'תסמונת הראש המתפוצץ': זה לא מה שאתם חושבים שזה

אתם מכירים את התחושה של ראש כואב בטירוף, אך האם שמעתם פעם על 'תסמונת הראש המתפוצץ (EHS)'? ד"ר פאולין חוזה מנדבת את כל המידע על ההפרעה הזו שמתרחשת דווקא בשינה (בריאות)

אביטל לוי | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

מן הסתם, אתם מכירים את התחושה של ראש כואב בטירוף, אך האם שמעתם פעם על 'תסמונת הראש המתפוצץ (EHS)'? ד"ר פאולין חוזה מנדבת את כל המידע על הפרעת השינה הביזארית הזו.

מהי 'תסמונת הראש המתפוצץ'?

"האקדמיה האמריקאית לרפואת שינה מסווגת את 'EHS' כפאראסומניה חושית (אחת הקטגוריות של הפרעות שינה) ומפרטת את התסמינים שלה: שמיעת רעש חזק פתאומי או חוויה של פיצוץ העומד לקרות, המתרחשות במעבר משינה לערות או במהלך השינה עצמה ואחריהן מתרחשת עוררות מיידית, לעתים קרובות עם תחושת פחד וללא כאב משמעותי", אומרת ד"ר חוזה.

במילים אחרות, תסמונת הראש המתפוצץ היא מצב בו האדם מתעורר משינה בתחושה של רעש חזק ההולם באוזניו. רעש זה תואר כמפץ חזק נטול כאבים, כהתנגשות במצלתיים ואפילו כפצצה שהתפוצצה.

איך זה מרגיש?

למרות שהיא נשמעת מבעיתה, תסמונת הראש המתפוצץ בדרך כלל אינה כואבת. ד"ר חוזה אומרת שהתופעות השכיחות ביותר שלה הן דופק מהיר, התכווצויות שרירים קצרות או עוויתות ותופעות חזותיות (מתוארות לעתים קרובות כהבזק אור). "לכ-5 אחוזים מהמטופלים יש תחושה של עצירת נשימה רגעית הדורשת מאמץ מכוון לנשום שוב וכן דווחו מספר מקרים של EHS עם שיתוק שינה".

מהו הגורם לתסמונת?

לא ידוע, אם כי נראה שהדבר משפיע על נשים יותר מאשר על גברים (מדווח על יחס של 1.5:1, כשהגיל הממוצע הוא 54, אומרת חוזה). ישנן עדויות המצביעות על כך שהתסמונת יכולה להופיע לאחר שימוש בבנזודיאזפינים (תרופות לטיפול בחרדה או בהפרעות שינה) וכי לחץ יכול להיות גם הוא גורם תורם. "יש המניחים כי הצליל יכול להיות בגלל בעיה בשבלול האוזן או עווית שרירים כאשר האדם עומד להירדם", אומרת ד"ר חוזה. "תיאוריה אחרת היא שיש ירידה בהעברה של GABA (חומר הגורם לרוגע), כאשר האדם עומד להירדם". ראוי גם לציין כי רבים מהחולים עם 'EHS' שבוצעו עליהם מחקרי שינה, סבלו מלכתחילה מבעיות שינה.

עד כמה היא נפוצה?

קשה לומר בוודאות, אך תסמונת הראש המתפוצץ היא די נדירה. במילים אחרות, זה כנראה לא משהו שעליכם לדאוג לגביו. "קשה לקבוע שכיחות, מכיוון שההפרעה הזו ככל הנראה מדווחת ולא מוכרת מספיק. דווח כי רק 11 אחוזים מהנבדקים נמצאו חיוביים ל-'EHS' ודנו בפועל בסימפטומים שלהם עם איש מקצוע וחלק מאנשי המקצוע לא האמינו לפציינטים כאשר דיווחו על תסמיניהם", אומרת ד"ר חוזה.

מהו הטיפול?

לפי ד"ר חוזה, בדרך כלל אין צורך בטיפול מכיוון שה-'EHS' הוא בלתי מזיק וניתן לריפוי "לעתים קרובות ביטחון הוא כל מה שצריך ולפעמים, אם מעורב מתח בסיפור, אז יש צורך בהפחתתו". אם החולים סובלים כל כך מהסימפטומים עד כדי כך שהם מתקשים להירדם, ישנן תרופות זמינות שיכולות לסייע להם. אם אתם חושדים שאתם סובלים מתסמונת הראש המתפוצץ, פנו לרופא המשפחה שלכם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר