וְהַצְנֵעַ לֶכֶת

הנזק הפסיכולוגי | מכל 100 נשים שמתקשרות לקו הצניעות - ל-2 זה מסוכן

חיזוק בצניעות - הוא דבר חשוב אך לפעמים הוא עלול להגיע ממקום כפייתי ולפגוע בנפש • העדות המטלטלת של האבא על בתו שהתחילה לעשות "דברים מוזרים" • פסיכולוגית בהתמחות קלינית ומטפל המוסמך מסבירים - מי עלול להינזק, מה הם סימני האזהרה וכיצד מטפלים? • וגם, המסר הסמוי שמתחבא במסרי ה"חיזוק" והאינטרסים הנסתרים • הסכנות של קווי הישועות והצניעות, כתבה שניה בסדרה (חרדים)

משה מנס | כיכר השבת |
(צילום: כיכר השבת)

"הבת שלי סיפרה לי שהיא מקשיבה בשביל לראות מה היא לא בסדר. התעקשתי איתה שהיא בסדר, שהיא בסדר גמור, שאני ואמא והמורות שלה יודעים מה בסדר ושהיא בסדר, אבל היא לא רצתה להקשיב לי. היא התעקשה שצניעות אמיתית זה רק כמו פעם. אני מבין שהיא מתכוונת ל'נשות השאלים', ותאמין לי שאין לי דרך להתמודד עם זה".

>> למגזין המלא - כנסו <<

את הדברים האלו אומר לנו יהודי ירא שמים, אדם מוכר ובעל מכון מוכר לתשמישי קדושה. הוא התקשר להודות לי על הכתבה על 'קו הצניעות'. להודות ולבקש שלא נרפה מהנושא. הכתבה שעוררה הדים רבים, והגיעה למאות אלפי צפיות, גררה גם תגובות רבות. מאות מהן בכתבה, אך גם במיילים ופניות שקיבלתי. רובן חיוביות, אנשים שקראו לעומק והבינו שאין כאן רצון חלילה לפגוע בערכי הצניעות, בהלכות ובנושא של חיזוק וקבלה נכונה - כפי שמקובלנו שתשובה ותפילה וצדקה מעבירין את רוע הגזירה, וכמובן מסוגלים לישועה.

תמיד נחמד לגלות פסוקים חדשים (צילום: משה מנס)

אך כמובן היו גם תגובות שליליות בהם גם כמה איומים ואיחולים, מה שגם מסביר את הרצון של כל המרואיינים בכתבה להישאר בעילום שמם. "בשביל מה לי?", אמר לי איש חינוך ומנהל סמינר. "אני יודע בדיוק מי עומד מאחורי אותן קבוצות, אלו בדרך כלל אנשים מקבוצות חסידיות מסוימות מאוד, בדרך כלל גם חוזרים בתשובה או מקומות ספציפיות. במרבית המקרים הם מאמינים שהם עושים את זה לשם שמים, או כתיקון על הבעיות שלהם - אבל לא זו ההשקפה שלנו".

בכתבה הסברנו את הבעיות שהקו עלול לייצור: 1. מיסטיקה / אמונה מסוכנת / עבודה זרה - שאומרת שהקשבה לסיפורי ישועה מביאה ישועות; 2. קיצוניות, בניגוד להלכה ולהשקפה שמקובלת עלינו.

תולה אזהרות צניעות וגהינום וגם פרסום למכירת בגדים צנועים (צילום: משה מנס)

הפעם, אני רוצה להתמקד בנזק הפסיכולוגי שנגרם, כפי שסיפר לי אותו אבא, שעם סיפורו פתחנו את הכתבה. הוא מספר על ילדה רגילה שהקו הפך לה את הראש. "הבת שלי רגילה, לומדת בסמינר טוב", הוא מספר, "לבושה כמו כל החברות שלה, שום דבר חריג או מוזר. תמיד הייתה קצת צדיקה ואני שמחתי, מי לא רוצה בת צדיקה? לא ראיתי שום בעיה עם זה שהיא תקשיב לקו. ההיפך, זה חשוב וטוב להקשיב להלכות צניעות. מה שקרה שהיא התחילה לעשות דברים מוזרים".

'דברים מוזרים', כמו מה?

"אני לא יודע להגיד לך איפה בדיוק הייתה הנקודה, אבל היא התחילה להיות שונה. חריגה משאר האחיות שלה, ולקח לנו הרבה זמן להבין שזה קשור לקו הזה. דווקא בגלל צניעות, אני לא חושב שזה נכון להתחיל לפרט, אבל אתן לך דוגמאות. היא התחילה ללבוש 2 זוגות גרביים כשהיא הולכת לישון, היא לא משתמשת במראה או כל מיני דברים בסיסיים, ולא נעים לי להגיד שהיא הפכה להיות מוזנחת".

ולמה אתה מאשים את הקווים האלו?

"אני לא אומר שזה דווקא בגלל הקו, אני כן יודע שזה חלק מהעניין. בשלב מסוים לקחנו אותה למטפלת רגשית מאוד מקצועית שעשתה אתה כמה וכמה פגישות ואח"כ גם לאשת מקצוע מסוימת וב"ה היא די חזרה לעצמה, אבל הנושא הוא שכל מה שהיא קיבלה ולמדה מהקווים האלו - זה המסר של 'כמה אני לא טובה', 'כמה אני לא צנועה', 'כמה כל מה שאני אעשה יהיה לא טוב', כמה שהיא צריכה להתנצל על עצם קיומה.

"דיברנו בזמנו עם המטפלת שאמרה לנו שזה לא רק הקו, שהבת שלי באמת רגישה לעניין הזה אבל הקו העצים את התופעה. היא כנראה הרגישה איזו תחושת אשמה והקו הוא מה שגרם לה לתחושת ייאוש גדולה כי הרי כל מה שהיא תעשה אין לה דרך להיות צנועה.

"אני לא רוצה שתכתוב שהקווים אשמים בכל, אולי זה גם איזו מחנכת שהפחידה אותן, אבל עם המחנכת אפשר לדבר, אפשר לשאול ולהתייעץ. כאן זה משהו מנותק. חשוב לי גם שתכתוב שיש הרבה שאולי שומעות ויודעות לקחת את העיקר, ללמוד את ההלכות ולהתעלם מכל מיני סיפורי ישועות מוזרים, אבל מי שרגישה - ויש הרבה בנות שרגישות, הן מתחברות לכל האווירה ויש שזה משפיע עליהם בצורה רעה. אז רק צריך לדעת להיזהר".

עד כמה באמת ההשפעה הזו משמעותית? פניתי לפסיכולוגית בהתמחות קלינית, אשת מקצוע חרדית, שאמרה לי את הדברים הבאים: "אני בעד צניעות. צריך להדר בצניעות, ללמוד ולדעת היטב את ההלכות. אבל ממה שאני מכירה כאן בקו יש אמירה ושליטה טוטאלית על התודעה, זה כאילו צינור של אלוקים להעביר את המסר שלו, מפעילי הקו הם כביכול כביכול סגנים של אלוקים והם דואגים לישועות דרך זה שאת תאזיני לקו.

סיפור אופטימי ומחזק על צניעות על סף שערי מות (צילום: משה מנס)

"המורכבות והבעייתיות של קווי הישועות והצניעות היא שמדובר בנושא של שאיפה קטלנית לשלמות בדבר שהוא מאוד מאוד מורכב ואנושי. גם ככה הרבה נשים נמצאות במקום של אשמה. יש פה שאיפה לשלמות. כל הזמן להימדד ולבדוק ומבחן עצמי בלתי פוסק שהשאיפה היא שיהיה תגמול עכשיו ומידי. זה עיוות פסיכולוגי מאוד קשה וזה לא ככה גם בעולם האמיתי וגם בעולם הרוחני. סוגיות מהותיות של צדיק ורע לו ושכר בעולם הזה.

"אנחנו הנשים נבראנו כדי להיות צנועות. זו המשימה והאתגר שלנו. אבל אנחנו רוחניות גם ככה ובכך שאנחנו שומעות דברים שלא מותאמים לנו, כגון לא להתאפר או להתלבש בצורה חריגה - דברים שבכלל לא בהשקפה שלנו - נוצרת כאן חוויה של אשמה שנשים סוחבות אתן ביקורת מתמדת. בעיני זה טריגר קשה. גם ככה זה נושא מורכב, כל בוגרת בת יעקב יש לה 'אישו' וכל אישה צריכה לעבוד עם הניסיון שלה, אני חושבת שזה טריגר של כפייתיות וחרדה. כשאנחנו מנסים לייצר שליטה על מרחב מסוים, על דבר מסוים, וזה נעשה לא מתוך הבנה מבוססת או רציונל, יש כאן טירוף וחרדה.

"הדיבור בקו גם מהיר, צריך להקליט ב-3 דקות. שמעתי פעמיים שלוש ונחרדתי. קיבלתי טלפונים מנערות סמינר שהקשיבו ואמרה לי אחת שהיא מאוכזבת מהשם, היא קיבלה על עצמה קבלה מאוד קשה והיא לא הצליחה, ממתי חינכו אותנו שאנחנו שמים קבלה בכספומט ויוצא כסף?".

"לסיכום", היא אומרת, "אם אתם מזהים שמישהי עושה דברים שהם לא בדרגתה הרוחנית, שהם בניגוד להלכה המסורה לנו או ההשקפה שלנו, או שהיא עושה דברים מתוך פחד, לא מתוך החלטה מושכלת והתחזקות ראויה, זה מראה על פגיעה בנפש ומצריך עזרה.

"ועוד דבר שחשוב לי להוסיף: הנושא הזה של צניעות חשוב, שחלילה מתוך הדברים לא יגרם זלזול. אבל אני יכולה להגיד לך שהרבה פעמים זה דווקא אלו שכביכול דואגים לצניעות, עושים את זה מתוך מקום של רצון לכפר על בעיות שלהם או על דברים שהם עצמו בעבר, כמו גם אינטרסים של כסף שעושים מהקווים או ממכירות - אבל לא הייתי רוצה להכליל, יש שעושים לשם שמים אבל כשעושים את זה שלא בהתייעצות עם דעת תורה גורמים נזק לטווח הארוך".

כתובת גרפיטי שמחדדת את נושא הצניעות והאייפונים (צילום: משה מנס)

מטפל מוסמך נוסף אתו רבנים מתייעצים בסוגיות של בעיות עם בני ובנות נוער, אומר לנו את הדברים הבאים: "אנשים מניפולטיביים, כמו גם כתות, יודעים בצורה מאוד חכמה כביכול להראות שהם דואגים לך, לצניעות שלך, אבל בעצם מחדירים לך את המסר שאתה לא בסדר. זה נכון לנושא הצניעות, אבל זה נכון לתחומים רבים, ונשים מאוד רגישות לכך מטבען".

"קראתי את הכתבה שלך בשבוע שעבר על ההתמכרות למריחואנה", הוא מוסיף, "כתבת על האישיות ההתמכרותית, אז תחשוב על זה שכשילדה גודלת עם תחושה שהיא לא בסדר, ופתאום באה מישהי ואומרת לה - 'לא נורא שהיום את מתלבשת ככה, אבל מחר בעזרת השם את תתחזקי'. אבל מה? היא לובשת גם היום בסדר גמור. רק שככה מחדירים לה לראש שהיא לא בסדר, ובעצם זה טבע של כל אישה וגם של איש להיראות מטופח ויפה, אז אם היא מתלבשת יפה גורמים לה להרגיש רע עם התנהגות נורמלית מה שעושה לה שריטה במוח, תחושת אשמה, וזה מסוכן מאוד".

לא הגזמנו כשאתה משווה את זה להתמכרות?

"אתה מדמיין התמכרות לסמים ואלכוהול, אבל יש גם התמכרויות והתנהגויות שלכאורה נורמטיביות אבל הם רחוקות מכך. קח לדוגמה התמכרות לקניות, לעבודה או תלותיות. זה מציאות שנגרמת מכך שמישהו, וכאן אני מדבר על מישהי שעושה דברים שהם לכאורה נורמליים - אבל היא עושה אותם בצורה לא נורמלית. צניעות זה טבע בסיסי של כל בן אדם ואפילו של בעלי חיים, אבל אם מישהי מקפידה על צניעות כתוצאה מפחד, מרגשות אשמה או בשביל לרצות, ואז היא לא מצליחה לעמוד בכל אותן קבלות שהיא קיבלה על עצמה - היא הופכת למכורה. היא מפתחת אובססיות, כפייתיות, התנהגות שהיא לא שולטת בה, שפוגעת בה ובמהלך החיים שלה. אין לה תחביבים, אין חברות, מזניחה את הבריאות, פיזית ונפשית, הזנחה בריאותית לפעמים עד לכדי פגיעה עצמית, סיכון החיים עצמם ועוד. אני כמובן מקצין מאוד. מניח שאלפים אלפים ישמעו ויהיו בסדר, אבל זה דבר שיכול לקרות ולהעצים".

רק בלי אינטרנט וסרטים תוותרי על הזכות להיות צנועה (צילום: משה מנס)

אפשר לדעת מי עלולה להינזק?

"זו שאלה גדולה. אם אנחנו מדברים על OCD (הפרעה טורדנית כפייתית) המחקרים מראים על בערך אחוז וחצי מהאוכלוסייה שתסבול מכך ואני מניח שכאן בגלל המורכבות והרגישות זה יהיה יותר. אז אולי 2 אחוז מהמתקשרות לקו, מכל 100 נשים יהיו 2 שזה מסוכן להן. חייבים להגיד שזה לא בהכרח בגלל הקו אבל לזה הן ידבקו".

מה ניתן לעשות?

"תראה, אני אישית לא מטפל בנשים, אבל אקח אותך לעולמות שלי. דבר ראשון צריך להכיר בבעיה, מה שכאן זה אתגר כי הנערה לא מודעת לכך שהיא במצוקה".

אז אולי היא לא במצוקה?

"או שהיא כן, ושוב מגיעים אלי בחורים שסובלים באובססיות בבעיות שלנו. יש הגדרות מאוד ברורות וניתן לראות מישהו שהוא בחוסר אונים מול הבעיה שלו, זה פוגע בהלך יום הנורמלי, בקשר שלו עם החברה והמשפחה וגם כמובן בבריאות שלו".

אז מה עושים?

"ראשית. המטופל צריך להכיר בהתמכרות שלו ושיהיה בעל רצון לשינוי ומוטיבציה. עושים אבחון מסודר ומטפלים יחד עם המשפחה והקהילה או אפילו סמכות רבנית. יש כמה דרכים לטפל, כל מיני גישות פסיכולוגיות וטיפוליות ולפעמים גם נדרש טיפול תרופתי. חשוב שמטפלים אצל אשת מקצוע ולא אחת שעשתה קורס של מטפלת רגשית ולא חסרות שרלטניות שרק גורמות נזק".

אוקי, אז אם יש מישהו שיש לו בעיה - אני שואל באופן כללי ולא דווקא בנושא הקו, מה עושים?

"בדרך כלל הטיפול בבעיות אקוטיות מתחילות במחלקות הרווחה ברשויות המקומיות, הם יודעים לתת טיפול ראשוני, טיפול פרטני, משפחתי וקבוצתי וגם להפנות למרכזים וגופים מטפלים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר