המסמך הגנוז ב'דגל'

הגר"י רוזן על חשיפת 'כיכר השבת': "הרבנים מתואמים"

הגאון רבי יגאל רוזן מתייחס לראשונה לסערה הפנימית ב'דגל התורה' שהתחוללה אמש בשל מה שדווח לראשונה ב'כיכר' וכונה "המסמך הגנוז": "הכחשה מוחלטת, יש תיאום מוחלט" (אקטואלי)

אבי רבינא | כיכר השבת |
באדיבות 'מנדי ביתאן', כאן מורשת (תמונה: בעריש פילמר)

חשיפת 'כיכר השבת': סערה פנימית התחוללה אמש (שני) ב'דגל התורה' בשל מה שדווח לראשונה ב'כיכר השבת' וכונה "המסמך הגנוז". הגאון רבי יגאל רוזן מתייחס לראשונה לסערה, בהקלטה שפורסמה בתוכנית 'מנדי ביתאן' בכאן מורשת.

קצת רקע: הנושא הבוער ביותר על שולחנה של הקואליציה המסתמנת, קואליציית ימין-חרדים, הוא חוק הגיוס. ליברמן, שהניח לפני כשנה הצעת חוק אותה גיבש יחד עם צה"ל מתעקש להעביר אותה כלשונה - עם מכסות הגיוס לחרדים, שאם לא יעמדו בהן צפויים מוסדות החינוך החרדי לספוג סנקציות כלכליות, ולביטול מעמד תורתו אומנותו, מה שעלול להוביל אף לסנקציות פליליות על לומדי תורה.

מול ליברמן ניצבות המפלגות החרדיות, אך לא כגוש אחד: בש"ס כבר הודיעו שיתמכו בחוק המוצע בשינויים קלים בלבד, באגודת ישראל מסרבים לתמוך בחוק ללא שינויים משמעותיים מאד ועיני כולם נשואות לדגל התורה וארבעת נציגיה בכנסת - מפלגתו של הזרם הליטאי.

האם קונפליקט חוק הגיוס ילך ויתעצם, או שאנחנו בדרך לפשרה. וכלשונו של ליברמן, הכרעה או הסדרה.

נושא הגיוס רגיש מאד בעולם הליטאי, ומשום כך חברו הקודקודים ב'דגל התורה" ומינו שני ראשי ישיבות בולטים הגאון רבי יגאל רוזן והגאון רבי ברוך סולובייצ'יק להיות אחראים על סוגיית הגיוס.

בשבוע שעבר נועדו הגאון רבי יגאל רוזן ונכדו של מרן שר התורה, יענקי קנייבסקי במשך כשלוש שעות במשרדו של ראש הישיבה הגאון רבי יגאל רוזן, וקשר עבודה רציף מתקיים בין הגר"י רוזן לח"כים מקלב וגפני החברים בצוות המו"מ, בניגוד לקשרים הרופפים הקיימים מול הגאון רבי ברוך סולובייצ'יק.

אתמול, חשף יקי אדמקר בוואלה הקלטות דרמטיות בהן נשמע הגר"י רוזן חולק את השקפתו על הסוגיות השנויות במחלוקת הגיוס. הציטוט הדרמטי ביותר הוא כמובן זה שבו הרב רוזן מסביר, לראשונה מצד דמות בכירה בעולם הרבני, כיצד הם הציבור החרדי יעמוד ביעדי הגיוס.

הגר"י רוזן, המצדד בחוק הגיוס המוצע נשמע מסביר שהוא האופציה היחידה, ובלעדיו בג"ץ יורה לשלול את תקציבי עולם הישיבות כולו וחוק גיוס חובה יוטל על כלל בחורי הישיבות. הרב רוזן מציע שינויים מינוריים בלשון החוק, אך דוחק בבן שיחו לתמוך בחוק הזה בסופו של דבר, על אף התנגדות החסידים והאדמו"רים.

אך למרות העמדה הזו של הרב רוזן, נחשף אמש (שני) ב"כיכר השבת" קיומו של "מסמך הרב סולובייצ'יק" - מסמך דרישות שנוסח על ידי עמיתו של הגר"י רוזן לניהול משבר הגיוס והוגש לחברי הכנסת של התנועה.

במסמך הזה מקצין הגאון רבי ברוך סולובייצ'יק את הקו הליטאי, וחותר להקשחת התנאים בדומה לקו החסידי. כפי שדווח ב'כיכר השבת', "מסמך הרב סולובייצ'יק" מזכיר בניסוחו את התנאים שהגיש ראש ישיבת סלונים החסידי, הגר"מ ברזובסקי, שנועדו, לדבריו, למנוע אופציה של סנקציות על בני תורה, וגיוס של מי שנפשו חשקה בלימוד תורה.

המסמך של הגר"ב סולובייצ'יק, שמהווה שינוי מהקו בו נוקטת דגל התורה בשש השנים האחרונות, נגנז בסופו של דבר על ידי חברי הכנסת של המפלגה ולא הוגש כמסמך רשמי.

עיתונאים שנחשפו לתוכנו של המסמך הופתעו מהקו הקיצוני של הרב סולובייצ'יק, הנחשב לאיש המחנה המתון בדגל התורה. העיתונאי והד"ר אבישי בן חיים, הראשון להתייחס למסמך, אף העלה את האפשרות שזו הדרך בה יש מי שמנסה לפרוץ מחדש את דרכו להשפעה על הזרם הליטאי כולו. אך ב"דגל התורה" עורר הפרסום דאגה: האם הוא מבשר על פיצול בין שני הרבנים שמונו לעניין הגיוס - הרב רוזן מצד אחד, והרב סולובייצ'יק מצד שני - אחד בעד החוק והשני נגדו?

לנושאים הללו יש משמעות רבה בפוליטיקה הפנימית וביחסי הכוחות השקטים בצמרת דגל, אך יש להם השפעה ישירה על הקואליציה והממשלה - דחיית ההסכמות והפשרות על החוק משמעותה דחיית הקמת הממשלה עד לרגע האחרון, ולא מעט כאב ראש ללשכת ראש הממשלה ושאר סיעות הקואליציה.

אמש פנה העיתונאי אלי ביתאן (כאן מורשת) לגאון רבי יגאל רוזן, וניסה להבין האם יש פיצול בין הרבנים.

בתחילה הרב סירב להגיב לדברים ולשוחח עם כלי תקשורת, ולבסוף הוא נעתר והעניק התייחסות נדירה, ואולי חד פעמית, מצד ראש ישיבה ליטאי בכיר ל'מנדי ביתאן' בכאן מורשת ולפרסום באתר 'כיכר השבת'.

באשר לפרסום ב'כיכר', הגיב הרב רוזן: "הכחשה מוחלטת. תיאום מוחלט בין הרבנים, והפרסום - הוא גרוע משקר. רשעות ממש".

כיצד הדברים יתשייבו בסופו של דבר? אנחנו ב'כיכר השבת' נמשיך ונעקוב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר