ברגע האחרון

כך מנסה הקואליציה להעביר את חוק הדיינים

לאחר הביקורת הרחבה והחשש כי חוק הדיינים, לא יעבור את מבחן בג"ץ, החליטה הנהלת הקואליציה לשנות סעיפים בחוק, כדי לקבל תמיכה • ח"כ מקלב ל'כיכר': "לא נסייע להם" (בארץ)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
ההצבעה במליאה על חוק הדיינים (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

לאחר שחוק הדיינים החדשים, זכה להתנגדות וביקורת חריפה, מצד הפוליטיקאים החרדיים, בקואליציה, ריככו ברגע האחרון את החוק ומנסים להשיג לכך תמיכה.

בשעות האחרונות (ראשון), הביאה הקואליציה הצעה חדשה לחוק הדיינים - שונה מההצעה הראשונית, זאת כאמור לאור הביקורת וגם, החשש כי החוק לא יעבור את מבחן הבג"ץ, כפי שניתחו מספר משפטנים מומחים.

על פי ההצעה החדשה שתעלה מחר לדיון בועדת החוקה, הגדילה הקואליציה את כוחה עוד יותר ותוכל לשלוח שר נוסף מטעם הממשלה, כאשר אף תכהן בוועדה טוענת רבנית נוספת מטעם הקואליציה. בכך ירדו מדרישתם "הבלתי חוקית" שלא לאפשר לכנסת לשלוח נציגים אלא רק חברות (נשים) לוועדה, מהלך שעורר ביקורת משפטית רבה עקב אי הייצוג.

ח"כ אורי מקלב, שההצעה הונחה על שולחנו בשעות הערב המוקדמות, דחה את ההצעה ותקף אותה בשיח עם 'כיכר השבת': "לאחר שהקואליציה הבינה שהצעתם לא תעמוד במבחן המשפטי כפי שטענו לאורך כל הדרך, הם מביאים הצעה אחרת ומוכנים לעשות הכל כדי בשביל הפתרון למחלוקות בקואליציה שלהם".

"אלו דברים שלא היו ונתפרים במיוחד למידתם. הם מנסים לקחת את השלטון, ועושים בו כבתוך שלהם למען האינטרס האישי שלהם, - ג'ובים ומינויים למקורבים שלהם בשחיתות שלטונית".

אישור ההצעת חוק בקריאה ראשונה (ערוץ כנסת)

כזכור, לפני כשבועיים, אישרה הכנסת בקריאה ראשונה את הצעת חוק הדיינים. לפי הצעת החוק, מתוך נציגי הממשלה והכנסת החברים בוועדה לבחירת דיינים יהיו שתי נשים לפחות, בכך יצליח השר מתן כהנא להדיר את הנציגים החרדים מהוועדה.

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "הוועדה למינוי דיינים תכלול 11 חברים בהרכב הזה: שני הרבנים הראשיים לישראל, שני דיינים של בית הדין הרבני הגדול, השר וחבר אחר של הממשלה, שני חברי כנסת, שני עורכי דין וטוענת רבנית. החוק קובע כי לפחות אחד מנציגי הממשלה בוועדה, לפחות אחד מנציגי הכנסת בוועדה ולפחות אחד מנציגי לשכת עורכי הדין בוועדה יהיו נשים". כרגע, מתוך שני השרים ושני חברי הכנסת, ארבעה חברים סך הכל, חציים תהיינה נשים.

עבור המפלגות החרדיות זהו עוד אחד מהתיקונים שמקדמת ממשלת בנט-לפיד, ושתפגענה בסטטוס קוו בענייני דת ומדינה.

כפי שדווח ב'כיכר השבת', בשנה הקרובה צפויה הוועדה למינוי דיינים למנות שישה דיינים לבית הדין האזורי ושלושה דיינים לבית הדין הגדול, מספר לא מבוטל של דיינים חדשים, אך לאחר שנים שהסיעות החרדיות שלטו בוועדה למינוי דיינים, בוודאי ש"ס שהחזיקה במשרד לשירותי דת בשש השנים האחרונות לצד תפקיד יו"ר הוועדה שהיה בידיו של השר לשעבר הרב יעקב אביטן, הסיעות החרדיות לא יזכו לנציגות בוועדה.

עם זאת, מי שימשיכו לכהן כחברי הוועדה אלו הרבנים הראשיים לישראל הראשל"צ הגאון רבי יצחק יוסף והגאון רבי דוד לאו, נשיא בית הדין הגדול.

על פי הצעת החוק, מחצית מנציגי הממשלה והכנסת בוועדה יהיו נשים. מאחר ושני נציגי הממשלה הם השרים מתן כהנא וזאב אלקין, הרי שנציגי הכנסת צריכות להיות חברות כנסת - צעד שיביא להדרת הח"כים החרדים מהוועדה.

המהלך של השר כהנא נועד בכדי לקבל שליטה מלאה באמצעות רוב בוועדה למינוי דיינים, כך שהוא לא יצטרך להגיע לדילים עם הסיעות החרדיות בכדי להגיע להסכמות על זהות הדיינים החדשים שימונו לבתי הדין האזוריים ולבית הדין הגדול.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר