שוכחים לאכול: למה זה קורה ומתי כדאי להתחיל לדאוג?

מזון הוא אחד מתענוגות העולם, זו דרך הטבע. אבל לפעמים, פשוט לא מתחשק לנו לאכול. התקפי איבוד התיאבון הללו יכולים לאותת כי יתכן ומדובר במצב רפואי שיש לתת עליו את הדעת (בריאות)

אביטל לוי | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

רוב העם היושב בציון נהנה מאכילת מזונות ערבים לחך. זהו אחד מתענוגות העולם, דרך הטבע. אנחנו מעבירים שעות ארוכות בתכנון הארוחה הבאה שלנו. אבל לפעמים, זה פשוט לא קורה. אין חשק לאכול. לעתים, התקפי איבוד התיאבון הללו יכולים לאותת כי יתכן ומדובר במצב רפואי קשה, אומרת ד"ר קסי וואוורק מאוניברסיטת אוהיו.

"חלק מהסיבות העיקריות [להפחתת תיאבון] יהיו קשורות למחלה, כמו בעיות התקררות", היא אומרת לאתר "בריאות הגבר". עם זאת, תרופות מסוימות וגם פסיכולוגיות יכולות גם הן לגרום לאובדן תיאבון. הנה הסיבות לכך וסימנים שיתריעו כי הגיע הזמן לפנות לרופא:

התקררויות או זיהומים

"איבוד תיאבון נפוץ במקרים של התקררות ויכול אפילו להוביל לירידה במשקל", אומר ד"ר ג'רמי קורמן. הוא מסביר למגזין "MEL" שזה קורה כאשר תאי דם לבנים משחררים ציטוקינים המסייעים להדוף זיהומים.

"ציטוקינים הם חומרים כימיים המסתובבים בדם ומגיעים למוח וגורמים לחום ועייפות, בנוסף לאובדן תיאבון", הוא אומר.
זיהומים בקטריאליים כמו דלקת ריאות וסטרפטוקוקוס יכולים גם להוביל לאיבוד תחושת רעב. כמובן, זה חולף ברגע שמתאוששים.

מתח וחרדה

לעתים קרובות אנחנו שומעים על אנשים שאוכלים בכמויות גדולות בגלל לחץ וחרדה שהם חווים (או מתוך נסיון אישי), אבל לפעמים המצבים הללו גורמים דווקא לאבד את התיאבון.

סיבה אחת לכך היא כי הלחץ גורם לגוף לשחרר הורמון הנקרא אפינפרין, המכונה גם אדרנלין, אשר באופן זמני מפחית רעב. עם זאת, זו בדרך כלל תופעה קצרת מועד ומתח מתמשך גורם לגוף לשחרר קורטיזול, הורמון שדווקא מעלה תיאבון.

ואנשים שנמצאים בלחץ או חרדה עלולים להיות ממוקדים מדי בדאגה, מכדי לחשוב על אכילה, אומרת הפסיכולוגית סוזן אלברס. "אלה שמפסיקים לאכול מתמקדים כל כך במתח שלהם שהם לא שומעים או קולטים רמזים אודות הרעב שלהם", היא מסבירה.

תרופות

אין זה סוד כי תרופות באות עם רשימה ארוכה של תופעות לוואי אפשריות. בעיות במערכת העיכול, כמו בחילות, כאבי בטן או שלשולים, נמצאות בדרך כלל על תוויות האזהרה שלהן ומותר לציין כי תופעות לוואי אלה יכולות לגרום לכם לאבד את התיאבון. חומרים ממכרים כמו קודאין ומורפין - כמו גם כמה סוגי אנטיביוטיקה - הם רוצחי תיאבון נפוצים.

מזג אוויר

יש סיבה שרוב האנשים משתוקקים למזונות קלים כמו סלט ופירות טריים, בקיץ. למעשה, כמה אנשים ירגישו בנוח לדלג על ארוחות לחלוטין כאשר הטמפרטורות עולות, על פי וואוורק. "סביבות חמות יכולות לדכא את התיאבון וסביבות קרות יכולות להגביר את התיאבון שלכם", היא אומרת.

הגוף מייצר חום בעת אכילה. אם הטמפרטורות חמות בצורה בלתי נסבלת, תרגישו פחות נטיה להתפנק בארוחה גדולה ולהעלות את הטמפרטורה הפנימית שלכם, מסבירה וואוורק.

לא מאובחנים

לפעמים, חוסר תיאבון עשוי לסמן על בעיות רפואיות אחרות, כולל תת פעילות של בלוטת התריס, סוכרת או אפילו סרטן. כל אחת מהן צפויה להיות נוכחת עם תסמינים אחרים, אבל הסימנים יכולים להיות מתוחכמים. חשוב לראות רופא אם אוכל באופן תמידי לא מגרה אתכם.

כאשר אובדן תיאבון הופך לבעיה

לדברי וואוורק, אתם צריכים לפנות לרופא אם ירדתם במשקל או עברו עליכם שלושה עד ארבעה ימים ללא תיאבון. חשוב לקבוע אם בעיה רפואית נמצאת בשורש הבעיה. אתם גם רוצים לפתור אותה במהירות כי הגוף שלכם ישתמש במאגרי חלבון כאנרגיה ויגרום לכם לאבד מסת שריר."מאד קל לאבד שרירים וקשה להחזיר אותם", היא מסבירה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר