מחקר מקומם בממלכה

"בגלל החרדים": הקיטוב בין הקהילות - יגדל

מחקר שבוחן את השפעות השנה החולפת על הקהילות היהודיות בבריטניה, מעלה את הקשיים שניצבים בפניהם בתום שנת קורונה: 'כ-50% מהילדים היהודים יהיו חרדים' (עולם)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
חרדים בבריטניה, אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

מכון מחקר יהודי בבריטניה טוען, בעקבות תקופת הקורונה, לריבוי הטבעי של האוכלוסייה החרדית בממלכה תהיה השפעה שלילית על הקהילות האחרות שלצידה.

המחקר, אותו פרסם המכון היהודי-בריטי JPR (המוסד למחקרי מדיניות יהודית. י"נ), מעלה כי בעשור הבא, כמחצית מהתינוקות היהודיים שייוולדו בבריטניה ישתייכו למשפחות חרדיות.

תחת הכותרת "לעבור את הקורונה: מה צריך לעשות בכדי לסייע בשימור והעצמת החיים הקהילתיים היהודיים?", מעלה החוקר ג'ונתן בויד מספר קשיים שהציבה שנת הקורונה בפני קהילות יהודיות למיניהן בממלכה הבריטית.

לפי תוצאות המחקר, בין האתגרים הדחופים שיש לטפל בהם ניתן למנות את הקושי להתפלל בבתי הכנסת בזמני הגבלות הקורונה - מה שהוביל לחסר בקשר בין הרבנים לבין בני קהילותיהם - קשיים כלכליים של המתפללים שמובילים לירידה בתרומות למוסדות, פחות פעילויות לבני נוער ועוד.

הטענה המרכזית שעולה מן המחקר הינה, כי הריבוי הטבעי בקרב הקהילות החרדיות, שעולה בהרבה על הריבוי בקהילות יהודיות חילוניות או רפורמיות, עשוי להגביר את הפילוג בין הקהילות השונות.

ראש הממשלה ג'ונסון בהכרזה על אחד הסגרים (צילום ארכיון: דאונינג 10)

כזכור, וכפי שדווח מעת לעת ב'כיכר השבת', תקופת הקורונה הציפה מקרים רבים של הפרת חוקי קורונה בקרב חרדים, שקיימו חתונות או פעילויות אחרות בניגוד להנחיות.

באופן טבעי, הדברים גרמו לחיכוכים בין קהילות יהודיות בממלכה, שהעבירו ביקורת וטענו שהתנהגות החרדים מוציאה שם רע ליהודים בכלל. יודגש כי גם הרב הראשי של בריטניה, הגאון הרב אפרים מירוויס, גינה את הפרות החוק וכתב כי "זהו חילול מביש ביותר של כל מה הקדוש והיקר לנו".

לדבריו, "בתקופה שכולנו מקריבים קורבנות כה גדולים, יש חוצפה כזו - חוסר אחריות להגן על החיים והתנהגות בלתי חוקית. רובה המכריע של הקהילה היהודית מתעב זאת".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר