דרישת חברי המועצת נחשפת

ראש ישיבת תפרח על חוק הגיוס: "אנחנו רוצים יותר מ'חוק טל'- שחרור מוחלט"

אחד מראשי הישיבות החשובים שבדור העומד בראשות ישיבת תפרח וחבר המועצת של 'דגל התורה' נשאל מה דעתו בנוגע לחוק הגיוס ואמר דברים מפתיעים - הרחוקים מאוד מהעמדה הרשמית של המפלגה | "צריך חוק יותר מחוק טל - שחרור מוחלט; לבטל קריאת שמע, תפילה ותורה, הכל - כדי להצליח בחוק" • האזינו להקלטה הדרמטית המלאה (חדשות, ישיבות)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
(צילום: פלאש 90)

הקרב על חוק הגיוס - טרם הקמת הממשלה: כפי שדווח לראשונה ב'כיכר השבת', ישנה מחלוקת אידאולוגית בין 'דגל התורה' ל'אגודת ישראל' - בנוגע לחוק הגיוס, אך בהקלטה בלעדית אותה אנחנו מפרסמים היום (שני), נשמע כי דעתם של ראשי הישיבות הליטאיים רחוקה מדעת נציגי המפלגה, והם סבורים ש'חוק טל', הוא עדיין לא מספיק - והוא הרע במיעוטו - ולכן חייבים חוק שישחרר לגמרי את הבחורים, שזו כאמור דעה הפוכה לגמרי ממה שמציגים נציגי המפלגה.

כפי שדווח לראשונה ב'כיכר השבת', עם תחילת המשא ומתן, ראשי ישיבות ליטאיים הבחינו, שהנציגים הליטאיים לא מעלים על ראש סדר היום את הסדרת מעמד בני הישיבות, מנגד, ב'אגודת ישראל', החלו כאמור האדמו"רים לבקש מהנציגים שיעלו את חוק הגיוס כדרישה העיקרית במו"מ.

ראשי ישיבות ששוחחו לפני קרוב לשלושה שבועות עם 'כיכר השבת', הביעו את החשש כי נתניהו ינסה להכניס 'עזים' לחוק גיוס, והוא לא יסכים לחזור ל'חוק טל', ב'דגל התורה' טענו בזמנו להגנתם, כי בהוראת גדולי ישראל הם פועלים בשקט ומאחורי הקלעים למען חוק גיוס שיהיה מקובל על גדולי ישראל.

בהקלטה שהגיעה לידי 'כיכר השבת', נשמע ראש ישיבת תפרח וחבר מועצת גדולי התורה, הגאון רבי אביעזר פילץ, אומר בקולו, כי חזרה לחוק טל היא הרע במיעוטו וכי עדיף לחוקק חוק שישחרר לגמרי את בחורי הישיבות משירות צבאי.

ההקלטה המלאה

השואל: "אנחנו כמה אברכים חסידים שפועלים בנושא הגיוס, רצינו לשאול האם הפעילות הזו מקובלת גם על ראש הישיבה, למרות שעמדת דגל התורה כפי שהיא נשמעת כעת, שהם לא בעד פעילות בנושא חוק הגיוס?".

הגר"א פילץ: "זה לא נכון, אנחנו משתדלים מאוד בזה. ה'ראשי ישיבות' משתדלים בזה, זה לא נכון".

שואל: "במה?".

הגר"א פילץ: "להגיע לאותה מטרה שאתה עובד עליה".

שואל: "הראש ישיבה מתכוון לחוק טל?".

הגר"א פילץ: "לכל הפחות, לכל הפחות לזה. אנחנו רוצים יותר מזה, אני לא יודע אם נצליח. אבל אנחנו מאוד משתדלים. כולם נוסעים. כמו שאתה נוסע גם אנחנו נוסעים".

שואל: "מה זאת אומרת 'יותר מזה', יש יותר מחוק טל?".

הגר"א פילץ: "שחרור מוחלט".

שואל: "שחרור מוחלט לבחורי ישיבות? על זה לא מדברים בכלל. גם מחברי הכנסת של אגו"י אנחנו לא שומעים על דיבור כזה".

הגר"א פילץ: "נכון. אני רק אומר לך מה המטרה. יכול להיות שיצליחו רק בחוק טל. אבל זה לא נכון שיש פה עימות. ואני לא מדבר על העסקנים. אנחנו משתדלים מאוד".

שואל: "אז הראש ישיבה ממליץ להמשיך בפעילות שלנו?".

הגר"א פילץ: "בכל הכוח. תבטל קריאת שמע, תבטל תפילה, תבטל תורה, הכל כדי להצליח בזה. אתה שומע? בכל הכוח".

שואל: "ומה העמדה של ראש הישיבה איזה חוק גיוס צריכים לקדם?".

הגר"א פילץ: "שלילה מוחלטת. מקסימום של שלילה".

שואל: "אז בעצם זה לא נכון שאנחנו משתמשים במילים חוק טל?!".

הגר"א פילץ: "הם אומרים שבפועל לא שייך להגיע שלילה מוחלטת, אבל לחוק טל אפשר להגיע".

שואל: "אז אולי מבחינה השקפתית זה לא בסדר שאנחנו מקדמים דווקא את חוק טל, יכול להיות שעדיף להתמקד בשלילה מוחלטת?".

הגר"א פילץ: "נכון, אם אתה יכול. העבודה צריכה להיות בנוסח שאמרת כעת".

שואל: "באגודת ישראל אומרים שחברי הכנסת של דגל התורה אומרים שלא צריך להתעסק בחוק הגיוס, וגם מדברים שם נגד הפעילות בנושא".

הגר"א פילץ: "אני לא מדבר על אלה. זה לא זה לא.. אני לא יודע מה הם אומרים. אני אומר לך מה אנחנו אומרים".

שואל: ב"אגודה אומרים שבדגל התורה טוענים שאם ידרשו את חוק טל ושלילה מוחלטת זה יכול להתפרש שהפלג הירושלמי צודק וכדומה"...

הגר"א פילץ: "אני לא מדבר על דברים כאלה. זה לא אכפת לנו. אנחנו מדברים על עקרם של דברים, צריך למסור נפש על זה. וככה המהלך שנקבע, זה הכיוון היום".

כזכור, ביום חמישי האחרון, נחשפה ב'כיכר השבת' הקלטה דרמטית של ראש ישיבת חברון וחבר מועצת גדולי התורה הגר"ד כהן, שבפעם הראשונה הסביר בקולו, מה באמת חושבים ראשי הישיבות של דגל התורה - שזה לא ממש רחוק מהדרישות אותן הציבו האדמו"רים.

ראש הישיבה נשמע אומר בהקלטה: "לגופו של ענין, יש צד להגיד שזה (חוק הגיוס הנוכחי) הוא הלכתחילה שלנו - אין פה קשר לאדמו"רים - אני לא מבין, זו הרי שטות נוראה, אנחנו תמיד היינו נגד. אם אתה עושה פסקת התגברות, ואתה יכול לעשות את זה בדרך חוקית, אז יש מישהו בעולם שיגיד אחרת? אם אפשר בחוק להעביר את זה ולהחזיר את חוק טל, זה לא נגד הרב שטיינמן. זה שטוס'ים והבלים".

את הדברים אמר חבר המועצת לבכיר ב'אגודת ישראל', שהתעניין אצלו מה הוא חושב על 'דגל התורה' ועל הפעולות שהיא עושה לטובת הסדרת מעמד בני הישיבות, כעת, אנו חושפים עוד הקלטה של ראש הישיבה לאותו בכיר, בו הוא מסביר מה השוני בין הדעות של 'הפלג הירושלמי' שלא מוכנים להתפשר בנושא חוק הגיוס, לבין הדעות אותן הציג בהקלטה הקודמת.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר