מתוק שכזה

אנשים שמנים מאושרים יותר? מחקר מפתיע

חשוב לנו מאוד איך אנחנו נראים ובשביל זה אנחנו משקיעים המון אנרגיות ודיאטות. אך מחקר מגלה כי שמנים ואהובים יותר • וגם: כמה מלאים יש בארץ ובעולם? • יצאנו לבדוק (מעניין)

ארי טננבוים | כיכר השבת |
האנשים המלאים שמחים ומאושרים לרוב, הרבה יותר מאנשים רזים (צילום: שאטרסטוק)

המלא האהוב

נכון שחשוב לנו איך אנחנו נראים ולפעמים המראה שלנו קובע אותותינו בעיניי הבריות בלי שנשלוט בכך. אבל מחקר מפתיע של כתב העת הבינלאומי לאפידמיולוגיה בבריטניה, מצא כי ייתכן בהחלט שאנשים מלאים - מאושרים יותר ואהובים יותר.

לא באנו להמליץ לכם להשמין כדי להיות אהובים יותר, אך אם אתם מלאים וקוראים את הכתבה הזאת , הנה לכם לפחות נחמה אחת מתוקה. אתם מתוקים ואהובים!

המחקר בדק אנשים בגילאי 37 עד 73 וחקר את אורח חייהם. נכון, המחקר גילה כי רבים מהם חולי סוכרת, עם לחץ דם גבוה ומחלות נוספות, אך החוקרים גילו כי האנשים המלאים שמחים ומאושרים לרוב, הרבה יותר מאנשים רזים. עוד גילו החוקרים כי אותם אנשים פחות מתוחים ולחוצים וחייהם רגועים הרבה יותר.

אנשים אלה פחות מתוחים ולחוצים וחייהם רגועים הרבה יותר. (שאטרסטוק)

המלא הדחוי

כאן חשוב לעצור רגע ולהבין. משיחתנו עם אדם שהיה מלא בעבר ועשה דיאטה רצינית אנחנו למדים שזה כל כך זוהר כפי שזה נראה. "הייתי ילד דחוי". מספר ד' (33) מאלעד. "הייתי כבד ומסורבל. החלטתי לעשות דיאטה כי לא יכולתי להמשיך ככה יותר".

בשום אופן לא הרגשת מאושר יותר כאשר היית מלא, או אהוב יותר?

"בשום צורה". הוא קובע נמרצות.

אז נכון אומנם שבאנו להראות לכם את המחקר, אך חשוב לב לשים לכולם ולא רק ל'תוצאות מחקר חשוב ככל שיהיה'.

"תראה, אני שמן ואינני מתבייש להגיד את זה". אומר לנו מ' (41) מישוב סמוך לירושלים. "אני מספר על זה בדיחות וחיי עם זה בטוב. אבל אם תשאל אותי 'אם יש לך כפתור שבו אתה לוחץ והופך ברגע לרזה' – הייתי לוחץ מייד".

המלא המֶרַצֶה

הדיאטנית רוחמה פרנקל, יועצת משרד הבריאות לתזונה במגזר החרדי משתפת מהניסיון הרב שצברה עם מטופלים שסובלים מעודף משקל:

"ילדים עם עודף משקל סובלים לעיתים קרובות להעלבות וכינויי גנאי מצד החברים והם חשים דחייה חברתית. כדי למזער את הדחיה ולזכות בקבלה חברתית, הם נוטים להפגין ריצוי יתר, ויתנדבו לבצע משימות ופעולות עבור החברים. הם גם ינסו להבליט תכונות של 'חברה'מן' ביתר שאת, כל זאת כדי למסך על תכונת עודף המשקל. על ההורים להיות ערים לכך ולחזק את הדימוי העצמי של הילדים ולא להסס לפנות גם ליועצת החינוכית של בית הספר לקבלת תמיכה ומעטפת בית ספרית".

ומה אצל מבוגרים?

"תחושת האושר – הוא נושא רב מימדי. האם יש קשר בין עודף משקל לתחושת שמחה בחיים, אני לא בקיאה בספרות המדעית בנושא זה, אבל יכולה להעיד מניסיון רב שנים עם מטופלים שסובלים מעודף משקל, שמדווחים על תחושת כבדות וחוסר נוחות, פגיעה באיכות החיים, ואני מניחה שזה שיש לזה השפעה גם על מדד האושר.

"רבים מהמטופלים משתפים גם את התסכול הגדול שהם חווים לעיתים קרובות בגלל תחושת חוסר השליטה שלהם מול פיתויים של אוכל. בעוד שהם מנהלים בהצלחה תחומים אחרים בחיים, משפחה, לימודים, עבודה, חיי חברה ועוד, אבל כאן, האוכל- הוא זה שמנהל את החיים שלהם.

מנהלים הכל וכאן האוכל מנהל אותם (שאטרסטוק)

"לעומת זאת, אנשים שמצליחים ליטול את המושכות מהצלחת לידיים שלהם, מדווחים על תחושת רווחה נפשית ולא רק גופנית, שעוזרת להם להתמודד יותר טוב עם אתגרים החיים. זה לא שהירידה במשקל פתרה להם את בעיית החובות, ואת הבת שלא התקבלה לסמינר הנחשב – אבל הרווחה הנפשית שהשיגו מגבירה את החוסן הדרוש להתמודדות עם אתגרים בחיים.

"הגם שבפועל אנשים רבים קושרים בין משקל גוף לתחושת אושר, אני ממליצה להתאמן על ניתוק הקשר הבעייתי, ולהתמקד באימוץ הרגלי אכילה להשגת בריאות מיטבית".

אם כן, מדבריה של פרנקל יוצא שהמלאים לא בהכרח מאושרים יותר. לרוב, זה להיפך. זה פשוט תלוי אך ורק בנו.

ומה אתם מרגישים? שתפו אותנו בתגובות.

המלא עם ביטחון עצמי גבוה

מחקר נוסף שנעשה בארה"ב גילה כי נשים הנשואות לגברים מלאים – מאושרות יותר. החוקרים טוענים כי ברגע שיש לגבר יתרון על האישה (בכל נושא שהוא) היא מאושרת יותר. האמירה לכשעצמה מצריכה בדיקה מעמיקה (ואינני מסכים איתה עד שלא אחקור אותה) ודורשת כתבה אחרת שתידרש לנושא (תזכירו לי), אבל המסקנה לעניינינו שנשים אוהבות גבר שונה מהם. "זה נותן להם ביטחון וסיפוק" כך לדברי החוקרים.

האם זה באמת כך? לא נדע עד שנעשה בעצמנו סקר שכזה. אך המחקר טוען כי נשים אוהבות גבר (שבאופן יחסי) טיפה יותר גדול מהם בכל תחום וגם במשקל.

לסיום חשוב לדעת: אם אתם חושבים שאתם חכמים כשתעירו למישהו מלא על המראה שלו ובכך תעודדו אותו לרדת במשקל – אתם טועים. זה רק יגביר לו את תחושת התסכול והמרדנות והוא עלול להשמין יותר., כך לשיטת המומחים שעוסקים בנושא.

אם אתם חושבים שאתם חכמים כשתעירו למישהו מלא - אתם טועים (שאטרסטוק)

רוצים לעזור? בחכמה. לפעמים עזרה בדרך השקטה יותר יעילה משיחה ללא טקט.

מעניין לדעת:

בשנת 2006 פרסם ארגון הבריאות העולמי דו"ח שממנו עלה כי כ-2 מיליארד בני 15 ומעלה ברחבי העולם סובלים מעודף משקל. 400 מיליון מתוכם סובלים מהשמנת יתר.

דו"ח ארגון הבריאות העולמי מ-2007 דירג את ישראל במקום ה-50 בעולם בשיעור ההשמנה, מתוך כ-200 מדינות.

מה קרה מאז, האם ישראל הגיעה לעשירייה הפותחת או התרחקה יותר? הרבה אוכל זרם במסעדות ואין לדעת, אבל כיוון יש לנו.

מה שלא יהיה, תאהב/י את עצמך כמו שאת/ה, כי את/ה יחיד/ה ומיוחד/ת ואין עוד כמוך.

וכמובן אל תשכחו לברך לפני כל ארוחה או נשנוש.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר