"'דגל' יותר ליברלים מש"ס?"

חבר המועצת בהתבטאות דרמטית: "להחזיר את חוק טל עם פסקת ההתגברות"

המו"מ עם יהדות התורה עדיין תקוע. אך גם אם נושא התיקים והג'ובים יוסדר לשמחת הצדדים, עדיין נשארו נושאים מהותיים שלא נפתרו | ראש ישיבת חברון שלא נחשב 'קיצוני', נשמע בהקלטה עם בכיר ב'אגודה', מתייחס לראשונה לחוק הגיוס ומציג את עמדתו: "אין אדם בעולם שבאמת בן תורה שיתנגד להעביר חוק כזה" | האזינו (חרדים)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
הגאון רבי דוד כהן (צילום: פלאש 90)

המשא ומתן עם יהדות התורה, עדיין לא מתקדם, למרות שכל העת נערכות פגישות בין הצדדים, אך מלבד הקשיים של חלוקת התיקים, כפי שדווח בהרחבה ב'כיכר השבת', יש עניינים עקרוניים שלא נפתרו, כאשר 'אגודת ישראל' הציבה בראש רשימות הדרישות - חקיקת חוק גיוס חדש בדומה לחוק טל.

כפי שדווח לראשונה ב'כיכר השבת', עם תחילת המשא ומתן, ראשי ישיבות ליטאיים הבחינו, שהנציגים הליטאיים לא מעלים על ראש סדר היום את הסדרת מעמד בני הישיבות.

ראשי ישיבות הביעו חשש ואמרו ל'כיכר השבת', כי הם חושבים שנתניהו מסרב להעביר את פסקת ההתגברות, כי הוא לא רוצה להעביר חוק גיוס טוב בלי יעדים ומכסות. כעבור יותר משבוע התברר כי יש אמת בחשש, ואכן, בליכוד מעוניינים להעביר חוק גיוס מרוכך בדומה למה שחיבר יאיר לפיד ושרי הביטחון מאז 2013.

כאשר הבינו האדמו"רים הבכירים ב'אגודת ישראל', שייתכן ובליכוד מנסים למסמס העברת חוק טוב, הם הורו לח"כים שיעלו את הדרישה לחזור לחוק טל, לראש סדרי העדיפויות במשא ומתן.

לעומת זאת ב'דגל התורה' טענו, כי הם מנהלים את המאבק מאחורי הקלעים וזאת בהוראת גדולי ישראל, ולכן הם לא מוכנים להציב את הדרישה בראש סדר היום, מהלך זה גרם לביקורת רחבה נגד 'דגל התורה' מקרב הנציגים של 'אגודת ישראל'.

כך או כך, על פי הקלטה בלעדית שהגיעה לידי 'כיכר השבת', נשמע חבר מועצת גדולי התורה וראש ישיבת חברון הגאון רבי דוד כהן, תוקף בחריפות בשיחה עם בכיר ב'אגודת ישראל' וטען כי חייבים לחזור לחוק טל, כי זה היה רצונו של מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן.

חלק מהשיחה של רה"י עם הבכיר

"לגופו של ענין, יש צד להגיד שזה (חוק הגיוס הנוכחי) הוא הלכתחילה שלנו - אין פה קשר לאדמו"רים - אני לא מבין, זו הרי שטות נוראה, אנחנו תמיד היינו נגד.

אם אתה עושה פסקת התגברות, ואתה יכול לעשות את זה בדרך חוקית, אז יש מישהו בעולם שיגיד אחרת?

אם אפשר בחוק להעביר את זה ולהחזיר את חוק טל, זה לא נגד הרב שטיינמן. זה שטוס'ים והבלים.

דגל התורה מה שיטענו מסתמא, אני לא יודע איפה הם נמצאים בדיוק (במו"מ) אני לא מעודכן, אבל הם יותר ליברלים מש"ס?!

אין אדם בעולם שבאמת בן תורה שאם אפשר להעביר חוק כזה - שיגיד שלא צריכים לעשות את זה. אין אדם בעולם בכלל שיגיד כזה משפט, וזה לא קשור לש"ס ולאגודה ולדגל התורה.

אם מבחינה חוקית אפשר לעשות את זה אין בכלל שאלה".

גורם במפלגות החרדיות מתייחס בשיחה עם 'כיכר השבת', להקלטה של ראש הישיבה ואומר: "זו הקלטה דרמטית. עד היום, שום גורם רציני ב'דגל התורה' התייחס בקולו לבעיית חוק הגיוס".

"זו פעם ראשונה שיש התייחסות של דמות תורנית, שנחשבת לאחת הדמויות הבכירות ב'דגל', לא מדובר בקיצוני, זה ראש ישיבת חברון, והוא אומר בקולו, שהשאיפה שלנו היא לחזור לחוק טל ללא כחל ושרק. מתברר שהדעה שאמרו ראשי ישיבות בשקט, הוא אומר את זה בקול. אם עד היום חשבו שיש שוני בין 'דגל' ל'אגודה' בהתייחסות לחוק הגיוס, כעת מתברר שייתכן ואין באמת הבדלים בין שתי הסיעות".

"עוד מתברר, ע"פ דבריו של חבר המועצת, שהשאיפה היא "לקיים רצון צדיק" ולחזור ל'חוק טל', חוק שהרב שטיינמן תמך בו בכל מאודו, ואף כזכור בעקבות ההעברת החוק, היו בזמנו כמה חברי מועצת שפרשו ממועצת גדולי התורה".

איפה עומד המו"מ

כפי שדווח כבר אתמול, במפלגת הציונות הדתית - המפלגה שהציבה דרישות רבות ולא הגיוניות, כבר עומדים בפני חתימה עם הליכוד, אך בשיחות עם נציגי יהדות התורה, הם מבהירים שלפי איך שנראה עד עכשיו, החתימה על ההסכם עדיין רחוקה, ולטענתם, זה בגלל הליכוד.

עוד לפני שנציג את הטענות של חברי המפלגה, צריך להדגיש, כי למרות כל מיני ניסיונות שנעשו, הפעם הנציגים מאוחדים ולא ייכנסו לקואליציה כסיעות נפרדות, אלא הם מגיעים כולם בחבילה אחת.

אך גם בתוך החבילה, יש חלוקה לזוגות, או כפי שקוראים לו 'חבילת הזוגות' (כפרפרזה ל'שביעיות' שהיו בעבר בליכוד. ח"ב), הזוג הראשון והמאושר, הם חברי הכנסת גולדקנופף וגפני, שהראשון אמור לקבל את תיק הבינוי והשיכון, והשני את ועדת הכספים.

החבילה הזוגית השנייה - היא חברי הכנסת מקלב ופרוש, כאשר ההערכה היא שהם יקבלו את התיקים של ירושלים ושוויון חברתי.

החבילה הזוגית השלישית היא - חברי הכנסת אשר ואייכלר, כאשר ההערכה היא שיעקב אשר יקבל את ועדת הפנים ואייכלר יקבל את ועדת העבודה והרווחה.

החבילה הזוגית הרביעית היא - חברי הכנסת פינדרוס (שאמור להיכנס דרך החוק הנורבגי. ח"ב) וטסלר, שעד עתה לא ברור מה יקבלו.

לגבי החבילה הראשונה - כולם מרוצים, אלו התפקידים הבכירים שמלכתחילה יהדות התורה הציבה בראש סדר העדיפויות והיא אכן מקבלת אותם.

לגבי החבילה השנייה, ישנו זעם רב בקרב יהדות התורה, שכן לטענתם, בתיק ירושלים, הליכוד רוקן לגמרי את התוכן של המשרדים ורק השאיר לשכה יפה ברחוב כנפי נשרים בירושלים, אך בפועל אין מה לעשות עם הלשכה, גם לגבי התיק לשוויון חברתי, הם טוענים שהוא רוקן ממשמעות.

לגבי החבילה השלישית, טוענים הנציגים, כי הליכוד רוקן את ועדת הפנים - מהוועדה לשירותי דת, והם דורשים להחזיר את זה בחזרה. לדבריהם: "הוועדה לשירותי דת הוקמה בשביל יוליה מלינובסקי, וזה נעשה כהוראת שעה - כדי לנגח את הציבור החרדי, כעת, בממשלה חדשה צריך להאריך את ההוראת שעה על הקמת הוועדה הזו ואנו דורשים שזה יישאר בועדת הפנים, אין שום עניין שזה יהיה נפרד - כמו שהיה כל השנים".

בכיר ביהדות התורה אמר אתמול בזעם ל'כיכר השבת': "הכל תקוע, בנושאים המהותיים כמו השוואת תקציבי החינוך, גיור, גיוס ועוד - בליכוד לא חזרו אלינו עם תשובות כבר שבועיים. גם נושא התפקידים זה בזיון אחד גדול, מנסים לזרוק לנו פירורים, אני לא רואה איך אפשר להיכנס לממשלה כזו. אנחנו ניכנס לגדולי ישראל ונשאל אותם איך לנהוג מול הליכוד".

בכיר נוסף אמר ל'כיכר השבת': הליכוד מזניח כבר שבוע וחצי את המו"מ האמיתי ועסוק רק בסודוקו (או במונדיאל) של התיקים, אנחנו לא נכנס לקואליציה בכל מחיר ולא נוותר על הסכם מסודר, הם פשוט ממשיכים לעשות מאיתנו צחוק והם חושבים שאנחנו נוותר. אז זה הוא שלא".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר