מסוכן לגדל חתולים?

זאת הסיבה שחרדים לא מגדלים חתול? מחקר מרתק

במגזר החרדי פחות מקובל לגדל חתולים, וממחקר חדש שפורסם עולה כי ייתכן שמדובר בצעד חכם. ייתכן שגידול חתולים עלול לגרום לעליה בסיכון ללקות בפסיכוזה (בריאות)

אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

בעוד ובעולם הגדול משפחות רבות נוהגות לטפח חיות מחמד ולראות בהן חלק בלתי נפרד מהמשפחה, במגזר החרדי פחות מקובל לגדל חיות מחמד מכמה סיבות: יהיו שיטענו שעדיף לגדל ולטפח ילדים מלגדל בעלי חיים, יהיו שיטענו שמדובר בבעלי חיים טמאים. למשפחות אחרות סתם לא יהיה זמן מיותר לאור העומס הכרוך בגידול הילדים.

אולם ממחקר חדש שבוצע על גברים שבילדותם נהגו לגדל חתול - ייתכן שקיימת סיבה מוצדקת נוספת להימנע מלגדל חתולים.

במחקר החדש שפורסם במגזין Journal of Psychiatric Research, עולה כי גברים שגידלו חתולים בילדותם - לקו בפסיכוזה יותר מגברים שלא גידלו חתולים בילדותם. במהלך המחקר התראיינו 2,206 בגילאי 18-40 ממונטריאול, ובמהלך הריאיון הם נשאלו לגבי תופעות פסיכוטיות כמו שמיעת קולות, או חוויות פסיכוטיות שהם חוו. (פסיכוזה - היא מצב נפשי לקוי של איבוד הקשר עם המציאות, כשבמהלך התקף פסיכוטי יאבד הלוקה את הקשר עם המציאות ויחווה חוויות שאינן תואמות למציאות שבה הוא נמצא).

במקביל נשאלו הנחקרים אם היה להם חתול טורף בבעלותם במהלך הילדות, ונבדק הקשר שבין אנשים שחוו התקפים פסיכוטיים בבגרותם לבין אנשים שהיה בבעלותם חתול בתקופת הילדות. מתוצאות המחקר עלה שגברים שהיה בבעלותם חתול לקו ביותר התקפים פסיכוטיים, אולם בקרב נשים לא ניכר הבדל כזה.

החוקרים הסבירו כי ייתכן שאנשים שגידלו חתול נחשפו לטפיל ה-"Toxoplasmosis gondii" - שעלול להיות מועבר לבני האדם במהלך חשיפה להפרשות החתול, כשכמה מחקרים מצאו קשר בין המצאות הטפיל בגוף לבין סיכוי ללקות בסכיזופרניה. (- הפרעה נפשית שהלוקים בה חוויות חוויות שמנותקות מהמציאות, והם מתקשים לפרש את המציאות שהם חווים בצורה רציונלית.) למרות זאת - חשוב לציין שבמחקרים אחרים לא נמצא קשר בין טפיל הטוקסופלזמה גונדי לבין הסיכוי ללקות בסכיזופרניה.

אך גם אם יש לכם חתול אל תכנסו ללחץ - החזקת חתול לבד לא גרמה לבגירים ללקות בסכיזופרניה, והשפעות רבות משפיעות על הסיכוי ללקות בסכיזופרניה הרבה יותר מאשר בעלות על חתול. ההשפעות הגנטיות משמעותיות הרבה יותר, וגם בקרב הגברים שנבדקו במחקר - ההשפעה של גידול חתול הייתה קיימת רק במקרים שבהם היא התווספה להשפעות נוספות של טראומות, או חוסר יציבות כמו מעברי דירות רבים במהלך הילדות.

מעניין לציין שאחת השאלות הקשות שהחוקרים מתקשים להסביר היא מדוע ההשפעה של גידול חתול השפיעה רק על גברים שגידלו חתול, אך לא השפיעה כלל על נשים שבילדותן החזיקו בחתול - למרות שמחלת הסכיזופרניה קיימת אצל גברים ונשים במידה שווה יחסית.

למרות תוצאות המחקר - אם אתם מגדלים חתול אתם לא חייבים להיכנס ללחץ ולחפש משפחה מאמצת עבור החתול שלכם. אתם יכולים להמשיך ולהחזיק בו, אך להקפיד הקפדה יתירה על שמירה על כללי ההיגיינה לאחר מגע עם הפרשות החתול, ולהקפיד לשטוף את הידיים במים וסבון.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר