סיפור למוצ"ש

בעת הלימוד עם הבעש"ט: מדוע רבי יוסף נבהל?

כשנכנס לחדרו של הבעל שם טוב, נחרד מאוד רבי יוסף, והעין יעקב נפל מידיו, והבעל שם טוב הקדוש העביר את ידו על פניו של רבי יוסף, ולא ראה אותו שוב // סיפור חסידי למוצ"ש (חרדי)

הרב אהרון ראובן | כיכר השבת |
ציון הבעש"ט זי"ע (צילום: יוחנן בלייך)

מה הבהיל את רבי יוסף כשלמד עם הבעל שם טוב הקדוש?

שמעתי מאב"ד ק"ק טיטשילניק רבי פאלק, שבמוצאי שבת אחד, ציווה הבעל שם טוב הקדוש לרבי יוסף אשכנזי שיאמר לפניו עין יעקב.

והבעל שם טוב הקדוש שכב על המיטה והקשיב, והיה עוצר אותו הבעל שם טוב הקדוש, ואומר תורה על מאמר שקרא לפניו, ואח"כ היה ממשיך רבי יוסף אשכנזי לקרוא לפני הבעל שם טוב הקדוש בעין יעקב.

ובתוך כך, רבי יוסף הנ"ל רואה את רבי יוסף המגיד שנפטר לפני שלושת רבעי שנה, נכנס לחדר לבוש בבגדי שבת, ועל ראשו כובע שקורין 'הוט', ואמר רבי יוסף המגיד בקול רם: 'שבוע טוב' לרבנו, וראה אותו הולך כמו שהיה בחייו, והיה בידו מטה.

נחרד מאוד רבי יוסף, והעין יעקב נפל מידיו, והבעל שם טוב הקדוש העביר את ידו על פניו של רבי יוסף, ולא ראה אותו שוב.

ואמר לו הבעל שם טוב הקדוש: קח בידך נר אחד ולך מן הצד, כי הבעל שם טוב הקדוש היה רגיל לומר, שנר אחד מזיק לעיניים, וכן שלושה, אבל, שנים טובים לעיניים, ועשה כן.

ורבי יוסף המגיד שהה עם הבעל שם טוב הקדוש, ודיברו ביחד כחצי שעה או יותר, ורבי יוסף אשכנזי שמע שהבעל שם טוב הקדוש מדבר עימו.

ואחר כך קרא הבעל שם טוב הקדוש לרבי יוסף ואמר בזה הלשון: 'דאייטש' (כינוי לאדם עם חלישות בדעת) בוא אלי! ובא, והבעל שם טוב הקדוש אמר לפניו עוד בעין יעקב.

ובתוך כדי הלימוד שאל אותו הבעל שם טוב הקדוש: למה פחדת?

האם פעם 'שחט' רבי יוסף המגיד אחד כמוך בחייו, שאתה מפחד ממנו לאחר מותו?

שאל רבי יוסף את הבעל שם טוב הקדוש: מחמת מה זכיתי לראות אותו?

ענה לו הבעל שם טוב הקדוש: מפני שקראת לפני ב'עין יעקב', ואני אמרתי לפניך תורה, וזיכיתי אותך בדיבורי, ונתקשרנו שנינו והיינו לאחד, ומחמת זה ראית אותו.

ואילו היית מתחזק בשכלך, היית שומע מה שדיבר עימי, וגם אתה היית יכול לשאול אותו כל מה שליבך חפץ, והיה משיב לך.

ולא עוד, אלא, שהיתה לך היכרות עימו, והיית רואה אותו בתמידות.

ורבי יוסף והצטער מאוד על כך, כי זה מדרגת נבואה כשרואים נשמת צדיק, כאמור בספר 'שערי קדושה' של רבי חיים ויטל (חלק ג', שער ז').

ושאל רבי יוסף את הבעל שם טוב הקדוש: למה הוא בא ומה הצטרכותו?

ואמר לו הבעל שם טוב הקדוש: בא בשביל הצטרכות שלו.

מאמרותיו של הבעל שם טוב הקדוש 'צידה' לדרך לשבוע טוב ומבורך

צדיקים במיתתם קרואים חיים, וידוע: "גדולים צדיקים במיתתם, יותר מבחייהם"! ולכן, הם פועלים גדולות ניסים ונפלאותת עבור כלל ישראל, שהקב"ה נותן להם את היכולת להיות: "צדיק גוזר והקב"ה – מקיים"!

"לעולם ה' דברך ניצב בשמים" - מפרש הבעל שם טוב הקדוש:

לעיתים נגזר בשמים ח"ו גזרה שאינה טובה על עם ישראל, אבל:

בכוחו של צדיק הדור לפעול שהגזרה תישאר בשמים, ולא תרד למטה, לדרים בארץ, והצדיק פועל: שהגזרה אינה יוצאת לפועל (עפ"י 'דבר המלוכה' אות רסט') וגם האדם צריך לשאת עיניו לשמים, ולהתפלל על כל הצטרכותו, ועל כל צרה שלא תגיע אליו, ולכן, יש עצה לאדם.

"לעולם יקדים אדם - תפילה לצרה" (סנהדרין מד'): ראוי לאדם להתפלל לקב"ה על דברים שיכולים להגיע אליו כדרך הטבע, ויתכן, ויצטרך בהם ישועה, ולכן, עוד לפני שיהיה צריך ישועה, יתפלל על הדבר, לדוגמא: כיון שיש סבירות לאדם ח"ו לחלות או להידבק, ישא תפילה על בריאותו.

חיזוק האמונה בלב האדם: אדם צריך להחדיר לליבו את הידיעה שהקב"ה אוהב כל יהודי כבן יחיד, וכל רצונו רק להיטיב עם בריותיו, שיכירו שהוא מנהיג ומנהל את העולם כרצונו, והוא היחיד שפועל הכל בעולם, ואין עוד מלבדו.

האמונה עוזרת לאדם להתפלל את דיבורי התפילה מלב נכנע, מתוך דבקות וביטול למציאות ה' יתברך, והקב"ה מושיע את האדם, וגואל אותו ממה שנגזר עליו, עוד בטרם הגיעה אליו.

התפילה משנה את הטבע: מטרת הצער והיסורין שתכיר ותדע שהקב"ה הוא אחדות הפשוט, הוא המלך היחיד שמנהיג ופועל בכל העולם, ובכל פרט ופרט בחייך, ואם האדם יודע זאת, הוא פעל את פעולתו, והקב"ה ברחמיו וחסדיו, יושיע אותו.

כי התפילה היא שביל, שער וצינור שממנו נשפע לאדם השפע, והקב"ה ממלא לאדם את משאלות ליבו, כי התפילה היא: השער כל הרפואות והישועות.

בכח האמונה והתפילה, האדם מוריד לעולם שפע שפועל עבורו ישועות, והחכם יפנים את הדבר, והבן.

יהי רצון שיבוטלו מעל כל עם ישראל גזרות שאינם טובות, ונזכה להארת פנים מבורא עולם, ולכל הטובות והברכות, החסדים והישועות, אמן!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר