פרסום ראשון

התכתבויות העסקנים נחשפות: "לדרוש את משרד השיכון"

העסקנים קובלים על הנציגים החרדים בכנסת שלא פותרים את מצוקת הדיור, ומעלים הצעות שונות במטרה להציף מחדש את הנושא החשוב • "למה לבזבז את האנרגיה החרדית על בריאות?" (חרדים)

חזקי שטרן | כיכר השבת |
(צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

אחד הדברים הכי חשובים כיום לציבור הישראלי בכלל, ולציבור החרדי בפרט, הוא מצוקת הדיור. אין ספק שהמילים הללו נלעסו ונמאסו לכלל האוכלוסייה, כי למרות כל מלל - עדיין לא ראינו כל פתרון אמיתי ומוחשי שיוכל לפתור את המצוקה הנוראית הזו, כאשר כל שנה המצב רק הולך ומחמיר.

כעת, כאשר מנסים להרכיב את הפאזל הקואליציוני, לוחצים מספר בכירים חרדים לעלות לראש סדר העדיפויות מחדש את נושא מצוקת הדיור, ולהתעקש במו"מ לקבל את תיק השיכון עם סמכויות נרחבות.

אחד האנשים שמתעסק בתפוח האדמה הלוהט הוא מי שנקרא 'רשם עולם הישיבות' - אורי זלזניק. לדבריו, הוא רצה להתעסק בנושא לפני הבחירות כדי שהמפלגות ישימו דגש על עניין הדיור, אך לאחר שקיבל הוראה לרדת מהנושא עד אחרי הבחירות, כעת הוא חוזר לנושא במלוא הכוח.

בקבוצת הוואטסאפ הייעודית שהקים בנושא חיבר את כל בכירי העסקונה החרדית, בניסיון להביא לפתרון אמיתי, למצוקה אמיתית.

'כיכר השבת', אסף את המיטב מתוך הקבוצה הסגורה, ומביא כאן לראשונה את הציטוטים:

אחד העסקנים כתב בקבוצה: "במאמר המוסגר, בפגישה המקדימה שנערכה במשרד השיכון ביום ראשון בה נוכחו יוסי חדד ואילון כהן, הם טענו שהבעיה העיקרית של הציבור החרדי שהח"כים שהיו עד עכשיו לא מבינים כלום בדיור, ומטבע הדברים למי שלא מבין, להועיל קשה - להזיק קל".

"הבעיה המשנית שכל מקום שמשרד השיכון כבר מוציא מכרזים כדוגמת הר יונה, הציבור לא מספיק רוצה, זה גורר יזמים שלא ירצו, ממילא משרד השיכון לא משחרר הלאה. כרגע הנושא הבוער זה לדחוק את הח"כים לדרוש לשים את עניין הדיור בראש מעינינו", סיים.

"זה באמת לב כל הציבור החרדי. היינו אצל הגאון ר' דוד כהן, והוא ממש בכה איך שזה משליך על כל התחומים. חוץ מההורים שמחתנים, גם בישיבות, בסמינרים, על תלמידים בחיידר ובכל מקום בסופו של דבר גם מי שיש לו מיליונים וגם מי שרוצה לגור בשכירות במרכז בכל מחיר".

"עצם מצוקת הדיור הופכת לבעיה אמיתית לכולם (לדוג' אי אפשר לנהל סמינר כשלרוב ההורים יש חובות מטורפים.) וממילא כולם סובלים, גם הת"תים, גם הבחורים שלא לדבר על הזוגות הצעירים, בבחינת כל הציבור החרדי על כף המאזניים". חתם.

אחד שמתמצא יותר בתחום הבנייה כתב: "למעט בעיר כסיף שתוכנן עיר לציבור החרדי, משרד השיכון מגיע וזורק קרקעות לכו תסתדרו איתם. מה קורה בפועל? בפורייה שמוטלה (מרדכי קרליץ) הביא הרבה רוח וזה נמצא בעיר הקודש טבריה למרות שאין שם כלום מבחינת מוסדות כרגע זה נראה שהצליח למכור דירות למי שיודע לקח לו איזה 10 שנים מהשיווק הראשון".

ממשיך העסקן: "אך האם היה מקרה שהציבור החרדי הגיע לקנות דירה וביקש לדעת מה הצפי כדוגמא ניקח את הר יונה ג'. משרד השיכון אומר שהר יונה ג איננה שכונה חרדית היא לא מוגדרת כזאת באף משרד ממשלתי. ולכן אם רוצים באמת לפתור את מצוקת הדיור אתה משווק עיר לציבור החרדי ולא פייק עיר. וכשבן אדם שואל מה יקרה פה בסוף. יש לך תשובות לענות שהמדינה תכננה כך וכך מוסדות לימוד עבור חתך של כך וכך בניינים כמות בתי כנסת תחבורה סדירה וכל מה שעיר נורמלית צריכה ברגע שזה ייקרה גם אם כמה בני ברקים ייצעקו גיוועלד ויקנו דירות בבני ברק מהכסף של קופת העיר. רובו של הציבור החרדי יגיע.

"היום אין אלטרנטיבה. משרד השיכון למיטב ידיעתי מודה בזה. הבעיה היא אחרת לגמרי! כמו בכל מקום אף אחד לא יהיה צדיק יותר מהאפיפיור ולכן אם חברי הכנסת החרדים מעולם כדוגמא לא התנו את העברת תקציב 18' או שזה היה 19' באישור של העיר שפיר שדרעי רצה לקדם אז מה למשרד השיכון לעבוד יותר קשה. הח"כים שלנו עובדים מאוד מאוד קשה אך בסופו של דבר עושים מה שהציבור מבקש ובבני ברק בבית כנסת ליד גפני יושב אדם שאם גפני יגיד לו לך להר יונה הוא יצעק גיוועלד".

עוד אחד נתן הצעה מעשית: "יש היום יוזמה ברשות לפיתוח הגליל להעמיד הלוואה של 100-150 אלף ש"ח באפס % ריבית (עבור הון עצמי) לכל זוג חרדי שקונה דירה למגורים בגליל במימון של קרן פילנתרופית חיצונית שהביעה נכונות דרך המרכז למידע לגליל".

"למרות שהיוזמה חילונית והמטרה היא לעזור לגליל ולא לציבור החרדי, עדיין זה יכול להועיל ליותר מ1000 זוגות בשנה למשך חמש שנים החל מתחילת 2020 שוו בנפשכם מה זה אומר? בסוף זה בטווח של כמעט מיידי 5000 יחי"ד שישנו את השיח הציבורי, ישפיעו מאד על כל מחירי השוק יגררו עשרות אחריהם. ויהווה מודל לעשות זאת גם בנגב ובפריפריה".

אחד מהמשתתפים בדיון אף החליט לשפוך את זעמו על סגן שר הבריאות יעקב ליצמן: "זה אבסורד שאין כדוגמתו. בשביל זה הצבענו למפלגות חרדיות, בשביל לבזבז את האנרגיה החרדית על משרד הבריאות? מי צריך שר בריאות חרדי. בשביל מה למען ה' צריך את זה. שיהיה שר בריאות חילוני ושהחרדים ינצלו את הכח שלהם לצרכים של הציבור החרדי".

כעת נותר רק לעקוב ולבדוק האם יצליחו לשכנע את חברי הכנסת החרדים הנבחרים, חדשים וישנים, לפעול בנושא, או שמא מדובר רק בהוצאת קיטור שלא תביא שום שינוי למצוקה הקשה.

מלשכתו של סגן שר הבריאות יעקב ליצמן נמסר בתגובה לכתבה: "לא נגיב במקרה זה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר