אאא

הרעיון שכולנו נפסע 10,000 צעדים ביום טבוע במוחם של הרבה אנשים, ממש כמו הרעיון של לישון שמונה שעות בלילה או שארוחת בוקר היא הארוחה החשובה ביותר ביום. אך האם מספר הצעדים המדויק הזה הוא הכרחי? אולי 5,000 צעדים יומיים מספיקים? האם בכלל הם נחשבים למשהו? החדשות הטובות הן שכן, כל כמות של צעדים בהחלט שווה את המאמץ.

יש לא מעט יתרונות להליכה: היא יכולה לעזור לכם לרדת במשקל, לשמור על מסת שריר כאשר מזדקנים, לגרום לכם להיות יותר מאושרים, לסייע בעיכול ועוד.

האם עלינו ללכת 10,000 צעדים ביום כדי לקצור את כל היתרונות הללו?

התשובה הקצרה היא, לא. לדברי ד"ר איי-מין לי, פרופסורית לאפידמיולוגיה, היעד של 10,000 צעדים אינו מבוסס מדעית - זו היתה אסטרטגיה שיווקית. לדברי ד"ר לי, "המספר הזה, ככל הנראה, מקורו בכלי שיווקי. בשנת 1965 מכר עסק יפני, חברת השעונים והמכשירים, ימאסה, מד צעדים בשם Manpo-kei שפירושו 'מונה 10,000 צעדים' ביפנית". לדבריה, יתכן שהחברה בחרה במספר זה מכיוון שהמספר 10,000, שנכתב ביפנית, נראה כמו אדם שהולך.

לאחר הגעה למסקנה כי 10,000 צעדים הינו מספר שרירותי מדי, ד"ר לי וצוות חוקרים יצאו לברר אם יש נתון מדויק שכדאי לכוון אליו. המחקר שלהם פורסם באביב האחרון בכתב העת של ההתאחדות הרפואית האמריקאית והגיע למסקנה שלמרות שאין נזק בהשגת 10,000 צעדים ביום, אינכם אמורים להגיע למספר זה כדי לקצור את היתרונות הבריאותיים.

למעשה, החוקרים גילו כי בקרב נשים מבוגרות, השגת עד 4,400 צעדים ליום היתה קשורה לסיכון נמוך יותר ב-41 אחוז למוות במהלך תקופת המחקר, בהשוואה לנשים שהלכו 2,500 צעדים ביום או פחות. בנוסף, נראה שלא היה משנה אם הנשים הלכו מהר או סתם הסתובבו בבית.

זה לא אומר שאסור לכם להגיע ליעד של 10,000 צעדים אם רמת הכושר או לוח הזמנים שלכם מאפשרים זאת. ד"ר לי אומרת, "אני לא מזלזלת בערך 10,000 צעדים ביום... למי שיכול להגיע ל-10,000 צעדים ביום, זה פנטסטי". עם זאת, אין זה הכרחי כמו שחשבו בעבר כדי להשיג בריאות מיטבית.