ר"ע י-ם מסכם שנה בתפקיד • צפו

ליאון: "לא אתן שילדים חרדים יישלחו לגן - מחוץ לשכונתם"

משה ליאון, שסוגר עכשיו שנה ראשונה על כיסא ראש העיר ירושלים, מפזר הבטחות לחרדים בשכונות המעורבות - בראיון מיוחד ל"כיכר השבת" - אך משדר יד קשה לבוני בתי כנסת ללא אישור • צפו (ארץ)

אבי רבינא | כיכר השבת |
משה ליאון, בראיון ל'כיכר השבת' (צילום: כיכר השבת)

את היעד שראש עיריית ירושלים משה ליאון הציב לעצמו כמשימה ראשונה, להפוך את העיר לנקיה יותר, הוא טוען שהשיג, אך במלאת שנה לניהולו את העיר המורכבת בעולם, הציב בפניו 'כיכר השבת' שורת שאלות מאתגרות יותר; על חלקן היו לו תשובות מספקות, ולגבי אלו שלא הוא ניסה להרגיע ולהעביר מסרים אופטימיים לעתיד.

שנה אחרי שנכנסת לתפקיד; מה הדבר הטוב ביותר שקרה לירושלים?

ליאון: "הנושא של הידברות בין כלל האוכלוסיות. יש קואליציה יציבה וחזקה, חרדים וחילונים, ממרצ ועד יוסי חביליו. קואליציה חזקה".

הבטחת הבחירות שלך היא עיר נקיה יותר. עמדת במשימה?

"העיר נקיה הרבה יותר, אבל לא מספיק. בשנה השנייה לכהונתי, העיר תהיה מצוחצחת. נוכל להיות גאים ש'תשעת הקבין' של יופי של ירושלים, בהחלט יהיו נקיים".

תושבי השכונות בית ישראל ובית וגן זוכים לאותו יחס כמו אלו מרחביה והגבעה הצרפתית?

"חד משמעית. יש שוויון מלא. במקומות שהיו יותר מלוכלכים, הקצנו יותר משאבים. אין אפליה בין רחביה ובית הכרם לבין בית ישראל. אנחנו מנקים את העיר. אני רוצה שכל העיר תהיה נקיה".

תופעת הרי הזבל בשכונות החרדיות אחרי החגים תיפסק?

"התופעה הזאת כבר הסתיימה. בצאת השבת שואטים רכבי התברואה לאסוף את האשפה, וביום ראשון בבוקר אנחנו מקבלים עיר נקיה".

מה יהיה הסוף עם הפקקים?

"אין ספק שהפעולות שנעשות, והן לא נעימות, גורמות לי ולך פקקים באמצע היום, אבל תוך שלוש עד ארבע שנים הפקקים ייפסקו - עד שנזכה לתחבורה ציבורית אחרת בירושלים. יהיו כאן שני קווים ארוכים מאוד של רכבת קלה, את הקו הנוכחי נאריך מפסגת זאב לנווה יעקב, ומהר הרצל להדסה עין כרם; זה 'הקו האדום'. בנוסף, יהיה 'קו ירוק', שיעבור מגילה, דרך גבעת רם והשכונות החרדיות ועד להר הצופים".

הבטחת להביא צעירים לירושלים. איך זה יקרה, אם מחירי הדירות בשמים?

"יש כלל בכלכלה: ככל שתגדיל את ההיצע, המחירים יירדו. אני לא צופה ירידה במחירי הדיור, אך היצע הדיור שאנחנו מתכננים, מאז שנבחרתי לתפקיד עד היום, יגדל - עם עשרת אלפים יחידות דיור לחרדים ולחילונים. בממוצע, שלושת אלפים יחידות דיור בכל שנה. ברגע שיהיה את ההיצע של הדיור, המחירים יתמתנו".

הייתה מדיניות לדחוק את החרדים בשכונות המעורבות. היא השתנתה?

"כן, וכל מקרה נבדק לגופו. אי אפשר לעשות שינוי בשנה אחת. פתחתי שני גנים לציבור החרדי בגבעה הצרפתית, וגם בשכונות מעורבות אחרות. אני מתכוון לטפל גם בקרית יובל וברמות".

"הסוד הוא, קודם כל, שהקונפליקט שקיים בירושלים שווה הידברות. החיים בשכונות המעורבות הרבה יותר טובים ממה שקוראים ושומעים. לא יכול להיות מצב שלילדים לא יהיו גנים ליד ביתם. לכן, לא אתן שילדים חרדים יישלחו מקרית יובל אל מחוץ לשכונה שלהם. אעשה כל מאמץ להקים גנים חרדים בקרית יובל וברמות".

לאחרונה התעוררה מהומה סביב בנייה לא חוקית של בתי כנסת. תהרוס בתי כנסת?

"לא יהיה מצב שיוקם בית כנסת על מקום לא חוקי. לא יהיה. לצערי, זה קרה לאחרונה. לא יהיה מצב כזה, משום שאנחנו במדינת חוק. אני רוצה שתהיה עיר יפה ומסודרת. גם הרבנים הגדולים ביותר מתנגדים לבנות בצורה בלתי חוקית. לא אתן יד לזה, וגם שותפי החרדים לקואליציה מטפלים בזה ביד קשה ביותר".

באשר לחילולי השבת: אם החרדים שותקים, זה אומר שאין חילולי שבת בירושלים...?

"חד משמעית יש פחות חילולי שבת. אני מקפיד שהסטטוס קוו יישמר. אני נגד פתיחת חנויות למסחר בשבת, אני לא נותן יד לזה. הייתה חנות אחת במתחם התחנה, וסגרנו אותה".

בתקופת הבחירות אמרו שתסגור את 'שוק מחנה יהודה'...

"מה שאמרתי לפני הבחירות. אני מקיים גם אחרי. אין סיבה לסגור את 'מתחם התחנה' ואת שוק מחנה יהודה, זאת למרות שמתחרי השתמשו בזה כקרדום לחפור בו. אבל בשוק מחנה יהודה יש סכנת נפשות לא רק בתברואה; צריכים להסדיר שם שבילים ונושאי בטיחות".

עופר ברקוביץ' מתפקד כאופוזיציה לוחמת?

"חבל שנבזבז את הזמן שלנו על עופר ברקוביץ'. בישיבות מועצה הוא מטיח האשמות שווא, שקרים והסתה. ממש הסתה משמעותית. תפקידי להקשיב לו, ולענות לו".

עופר ברקוביץ' (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

אחת מהבטחות הבחירות שלך היא חניה חינם. מתי זה יקרה?

"מה שהבטחתי - אקיים. צפה להפתעות. זה קרוב יותר ממה שאתה חושב".

בסיום הראיון בוחר ראש עיריית ירושלים לפרגן לשותפיו החרדים, מדגל התורה, ש"ס ואגודת ישראל. "יש לי עבודה טובה ומשותפת איתם", הוא אומר.

בנוסף, מבטיח ליאון כי הטלפון האישי שלו יהיה זמין בארבע השנים הקרובות, ורומז שיתמודד שוב לראשות העיר. "אין לי כוונות לעשות דברים אחרים בחיים", לשון ליאון.

צפו בראיון המלא

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר