היסטוריה ואקטואליה

החוקר נגד הרס האנדרטה ב"קבר מתתיהו"

החוקר ערן תירוש סבור שחרדים חיללו את האנדרטה לחללי צה"ל ב"קבר מתתיהו" והוא מצדיע לחרדים שחידשו אותם. "אני לא הייתי הורס את האנדרטה לזכרם של חללי צה"ל", אומר תירוש (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
האנדרטה לפני שנהרסה (צילום: ישראל שפירא)

יומיים בלבד לאחר חג החנוכה, מתחם קבר מתתיהו פונה - ונהרסו בו הסידורים שנערכו בו בחודשים האחרונים, כולל האנדרטה שחידשו מבקרי המתחם לזכרם של חללי צה"ל (משלט 219) שנפלו במקום במלחמת העצמאות.

הכתבות האחרונות בנושא >>

אנו משוחחים עם ערן תירוש איש ידיעת הארץ, חוקר בתחומים רבים, ובפרט בהיסטוריה צבאית, ושנים רבות עוסק בנושא של מיקומה של מודיעים העתיקה, וקרבות החשמונאים.

ערן תירוש סבור שחרדים שברו את אנדרטת משלט 219 ביער בן שמן לזכרם של 23 חיילי צה"ל, שחלקם עד היום מוגדרים כנעדרים.

החוקר ערן תירוש (באדיבות ערן תירוש)

לטענתו, כל הדברים קרו באותו זמן. הערבים, כך טוען תירוש, היו שם עד שנת 1948, ומאז הם לא עלו לקבר שייח' ערבאווי. מאז שיש מעבר שב"חים סמוך לגדר, וערבים עוברים שם שוב, כך לפי מקורותיו של תירוש.

רצף האירועים החל מלפני עשרים שנים, שאז הופיע מקובל בתוך מבנה של קבר השייח', והוא בסיוע תלמידיו חסמו את גומחת התפילה המוסלמית שהייתה לכיוון דרום לעיר מַכַּה (מקום הולדתו של מוחמד, העיר החשובה ביותר לאסלאם) עם בטון ואבנים.

התהליך המשיך, כשבנו את המצבה, ושמו שלט לציון מתתיהו כהן גדול. "אני לא יודע מי זה, כנראה הרב בצרי", אומר תירוש. בזמנו לפני עשרים שנים היה שם שלט של 'האגודה למען קברי צדיקים', ואח"כ הורידו את זה.

אנדרטת משלט 219 בסמיכות למתחם קבר מתתיהו, לזכרם של חללי צה"ל, טרם החילול (צילום: יחיאל ברונר)
האנדרטה לאחר שפונתה (צילום: ישראל שפירא)

באותו שבוע מספר תירוש, היה דיון רדיופוני ברשת א' (היום רשת מורשת), בה הביאו מקובל שהתעמת איתי על זהות הקבר. יתכן שניתן להשיג את אותה הקלטה במאגרים של קול ישראל. בשיחה היה דו שיח של חרשים. הוא טען ששם טמון מתתיהו, ולא עזר כל טענותיי.

מיד אחרי הריאיון תלו שלט קבר מתתיהו, וממול (בצד השני של הדרך) שלט נוסף על ערמת אבנים, עליו נטען שהיא בתו של מתתיהו. השלט נתלש תוך שנתיים או שלוש. לא מדובר על האבן עליה נטען בשנתיים האחרונות שהיא מצבתו של אלעזר, אלא משהו אחר. באותו זמן היה ההרס הראשון של האנדרטה לחיילי צה"ל, לאחר שהגיעו מסות של מתפללים בעיקר בליל שישי לתיקוני חצות.

אני לא ראיתי בעיניים שלי שחרדים חיללו את האנדרטה, אלא פשוט זה אחד ועוד אחד, והסיפור כך: היה שם נוכחות של חרדים, והחילול נעשה באותה תקופה שחרדים הגיעו. שב"חים תמיד היו, מאז הפריצה בגדר. שוב אני מדגיש שלא ראיתי חרדי מרים פטיש ושובר את המקום, אלא אני משער שכך הוא. באותה זמן היה גם חילול של האנדרטה לזכר חללי קרבות חבל מודיעים, סמוך לאתר 'קברי המכבים', היכן שתלמידי הגימנסיה זיהו ב-1908, ושם באמת היה כתובת בעברית נגד ה"ציונים". מזה ברור שלצערי - יהודים עשו זאת. מסתבר שמבקרי מתחם חורבת הגרדי שסברו שהוא קבר מתתיהו – הם עשו זאת.

השלב הראשוני שמשרד הביטחון תיקן את השלטים בחורבת הגרדי, ובאתר 'קברות המכבים' של תלמידי הגימנסיה.

ערן תירוש בהסבר על קרב משלט 219 והאנדרטה המנותצת (באדיבות ערן תירוש)

אני תוהה, ממשיך תירוש: אם זה ערבים חיללו את האנדרטה לחיילי צה"ל, כטענתו של הרב בצרי, מדוע הם לא שברו את המצבה שמחללת את מתחם שיח' ע'רבאווי?? והרי הם בוודאי לא מסכימים שמתתיהו קבור שם, ומבחינתם מדובר בביזיון הדת שלהם...

מה אתה אומר למבקרי המתחם, שמגיעים מהמגזר החרדי, שכבר שנה שניה שהם מעצמם משפצים את האנדרטה לעילוי נשמת חללי צה"ל, ומגיעים לטענתם אנשי קק"ל, המנהל ומשטרת ישראל, ושוברים את האנדרטה?

"יש כאן מספר היבטים. ראשית, לדעתי יש פה הטעיית הציבור וכואב לי על הציבור התמים שמגיע לשם מתוך אמונה טהורה שזה קבר מתתיהו. אני מגיע מקהילת המחקר, וברור לכולם שלא דובים ולא יער, וכפי שאתה הבאת רבנים חרדים שסבורים שקברות החשמונאים הם אי שם בצובא, או אפילו בתקוע. כמו כן החוקר ז'אבו ארליך ואחרים הסיקו שמיקומה של מודיעים החשמונאית בימינו הוא על סמך זיהויים נוצריים ואין לכך שום מקורות מחז"ל.

"מפריע לי שבאתר עתיקות מוכרז שאסור לאף אחד לפעול על דעת עצמו, ישנם שמשפצים על דעת עצמם, ולכן כל פעולות ההריסה נעשות על פי חוק. אני אישית לא אוהב את זה, כמו שאני לא אוהב את מה שקורה במתחם מידי חנוכה.

"כל הכבוד למבקרי המתחם שחידשו את כתובות האנדרטאות, ואני מצדיע להם על כך, על אף שאני מסתייג מהפעולות שנעשו בתוך מבנה קבר השייח'.

"רובם הגדול של החיילים שנלחמו ביער בן שמן במלחמת העצמאות, שמונצחים ליד חורבת הגרדי – קבר מתתיהו היו יהודים שומרי מצות, וכואב על חילול האנדרטאות, בעבר ובהווה, אשר מנציחות את הקרב בו נהרגו ואת שמותיהם. אין לי טענות למשטרת ישראל והמינהל ששברו הכל, הם מקבלים הוראות ופועלים על-פי חוק. אולם אני אישית לא הייתי הורס את חידוש הכיתוב על האנדרטה לזכרם של חללי צה"ל".

הרב בצרי לא רצה להגיב.

תגובת משרד הביטחון: "בהתאם לחוק גנים לאומיים, שמורות טבע, אתרים לאומיים ואתרי הנצחה, תשנ"ח-1998, משרד הביטחון אחראי על אנדרטאות ממלכתיות וחייליות בלבד. יתר האנדרטאות הן באחריות הרשויות, בהתאם לתחומי השיפוט שלהן.

"האנדרטה לזכר חללי קרב משלט 219 הינה באחריות מועצת חבל מודיעין. אגף משפחות, הנצחה ומורשת סייע לרשות בכמה הזדמנויות במהלך השנים בשיפוץ האנדרטה, בעקבות נזקים שנגרמו לה".

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר