות, מאושפזים בבתי חולים, באסירים וחיילים ומאשרת להם להשתמש בקלפיות מיוחדות באמצעות "המעטפות הכפולות", שמוצבות בבתי חולים ובקלפיות מיוחדות, ניתן לברר על המיקום באתר של וועדת הבחירות.

במידה, וניסתם להתחכם והצבעתם גם בקלפי שלכם וגם במעטפה כפולה, וועדת הבחירות תגלה זאת ושתי ההצבעות שלכם ייפסלו.

נכנסתם לקלפי וגיליתם ששכחתם את תעודת הזהות בבית? תעודה הזהות שלכם אבדה? לא נורא, החוק קובע כי תוכלו להזדהות באפשרויות הבאות; תעודת זהות, דרכון ישראלי, רישיון נהיגה ישראלי, או אם יש לכם תעודה צבאית, כמובן שכל האמצעי זיהוי חייבים להיות בתוקף.

הבוחר חייב לבחור רק פתק אחד מכל הרשימות שלפניו, במידה והוא החליט מטוב ליבו לשים 2 פתקים, המעטפה שלו כמובן - תיפסל. יחד עם זאת אם הוא לא מוצא את פתק המפלגה שלו הוא רשאי לכתוב על פתק לבן בכתב יד - בעברית או ערבית, את האות של המפלגה או את האות והכינוי.

אחוז החסימה העומד על 3.25 אחוזים נקבע לפי כמות הקולות הכשרים שהתקבלו בבחירות, מפלגה שלא תקבל את מספר הקולות המינימלי הדרוש, לא תיכנס לכנסת וקולותיה יילכו לאיבוד, מה שעשוי לגרום למפח נפש לכל אותם שיצביעו עבור המפלגות שלא יעברו את אחוז החסימה.

את הקולות הכשרים מחלקים ב-120 והתוצאה שנקראת "מודד" היא בעצם מנדט, כאשר כל מפלגה מחלקת את מספר הקולות שקיבלה ב"מודד" ולפי זה קובעים את מספר המנדטים של כל מפלגה.

לאחר החלוקה הזו נותרים כמה מנדטים והם מחולקים לפי שיטת בדר-עופר שנותנת עדיפות להוספת מנדטים למפלגות הגדולות.

יום הבחירות בהגדרתו הוא יום שבתון, אך שירותים ציבוריים כמו תחבורה ציבורית (שתהיה החל מהערב ב-8 בחינם), כוחות הצלה ושאר דברים אלמנטריים יפעלו כסדרם.

שבועיים לאחר יום הבחירות, בשעה 16:00 אחר-הצהריים, ייערך במליאת הכנסת טקס ההשבעה ל-120 חברי הכנסת והכנסת ה-21 תצא לדרכה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר