"המעשים שלי נוראיים"

הרב שהפך לסמל של תושיה, יכנס לכלא על הונאות שביצע

ה'שליח' לשעבר שהציל חיים בפיגוע ירי, הורשע בהונאה בכספי תרומות: "אנשים חשבו שהם עוזרים לחב"ד" • תביעה נוספת: 'בזבזת כספים שקיבלת לאבטחת ביהכ"נ - ואז נפגעו יקירינו בפיגוע' (עולם)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
מימין: הרב גולדשטיין מברך 'הגומל' לאחר הפיגוע; משמאל: בכניסה לבית המשפט אמש (צילום: באדיבות המצלם; צילום מסך ABC10)

ארצות הברית: הרב ישראל גולדשטיין, שהפך לסמל של תושייה, ייכנס לכלא בשל הונאות שביצע בשנים האחרונות.

הרב גולדשטיין שימש כשליח חב"ד ורב בית כנסת בעיר פאוויי שבמדינת קליפורניה, ארצות הברית, והתפרסם לאחר שבפיגוע הירי הנורא שביצע שם האנטישמי ג'ון ארנסט, הוא נפצע בזמן שהגן על המתפללת לורי קיי הי"ד בנסיון להציל את חייה.

לאחר הפיגוע, שוחח עמו הנשיא טראמפ ואף הזמינו לנאום במעמד מרגש בבית הלבן, כשהשניים חולקים זה לזה מחמאות. בנוסף פרסמנו ב'כיכר השבת' סרטון שבו נצפה הרב הפצוע מברך 'הגומל' על שניצלו חייו. מאוחר יותר נאםהרב גולדשטיין גם במליאת האו"ם.

הרב גולדשטיין וטראמפ (צילום: הבית הלבן)

אך כל זה לא עזר לו, ובשל פרשיות משפטיות שבהן הורשע הוא נכנס לכלא האמריקני לתקופה בת 14 חודשים, חויב בתשלומים בסך כ-2.8 מיליון דולרים - ואף עומד בפני תביעה קשה נוספת. לצידו של הרב, הורשעו כעשרה בני אדם נוספים ששמם נקשר בעבירות הללו.

התובעים הממשלתיים המליצו על מעצר בית בלבד, אך השופטת סינתיה בשאנט התעקשה ופסקה עונש מאסר.

הרב גולדשטיין הורשע בבית המשפט בעבירות מס ובהונאות שונות - חלקן בכספי תרומות שגייס מחברי הקהילה היהודית עבור בית חב"ד. כמו כן הורשע בהונאת רשויות החירום המקומיות והארציות, וברמייה כלפי עובדיהם.

כבר בשנות ה-80 הואשם הרב גולדשטיין בעבירת מס, שבמסגרתה שכנע את אחד המתפללים לחתום על תרומת שווא תמורת חלק מהכסף. כעת עוסקת הרשעתו במעשים רבים בעלי אופי דומה, שביצע במסגרת העמותות שבראשותו.

בנוסף, כספי תרומות אמיתיים רבים, שגייס השליח דאז מבני הקהילה - לא הגיעו ליעדם. "גררת איתך כל כך הרבה אנשים למטה", אמרה השופטת לגולדשטיין בבית המשפט. לדבריה, "כל כך הרבה מהאנשים האלה חשבו שהם עוזרים לחב"ד. אבל באמת זה היה רק כדי להועיל לך, ואני לא יכולה להתעלם מהעובדה הזו".

ביהכ"נ של הרב גולדשטיין. במסגרת: המחבל ג'ון ארנסט (צילום: מתוך פייסבוק)

במקביל, גם תקציבים ממשלתיים היו על הכוונת של גולדשטיין. כך למשל הצהיר בעזרת מסמכים מזוייפים שהוא זכאי לפיצויים על נזקי רעידת אדמה, וכספים שיועדו לשדרוג אבטחת בית הכנסת לא שימשו לכך מעולם.

הרב גולדשטיין מצידו הביע חרטה על המעשים, אמש (שלישי) בבית המשפט, כשהוא מחזיק בספר (כנראה 'תניא', י"נ) ומקריא מתוך פתק שהכין: "היום אני עומד כאן בבושת פנים. שמי הטוב וכל הדברים החיוביים שעשיתי במשך עשרות שנים נהרסים בגלל מעשיי הנוראים".

מי שהגיעו לבית המשפט בציפייה לגזר דין מחמיר, הם כמה מחברי הקהילה היהודית בפאוויי, שהאמון שלהם נפגע לאחר שכספם נוצל לצרכים אישיים.

דמות בולטת באולם בית המשפט היתה חנה קיי, בתה של לורי קיי שנרצחה בפיגוע הירי, שבירכה על העונש שניתן לגולדשטיין - למרות הנסיון מעורר ההערכה שלו להציל את אמה. "נערכנו לגזר דין אחר - מקל יותר", אמרה.

מאז התגלו מעשיו של הרב, הלכו והתמעטו מתפללי בית חב"ד. יצוין שמאז נחשפו הפרשיות בהן הוא מעורב, התנערה ממנו החסידות - ומי שמנהלים את בית חב"ד ובית הכנסת כיום אלו בניו, 'שלוחים' בפני עצמם.

חשוב לציין כי בהקשר לדמי האבטחה, מצוי הרב גולדשטיין בפני משפט נוסף שבו הוא נתבע בידי בני המשפחה של אחד הפצועים בפיגוע, שלדבריו בזבוז הכספים שהיו יכולים למנוע את הפיגוע - מעמיד אותו בעמדת אחריות לפגיעה ביקיריהם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר