הקרב על שיטות הלימוד

"למה ספרדים משיגים דווקא על ספרדים?!" | המחלוקת בין הגר"י יוסף לגר"מ מאזוז

כתבת המגזין בה נחשפה דעתו של ראש ישיבת 'כסא רחמים' הגאון רבי מאיר מאזוז, על שיטת הלימוד והפלפול של הגאון הנודע רבי חיים מבריסק, הדהימה את העולם התורני ספרדי | אך מתברר כי בתקופה האחרונה מתעצמת המחלוקת בנושא בין הראש"ל הגאון רבי יצחק יוסף, לבין הגר"מ מאזוז | הציטוטים (חרדים)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
הראשל"צ הגר"י יוסף והגר"מ מאזוז (צילום: אוליבייה פיטוסי - פלאש 90 / מנדי הכטמן)

כתבת המגזין בה נחשפה דעתו של ראש ישיבת 'כסא רחמים' הגאון רבי מאיר מאזוז, על שיטת הלימוד והפלפול של הגאון הנודע רבי חיים מבריסק, הדהימה את העולם התורני הספרדי והאשכנזי כאחד.

היו שחשבו לרגע שלא רק הגר"מ מאזוז סבור כך, שהרי כנגד שיטת הפלפול של גאוני ליטא, רבים מגאוני עדות המזרח סבורים כמותו, אלא שמתברר שלא כך, ומדובר במחלוקת מהתקופה האחרונה בין הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף, לבין ראש הישיבה הגאון רבי מאיר מאזוז.

כך בשיעורו השבועי של הגר"מ מאזוז נאמרו הדברים הבאים: "אמרו שאם אנחנו לא לומדים בחריפות של בריסק, זה לא שווה הלימוד שלנו. וזה לא נכון, לא נכון, לא נכון".

בשלב זה הגר"מ מאזוז לא פירט מיהם אלו שאמרו שהלימוד של ישיבת 'כסא רחמים', לא שווה, כי הם לא לומדים את תורת גאוני בריסק, אלא שבהמשך שיעורו, הדברים נכתבו בפירוט (בסוף הכתבה נביא את הדברים).

בדבריו הגר"מ מאזוז ציטט את דברי המהר"ל מפראג: "יש אנשים שאוהבים פלפולים ופלפולים, למה אתם אוהבים פלפולים? מה זה שווה פלפולים? הרי הלכה אי אפשר לפסוק על פי זה. ואמר שם: ואם תגידו שזה כדי לחדד את השכל - לכו תלמדו לשחק בשחמט... וזה עדיף כי פלפול כזה בתורה זה גילוי פנים בתורה שלא כהלכה".

כתגובה לביקורתו של הגר"י יוסף על ספר 'הוראה ברורה' שיצא לאור ע"י ישיבת 'כסא רחמים' כדברים האלו: "ראינו שהם חולקים על 'טהרת הבית' [שחיבר אביו מרן הגר"ע יוסף], כסדר. על מה לא חלקו?, ומביאים כביכול כל מיני ראיות, אבל בכל ראיה, הראתי להם שדימו דברים בטעות, עוד ראיה לא נכונה ועוד ראיה לא נכונה וכו', ואח"כ יאמרו שמותר לחלוק וכו', אבל החולק צריך לחלוק עם שכל", ציטט הגר"מ מאזוז מכתב ברכה והוקרה שכתב אליו הדיין הגאון רבי ציון בוארון שקיבל את ספר 'הוראה ברורה' שכתבו בחירי ישיבתו: "לכבוד הישיבה הקדושה כסא רחמים והעומדים בראשה... הספר החשוב מאד "הוראה ברורה"... אשר זכו לחבר ברוב תבונה ויגיעה בתורה כמה בחירי הישיבה... לא נותר אלא לברך לראשי הישיבה להמשיך ביתר שאת ויתר עוז בשגשוגה של הישיבה, בריאות איתנה ונהורא מעליא, כן ירבה וכן יפרוץ... הכותב וחותם לכבודה של תורה ועוסקיה בטהרה, ציון בוארון. ט"ז טבת התשפ"ג."

בקובץ 'אור תורה' (שבט תשפ"ג) הגיבו לדברי הגר"י יוסף וכתבו: "הוא ז"ל [הגר"ע יוסף] עטרה לראשנו, והבאנו דברי קדשו וציינו לספרו טהרת הבית ולשאר דבי רב מאות פעמים קרוב לאלף פעם! דוק ותשכח! ולא חלקו עליהם לא למחצה ולא לשליש ולא לחצי רביע. פוק חזי!".

בשיעורו, הגר"מ מאזוז המשיך לדון בדיון העוסק בהלכות נץ החמה, תוך שהזכיר שבנושא זה טענו ש'כסא רחמים' "מכשילים את הרבים", וכשכולו כאוב התלונן ואמר: "למה ספרדים משיגים דווקא על ספרדים?!" והמשיך בדבריו: "כי על אשכנזים מפחדים לדבר. יש פחד נוראי, אם אשכנזי אומר דבר, ותגיד משהו נגדו - יקרעו אותך לגזרים... לא, כמו שאתה יודע להתנפל על הספרדים - תתנפל על האשכנזים. אם אתה לא יודע – תשתוק וזהו, מהאשכנזים צריך לפחד פחד מוות, אבל אצל הספרדים כל אחד אוכל את השני. זו הדרך?! לא ככה עושים!".

בהמשך דבריו ציטט הגר"מ מאזוז את דברי חז"ל שאפילו נשים (ברמה רוחנית וגשמית ירודה), המתחרות על עיסוק זהה, מפרגנות האחת לשנייה ומסרקות אותן, ומדוע תלמידי חכמים שבדור לא נוהגים כך?!

"הגמרא אומרת (שבת דף ל"ד ע"א) 'נשים מפרכסות זו את זו, תלמידי חכמים לא כל שכן?!' - הנשים כשאחת רוצה להתחתן (או לא להתחתן), כל אחת הולכת ומסרקת את השיער של חברתה, כדי שתמצא חן בעיני האנשים שלוקחים אותה. ככה תלמידי חכמים צריכים לפרכס, צריכים לעודד, צריכים לברך. לומר: כן, אני מודה לך על התשובה הנפלאה שכתבת, אבל יש לי הערה אחת או שתים. ככה עושים. תהיה בן אדם. אדם צריך לכבד אחד את השני, לא כל הזמן לרדת עלינו".

אם עד כה הגר"מ מאזוז לא הזכיר את שמו של הראשל"צ הגר"י יוסף, כאן הדבר השתנה:

"אומרים לי שכל מוצאי שבת רבי יצחק יוסף שיהיה בריא ככה עושה, לא עושים ככה! במטותא מינך רבי יצחק יוסף הראשון לציון - אל תעשה ככה! כי מחר יתהפך הכל לטובה. לא עושים ככה, לא עושים כדבר הזה".

בהמשך שיעורו הגר"מ מאזוז סיפר שהגר"י יוסף הודה שהוא לומד בפלפול כיון שאילולי כך, התלמידים יברחו ממנו:

"סיפר לי חכם אחד (שהוא עכשיו גר בירושלים, לא אזכיר את שמו), ככה: באתי פעם באמצע שיעור בישיבה של הרב יצחק יוסף, וראיתי שהוא מפלפל ומפלפל ומפלפל. אמרתי לו: אם אביך היה כאן, הוא היה גוער בך! אמר לי: מה אני אעשה? אם אני לא אפלפל לתלמידים, הם יברחו ממני...".

אמנם לדברי הגר"מ מאזוז "צריך קצת חריפות... אבל לא חריפות שהיא מעל הפשט ויוצאת מהפשט", והמשיךורימז שתורת הגר"מ מבריסק [חפצא וגברא] מוגדרת כ"רפורמה", וכך דבריו:

"אם הרמב"ם כתב מותר - זה מותר. לא מותר מצד הגברא ואסור מצד החפצא... לא ככה עושים. לומדים ישר. אתה לוקח את הרמב"ם ואתה עושה לו "רפורמה"אחרת?!... צריך ללמוד את הפשט, ולהבין את הפשט, ולפסוק על פי הפשט".

יצוין שדבריו החריפים של הגר"מ מאזוז שהגר"י יוסף מפלפל בשיעורו, כדי שלא יברחו לו התלמידים, הוכחשו על ידי אחד מתלמידי הגר"י יוסף, ובשיעורו השבועי נאמר כך:

"מרן שליט"א אמר לאחרונה שצריך ללמוד נתיבות ור"ח מבריסק וקצות, וחכ"א [וחכם אחד] מב"ב [מבני ברק] לא הבין אותו, והעיר שהרי אין הלכה כר"ח מבריסק. והוסיף שכביכול מרן הראש"ל אמר לו, שהוא מפלפל בשיעור כדי שלא יברחו לו. ליהוי ידוע שדבר זה מרן הראש"ל מעולם לא אמרו".

בסיום דבריו של אחד מתלמידי הגר"י יוסף, נאמרו הדברים החריפים הבאים:

"ואותו חכם אילו היה לומד למדנות היה מבין שהכוונה שמי שלומד נתיבות יודע לדמות מילתא למילתא ולהקשות ולתרץ".

מקורות ראה בעלונים:

- 'בית נאמן' גליון מס 344, פרשת בשלח, י"ג בשבט תשפ"ג.
- 'השיעור השבועי' גיליון מספר 379 י"ג שבט תשפ"ג.
- קובץ 'אור תורה' שבט תשפ"ג, עמוד שסד, מאת חברי "מכון הרב מצליח" שע"י ישיבת 'כסא רחמים'.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר