מחקר טוען: בארץ ישראל אכלו דגים טמאים

שני חוקרים ישראלים מפרסמים בכתב העת הארכאולוגי של אוניברסיטת ת"א, כי ממצאים שאותרו ברחבי ישראל מוכיחים שבעת העתיקה - אכלו בני ישראל גם דגים לא כשרים (מעניין)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
השפמנון - דג לא כשר (צילום: Shutterstock)

מחקר ישראלי טוען, כי בארץ ישראל העתיקה אכלו יהודים גם דגים טמאים, שאינם כשרים על פי התורה.

את המחקר מגישים שני חוקרים ישראליים: ד"ר יונתן אדלר - מרצה בכיר בחוג לארץ ישראל וארכאולוגיה באוניברסיטת אריאל, ופרופ' עמרי לרנאו - לשעבר רופא ילדים וכיום עוסק כתחביב בחקר עצמות דגים.

תחת הכותרת "המתן התזונתי של החומש נגד אכילת מינים ימיים חסרי סנפיר וקשקשת, לאור שרידי דגים קדומים" מתפרסם הבוקר (שלישי) המחקר, בכתב העת הארכאולוגי של אוניברסיטת תל אביב.

כהוכחה לטענתם, כי יהודים אכלו בארץ ישראל לפני הגלות גם דגים טמאים - שאינם בעלי סנפיר או קשקשת, הציגו צמד החוקרים ראיות מכ-56 מכלולי עצמות-דגים, שנאספו ב-30 אתרים ארכאולוגיים. האתרים מתוארכים בין השנים 1600 לפנה"ס (אז בערך נולד אהרן הכהן) לבין שנת 640 לספירה (תקופת עליית האיסלאם).

בסך הכל נחקרו כ-21,646 אלמנטים מתוך שלדי דגים, ומהם עלה, לפי החוקרים, כי ברוב האתרים שנבדקו יש דגים לא כשרים. מדובר בעיקר בשפמנון, אך אותרו גם שרידי כריש, צלופח ותריסנית לצד עצמות הדגים הכשרים.

גם בירושלים, בירת ארץ ישראל, נמצאו על הקרקע שרידי דגים עתיקים לא כשרים. "באופן מובהק, בכל מכלולי הדגים שמצאנו באתרי עתיקות בתוך הממלכה הדרומית דאז - בראש ובראשונה ירושלים - מצאנו עדויות לכמויות צנועות עד בינוניות של דגים חסרי קשקשים", הם כותבים.

חפירות ארכאולוגיות באתר עתיקות בירושלים (צילום: Shutterstock)

את המחקר הזה מציג ד"ר אדלר כחלק מפרויקט רחב יותר שלו, שבודק באמצעות כתבים עתיקים וממצאים ארכאולוגיים את נתוני שמירת המצוות בארץ ישראל העתיקה. בין היתר מחפש אדלר אחר מקוואות, מזוזות, תפילין וגם פסלים (שנאסרו כידוע בעשרת הדברות). כעת עבר המחקר גם לתחום התזונה.

"כאשר חוקי התורה נכתבו, ונמסר לעם ישראל האיסור על חזיר, אם תרצו, חזיר לא נאכל גם קודם לכן על ידי יהודים. אבותיהם הכנעניים לא אכלו חזיר במשך מאות שנים", מסביר אדלר.

לטענתו, "בדגים זה לא היה כך. דגים חסרי קשקשים נאכלו על ידי בני ישראל מאות שנים לפני מתן תורה, וכאשר חוקי החומש נכתבו, הם נגדו את התנהגויות התזונה ארוכות השנים שלהם".

בצירוף סברא זו, מנסה אדלר להוכיח על ידי ממצאיו שיהודים עברו על חוקי התורה. אך בשלב זה לא ברור כיצד ניתן להוכיח כי הדגים הטמאים הללו אכן נאכלו, ולא שימשו למטרות אחרות, כמו למשל שמן דגים או עבור נוכרים שהתגוררו בארץ ישראל באותם ימים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר