"תרתיח מים..."

בריא או מסוכן? הסודות הכמוסים של כוס הקפה

דיכאון, כעס וחוסר רוגע, אלו התחושות שהרגיש חבר שלי שבעקבותיו יצאתי לבדוק את סודות הקפה: האם זה בריא, מתי זה מסוכן ומתי לא לשתות קפה? • וגם: 10 דברים מעניינים שלא ידעתם (מעניין)

ארי טננבוים | כיכר השבת |
הכנתי כוס קפה ויצאתי לדרך (צילום: Clay Banks on Unsplash)

הפעם אני לוקח אתכם להרפתקה עלומה. כשיצאתי לחקור את הנושא הכל היה נראה לי קל וזורם. אלא שאז נכנסתי לעומק העניינים והם רק הסתבכו.

התחלה

הכל מתחיל מזה שהוא ניגש אלי בשבת בבית הכנסת לאחר התפילה ואמר לי שהוא בדק ומצא כי קפה גורם לדיכאון. הוא סיפר לי כי יש ימים שלאחר שהוא חוזר הביתה מהעבודה הוא מוצא את עצמו עצבני כפי שלא היה מעולם. כשהחליט לחקור את הנושא (מדובר באדם שעובד בחקירת נושאים סבוכים) הוא גילה כי הקפה שהוא שתה בבוקר גרם לו לכך.

כחובב קפה מושבע הזדעזעתי. אמרתי לו שאני מרגיש שהקפה עושה אותי יותר מאושר ויותר חד לקראת היום שמחכה לי.

הוא אמר לי שהוא עשה על זה תחקיר קטן והבטיח לשתף במידע שהוא למד במשך השבוע. והוא אכן שיתף, ואני הרגשתי שהנה הגיע הזמן לעשות על הקפה תחקיר רציני.

למען הגילוי הנאות ועבודה עיתונאית מקצועית, יש לי למעלה מח"י כוסות קפה מעוצבות בצורות שונות. תמיד ידעתי שבבוא העת אכין על כל נושא הקפה, הקפאין והמכורים - כתבה איכותית. האיש מבית הכנסת נתן לי את ההזדמנות ולו התודה.

הכנתי כמובן כוס קפה ויצאתי לדרך. בהתחלה היא הייתה קלה וזורמת. מצאתי סיבות לכאן ולכאן כמה קפה צריך לשתות – אם בכלל – באיזה זמן ביום, האם זה ממכר או לא ואיך מכינים את הקפה הטוב ביותר.

אלא שאז, כאמור בפתיח, העניינים הסתבכו.

אבל לפני שנגיע לשם. בואו, התרווחו (עם קפה או לא, אני לא יכול להגיד לכם עד שתקראו הכל, אז עשו כהחלטתכם) וצאו איתי למסע ל"סודות הקפה העלום".

המקור

"יותר מ-90% מאוכלוסיית העולם צורכת על בסיס יומי קפה או משקאות אחרים המבוססים על קפאין", אמר פעם אוגוסטין סג'וויק, היסטוריון המתמחה בחקר ההיסטוריה של האוכל. לא פלא שהקפה מעסיק אותנו כל כך הרבה.

מקור צמח הקפה השחור הוא במחוז קפה שבמערב אתיופיה והוא הופץ בשאר העולם במהלך המאה ה-15 והלאה על ידי הערבים שהמשקה אצלם הוא מסורת תרבותית וחברתית. משקאות הקפה ידועים כמעוררים, בעיקר בגלל הקפאין המצוי בפולים.

יותר מ–90% מאוכלוסיית העולם צורכת על בסיס יומי קפה (צילום: שאטרסטוק)

עד כאן ויקיפדיה ותודה על המידע.

עכשיו, בואו נצא לחקור האם הקפאין הוא טוב, אם כן כמה ומתי.

קפאין, מה זה?

קפאין הינו חומר פסיכואקטיבי ממריץ שמצוי בעיקר בפולי קפה, בעלי תה, קקאו, אגוז קולה ובעשב המאטה.

הקפאין נמצא במאכלים ובמשקאות רבים: שוקולד, קולה, ועוד הרבה משקאות אנרגיה. הקפאין הוא הסם הפסיכואקטיבי הנצרך ביותר בעולם!

חומר פסיכואקטיבי ממריץ שמצוי בעיקר בפולי קפה (צילום: שאטרסטוק)

חשוב לדעת:

על פי הנחיית משרד הבריאות בישראל, מוצרים עם תכולת קפאין של מעל 150 מ"ג לק"ג או לליטר צריכים להיות מסומנים בהודעה על כמות קפאין גבוהה ומוצרים עם תכולה של מעל 350 מ"ג לק"ג נדרשים לתהליך הערכת סיכון במשרד הבריאות.

האם קפאין זה סם מסוכן?

אז זהו, כאן אנחנו מגיעים לחלק שטלטל אותי וגרם לכל התחקיר הידידותי שלי עם הקפה, להפוך לחשדני יותר ועמוק יותר.

הקפאין מעלה את לחץ הדם ומגביר את הדופק.

בנוסף, אחרי תקופה של צריכת קפאין, הגוף מתרגל אליו וכדי להיות מסופק ממנו צריך לצרוך אותו בכמויות גדולות יותר.

אודה ולא אבוש, אין לי מושג בעולם הפרמקולוגיה, אך מקריאה על השפעותיו ההרסניות של הקפאין, כמו לדוגמה שזה משפיע לרעה על פעילות האדנוזין (שלמיטב הבנתי זה אזור מרכזי במערכת העצבים של הגוף) – אני מבין שיש להתרחק כמה שיותר מקפאין.

אז יכולתי לחרטט בכיף עם ציטוטים ומחקרים של רופאים שלא אתם ולא אני היינו מבינים, זה רק היה נראה מרשים, אבל אני חייב להגיד לכם לאחר חיפושים נרחבים ברשת: מה שלא יהיה, העסק עם הקפאין לא נראה טוב בשום צורה.

האם קפאין זה טוב?

שום צורה? זהו, בואו נבדוק האם בכל זאת כוס קפה אחת או שלושה זה בסדר ואולי אף בריא! הרי לא ביום בהיר אחד נצא ככה נגד הקפה וסגרנו את הבסטה. בואו נראה מה כן אפשר להציל.

וכאן המקום להבהיר: הכותב אינו רופא. המידע המופיע בכתבה מיועד להרחבת הידע האישי וההבנה בלבד ואינו מהווה תחליף להנחיה רפואית, חוות דעת וכדו'. ואחרי נוסח משפטי שכזה, בואו נלגום ונמשיך.

מאמר שפורסם ב־New England Journal of Medicine מביא מחקר מסקרן: הם בדקו במשך 13 שנים אחרי הרגלי צריכת הקפה של האוכלוסייה והגיעו למסקנה שהצריכה בקפאין מורידה את שיעור התמותה הכוללת (מכל סיבה שהיא) ב־10%. אל תסמכו רק על הכתבה הזאת, אבל יש פה עידוד קטן לקפאין.

קפה - בריא או לא? (ארי טננבוים)

מחקר שפורסם ב־2009, ושבו השתתפו 83,700 אחיות שהצטרפו למחקר הממושך על בריאות האחיות, חשף ירידה של 20% בסיכון ללקות בשבץ מוחי בקרב משתתפות שדיווחו על שתיית שתי כוסות קפה או יותר ביום בהשוואה לנשים ששתו פחות קפה או לא שתו קפה כלל. הממצא הזה היה נכון ללא קשר אם הן סבלו מלחץ דם גבוה או מרמות מוגברות של כולסטרול.

מחקר שנעשה ב־2011 העלה את האפשרות שצריכת קפה יכולה להועיל גם לבריאותנו הנפשית: נשים ששתו שתיים עד שלוש כוסות קפה ביום נהנו מירידה של 15% בסיכון ללקות בדיכאון - בהשוואה למי ששתתה כוס קפה אחת בשבוע. מי ששתתה ארבע כוסות ויותר ביום נהנתה אף מירידה גדולה יותר - של 20% - בסיכון ללקות בדיכאון.

(שני המחקרים האחרונים מתוך מאמרם של ד"ר דנה פלורנטין, ד"ר שמואל גבעון באתר 'כללית').

מסקנת ביניים: יותר משלוש כוסות קפה זה כבר לא בריא.

באיזו שעה הכי טוב לשתות קפה?

האגודה לבריאות הציבור הביאה מחקר באוניברסיטת סאן פאולו בברזיל שמצא כי נשים ששותות קפה רגיל או נטול קפאין עם ארוחת הצהריים שלהן, הפחיתו את הסיכון לסוכרת בהשוואה לנשים ששתו קפה בשאר שעות היום.

החוקרים התקשו להסביר מדוע דווקא קפה בשעות הצהריים הוא בעל השפעה מיטיבה כל כך, אך ההשערה היא כי החומצה הכלורוגנית בקפה מאטה את ספיגת הגלוקוז מהמעי הדק למערכת הדם.

שכנע אתכם? שתו בצהריים.

לא שכנע? הנה:

יש הטוענים כי בין 9:30 ל־11:30 ובין 13:30 ל־17:00 זה הזמן הכי טוב לשתיית קפה.

בשעות האלה ישנה נפילה ברמות הקורטיזול ואז הקפאין יותר משפיע. אומנם גם בלילה הקורטיזול נמוך, אבל אם תשתו קפה יש מצב שהקפאין יפריע לכם להירדם.

הולכים לשיון ב-23:00 - שתו את הקפה האחרון ב-15:00 (שאטרסטוק)

באיזה שעה הכי פחות טוב לשתות קפה?

בין 12:00 ל־13:00 ובין 17:00 ל־18:30

אלה השעות שבהן רמת הקורטיזול מגיעה בדרך כלל לשיא. כיוון שהקורטיזול הוא חלק מהמנגנון הטבעי של הגוף שנועד להעיר אותנו הרי שהוא יתקשה להשפיע כששתינו קפאין.

לכן שתיית קפה בשעות אלה רק מפריעה לגוף.

עד איזה שעה לשתות קפה?

חשוב לדעת שאם נניח אתם הולכים לישון ב-23:00 את כוס הקפה האחרונה שלכם כדאי לשתות לא יאוחר מהשעה 15:00. אחרת זה עשוי להשאיר אתכם ערניים יותר.

דעת הכתב מעניינת אתכם? שתו בכל שעה, אינני יודע עד כמה 'שעות הקפה' כאן מבוססות (לא ראיתי את זה בהרבה מקומות) אם כי אני מסכים עם האמירה שכדאי לשתות קפה עד הצהריים המאוחרות כדי שהקפה לא ידפוק את שנת הלילה שלכם.

לידיעת הרצים: יש כאלה שמשתמשים בו כחומר שיעזור להם לפעילות גופנית. נערכו כמה מחקרים לבדוק האם יש קשר בין קופין לפעילות ספורט מוצלחת – ואין תוצאות חד משמעיות בנושא.

(צילום: Clay Banks on Unsplash)

קפה בעתיד

הטענה המרכזית היא שעד שנת 2050 לא יהיה די קפה בשביל חובבי הקפה. ישנו ארגון עולמי לחקר הקפה (כן, כן) שאוסף תרומות בשביל להציל את פולי הקפה ולהמשיך את פעילות החקלאים המתקשים לשאת בהוצאות גידול הקפה לבדם. ניתן לתרום באופן חד פעמי (בנוסף לעוד אופציות) חמש או עשר אלף יורו. אין מה לומר, הם שנונים שם באיגוד. אני מחזק את ידם כל עוד הם באמת דואגים לכוס קפה שלנו, אה?!

10 דברים שאולי לא ידעתם על קפה

  1. יצרנית הקפה הגדולה בעולם כיום, היא ברזיל. הצרכנית הגדולה ביותר היא ארצות הברית הצורכת כמיליארד וחצי טון קפה בשנה.
  2. ממה שאני ספרתי, הגעתי למעל חמישים דרכים להכין קפה בשלל טעמים וסוגים. אם אתם מכירים סוג של קפה שאני לא מכיר – אתם מקבלים ממני קפה במתנה באיזה טעם שתבחרו...
  3. קפאין מפריע לספיגת ברזל בגוף, לכן ארגון הבריאות העולמי (אני מדגיש, כי בארץ בכלל ממליצים לצרוך כמה שפחות), ממליץ לנשים הרות ומניקות להגביל את שתיית הקפה לשלוש עד ארבע כוסות ביום (ומטה) בלבד.
  4. בעבר הרחוק אסרו חכמי דת מוסלמים במשך מאות שנים את שתיית הקפה משום שלהגדרתם הוא "חומר משכר", מה שקרה בהמשך הוא שהם בטח התמכרו לקפה בעצמם...
  5. הקפה הפופולרי ביותר (בבריטניה בכל אופן) הינו על בסיס חלב, מה שנקרא קפה "הפוך"
  6. מסתמן: גברים שותים יותר קפה מנשים.
  7. מינון נמוך של קפאין בדרך כלל אינו משפיע על הלמידה או הזיכרון. אבל בגלל שהוא מעורר, אנשים עייפים יעזרו בו. אבל חשוב שתדעו את ההבדל, זה מעורר אך לא עוזר יותר לזיכרון.
  8. צריכת הקפה העולמית גדלה ב-2.5% מדי שנה, כאשר בסין נפתחות לפחות 4 חנויות קפה חדשות כל יום.
  9. בשנת 2014 הייתה הצעה שתחנות הדלק ימכרו מחצות הלילה קפה בשקל. החברות הגדול שיתפו עם זה פעולה אבל בצורה מקרטעת. רק לנהג ורק קפה ספציפי. בקיצור 'עשו טובה'.
  10. כותב השורות שתה במהלך הכנת הכתבה (שלקחה מספר ימים עם הפסקות לכתבות אחרות) כשמונה ספלי קפה חמים.
עד שלוש כוסות קפה ביום (ארי טננבוים)

‏מילה להכיר – מַבְחֵשׁ

במקום להסתבך במילותיכם ולבקש מהמוכר בעודכם עייפים וטרוטי עיניים את "הדבר הקטן הזה שמערבבים בו את הסוכר" – הינה מילה קצרה להפליא – מַבְחֵשׁ.

עוד מילה תוכלו להשתמש בה היא בּוֹחֲשָׁן.

באדיבות האקדמיה ללשון העברית.

סוף דבר הכל נשמע

לסיכום: האם קפה הוא טוב או לא? באתי לעשות סדר בכתבה ואני לא בטוח שהצלחתי. די יצאתי מבולבל ובואו בשורות הבאות ננסה לסדר את המחשבות.

מי שרוצה לגרום לנו לקנות קפה (חברות קפה, חברות פרסום שמשווקות אותם, אנשי עסקים שעסקים בזה) – יסביר לנו כמה הקפה הוא טוב ומועיל, בזכותו ובגללו אנחנו מאושרים ובריאים יותר (רק שבדרך הוא 'ישכח' להגיד לנו מינונים). מי שרוצה שלא נשתה קפה (קופות חולים, עולה לי רעיון שאולי חברות שמייצרות תה) יגידו לנו לצרוך כמה שפחות כי זה מסוכן ממש.

כמו כל דבר טוב, צריך שיהיה גבולות. אם ניתן לילד כל היום שוקולד – הוא כבר לא יאהב שוקולד. וכן להיפך, אם נשתה כל היום מיץ תפוזים אנחנו נקיא ונסבול. הכל צריך להיות במינון נכון. על כן השורה הבאה היא נראה לי החותמת המוצלחת ביותר לכתבה:

ההמלצה של משרד הבריאות הינה עד שלוש כוסות קפה ביום (כ-300 מיליגרם קפאין ביום). ובמקרה הזה: כל המפחית – הרי זה משובח.

• הכותב אינו רופא. המידע המופיע בכתבה מיועד להרחבת הידע האישי וההבנה בלבד ואינו מהווה תחליף להנחיה רפואית, חוות דעת וכדו'.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר