וְהַצְנֵעַ לֶכֶת

עדויות מטלטלות | אלו הסכנות של קווי הישועות והצניעות

עדויות שהגיעו למערכת 'כיכר השבת' מספרות על שטיפת מוח והסתה שעוברות נשים חרדיות נגד המשפחה והרבנים - והכל במסווה של הבטחת ישועות והגברת הצניעות • איך קו שמוקדש לחיזוק בנושא כה חשוב עלול להיות בחשש עבודה זרה? • ויש גם הסבר לוגי פשוט מאחורי כל אותם סיפורי ניסים מעל דרך הטבע (מגזין כיכר)

משה מנס | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

המקור הראשון בתורה לחיוב הצניעות מקורו בפרשת קדושים ויקרא י"ט, א': "קדושים תהיו", ומסביר רש"י: "הוו פרושים מהעריות ומן העבירה, שכל מקום שאתה מוצא גדר ערווה אתה מוצא קדושה". אין חולק על החיוב ההלכתי ולא פחות מכך על השקפה והתפיסה שבצורך הצניעות לחיינו. כשאומרים צניעות מקובל לחשוב שמתכוונים על חובת הנשים. אך בשורש העניין, הגברים מחויבים לא פחות בצניעות - בלבוש ובהתנהגות. כפי שמורה לנו הנביא מיכה: "הִגִּיד לְךָ אָדָם, מַה-טּוֹב; וּמָה-ה' דּוֹרֵשׁ מִמְּךָ, כִּי אִם-עֲשׂוֹת מִשְׁפָּט וְאַהֲבַת חֶסֶד, וְהַצְנֵעַ לֶכֶת עִם אֱלֹהֶיךָ".

>> למגזין המלא - כנסו כאן <<

יש מחלוקות הלכתיות על ההלכה למעשה בדין גדרי הצניעות, מה צנוע ומה לא. אלו דברים שמשתנים על פי מקום ועל פי התקופה וע"כ יש לנו מורי הוראה והנהגה שיכריעו. זה קריטי לכל אספקט בחיינו. ללבוש, להנהגה בבית ובעבודה. השאלות ההלכתיות הן רבות והתשובות נחלקות. לדוגמה: יש רבנים שיאסרו נהיגת אישה ברכב ויש שלא יבינו מה בכלל השאלה.

אין אפליות. מודעה הקוראת לגברים להיות צנועים כי "אתה חרד או חילוני?" (צילום והקפדה על צניעות: משה מנס)

לפני שנים רבות בעודי מאורס לרעייתי שתחיה, נתקלתי בחוברת "הלכתית" על האיסור בחבישת פאה. חששתי להיות חוטא ומחטיא וניגשתי לראש הישיבה שלי. שטחתי בפניו את החשש. הוא ענה לי בצורה מאוד פשוטה: ההלכה מחייבת את האישה לכסות את שיער ראשה. האם הפיאה מכסה את השיער? כן. עכשיו יש נידון נוסף, האם זה צנוע או לא. האם זה מושך תשומת לב? חריג? אם כן, זה יהיה אסור בדיוק כפי שבגד שמושך תשומת לב יהיה אסור, גם אם הוא מכסה את הגוף. בדבריו אז הוא הצביע על אישה הלובשת כדרך נשות השָאלִים כדבר בעייתי "היא מושכת תשומת לב" אישה צריכה להיות לבושה צנוע, דהיינו רגיל ונורמלי על פי גדרי ההלכה ובאופן שלא ימשוך מבטים חריגים.

בתקופה האחרונה אנו עדים לתפוצה וחשיפה הולכת וגוברת של קו ישועות וצניעות לנשים. לכאורה דבר מבורך, למה שתהיה בעיה בחיזוק הלכתי בהלכות צניעות? אך כאן הגיעו ל'כיכר השבת' מספר פניות עם סיפורים קשים ונקודות שצריך להניח עליהם את הדעת.

עלוני קו הישועות שחולקו בתיבות הדואר (צילום: משה מנס)

נתחיל עם סיפורו של א.ק. שבשיחת הטלפון עמו סיפר לי כך: "אני אברך ליטאי תושב מודיעין עילית. לומד בסייעתא דשמיא יום שלם וגם לומד באופן פרטי עם ילדים. אשתי רגילה. יש לנו מכירה קטנה ואנחנו גם עוסקים באיזה יעוץ לאנשים בתחומי בריאות. אני אפילו לא יכול להסביר לך כמה אנחנו משפחה סטנדרטית. אבל הקו הזה הפך לי את הבית מבית נורמלי לבית משוגעים".

מה אתה מתכוון?

"זה היה באמצע הקורונה, איזו חברה של אשתי אמרה לה להקשיב לקו לתקופה כדי לזכות מישהו שהיה מאוד חולה ואשתי באמת הקשיבה, אני שמחתי, למה שתהיה בעיה, חיזוק בצניעות זה חשוב ובטח שלקבל על עצמך להתחזק לזכות מישהו זה חסד וזה דבר מקובל וידוע שיכול לעזור".

אז איפה הבעיה?

"רגע, הנה אני מספר. במשך הזמן היא הייתה מקשיבה ושמעה שם כל מיני דברים. בהתחלה זרקה כל מיני בגדים. אני לא כזה היה אכפת לי, אפילו שלא ראיתי משהו לא בסדר עם הבגדים האלו. עכשיו שתבין זה לא שהיא מודרנית, בסגנון של מודרנית. יש אולי נשים שצריכות לזרוק בגדים אבל היא גם ככה הייתה צדיקה ופתאום מתחילה קצת להשתגע. אבל מה שקרה שהיא התחילה לקבל על עצמה כל מיני קבלות מוזרות. למשל שהיא לא מדברת עם גברים. עכשיו תבין, יש לנו עסק קטן של מוצרי בריאות ואנשים שואלים שאלות והיא פתאום קצת מתנתקת מהמציאות. זה ממש מוגזם ואני לא רוצה להרחיב זה עשה לנו הרבה בעיות".

ניסית לדבר, לעזור?

"ברור שניסיתי, אמא שלה גם דיברה איתה, האחיות שלה אמרו לה שהיא מגזימה, אבל היא שמעה בקו שאסור להתרגש מכל מי שיעיר ויצחק עליה, אז היא מנותקת מהם. זה הדבר שהכי כואב לי שיש רב שאנחנו היינו שואלים ומתייעצים אתו הרב *** ****** ופתאום היא לא רוצה לשמוע. היא חושבת שגם הוא לא טוב, רב שמקל ולא בסדר, וגם אני כבעלה אמרו לה שלהיות נחמד ולהקשיב לי - אבל להגיד לי כל הזמן שאם היא חשובה לי, אז שאסכים לה להתלבש ככה. אני לא יכול אפילו להסביר לך כמה זה בלתי אפשרי לחיות ככה".

האם אכן הקו יכול לפגוע במשפחות? הנה דברים שאמר לי רב שמשמש כיועץ מוכר לנושאי שלום בית ומדריך משפחות: "הקו הזה לא פונה לחילונים, הוא פונה לחרדים נורמטיביים. עכשיו זה ברור שבכל בית ספר וסמינר ובכל החינוך שלנו מחנכים לצניעות. חיזוק בצניעות, קבלות בצניעות, זה דבר נחוץ תמיד. אבל הקווים האלו מובילים אותנו בדרך הקיצוניות. מי עומד מאחוריהם? ממקרים שאני מכיר קורה שבעקבות הפרופגנדה הזו אנשים מאבדים את היכולת להבדיל בין העיקר לטפל.

"קח סיפור שטיפלתי בו. אישה רצתה להתחזק בצניעות ולעבור למטפחת. זה בסדר גמור וכל הכבוד, כוונתה רצויה. אבל מה עם בעלה שלא היה מעוניין? מה יותר חשוב המטפחת או שלום הבית שלהם? זה דבר שכמעט פירק את המשפחה. עכשיו אני אומר לך פאה, כי זה נושא שכנראה מאוד בולט בקו, אבל זה לא הדבר היחיד. ומה אם היא שמעה בקו שהכי מהודר זה ללבוש שמיכות שחורות? זה משהו שמקובל עלינו ללכת ככה? העניין הוא שכל דבר שאני אגיד לה היא לא ממש מוכנה לשמוע כי אני כאילו לא מבין בצניעות ואמרו בקו שלא להקשיב לכל מי שמזלזל".

מתוך העלון שקיבלתי בתיבת הדואר שלי: רבנים חשובים הסבירו בכאב שזה לא מה שנדרש"..

רב נוסף, תלמיד חכם מופלג אליו פניתי במסגרת הכתבה ושאלתי אותו על כך, ביקש להתייחס לבעיה אחרת. לדבריו: "אני לא רוצה דווקא לדבר על הקו הספציפי הזה שאני לא שמעתי ולא מכיר במאה אחוז. אבל יש תעשייה שלימה סביב תעשיית הישועות וכאן רק שם הקו מעורר בי חלחלה. כל העניין הזה של קו הישועות. אנשים איבדו פרופורציה. כאילו שהקו הזה הוא הוא מקור הישועות. זה מזמן לא סגולה או השתדלות, זה הוא קו הישועות.

"לא רוצה שישתמע בדברי שאני חס וחלילה מזלזל בנושא הצניעות שהוא יסוד ושורש של כל בת יהודית אבל פגשתי סיפורים שאנשים איבדו את השכל הישר סביב סיפורים שכאלה.

"חשוב לי גם שתכתוב שלפעמים יש מישהו שצריך להתחזק בכלל בהלכות שבת, בהלכות לשון הרע או הכי קריטי בבין אדם לחברו, בהלכות גזל, אבל לקחו את הצניעות והפכו אותה לחזות הכל. מה זו השטות הזו, תקשיבו לקו ותזכו לישועה?!".

כשהראתי לרב את העלון, הוא לא רצה להתייחס לעלון עצמו. אבל טען שהשפה וצורת הדברים מזכיר לו עבודות זרות מהעבר שהיו מקריבים קורבנות לעבודה זרה בתמורה לישועה.

"בכדי לקבל ישועה, יש להקשיב לקו" (צילומסך מתוך יוטיוב)

דברים דומים כתב לי יחיאל ו.: "זה הפיכת היהדות לתן וקח. תני כמה דקות האזנה ביום, קבלי את משאלות ליבך. שזה בדיוק הפוך מעקרון התפילה, הבקשה והמעשים הטובים. מעבר לסיפורי האגדות הבלתי אמינים, הקו הזה גורם להתמכרות קשה אצל חלק מהנשים. הקו מסית באופן קבוע נגד נשים עם סמארטפון ומטיף להתרחק מהן ולא לשבת בקרבתן באוטובוס.

"מעבר לרווח הכלכלי הנאה שמפיקים מפעילי הקו, 3-5 אגו' לכל דקה נכנסת, הם פועלים בשיטת הפירמידה לגיוס עוד מאזינות, כל אחת ש'נושעה' (הסתברותית, 50% יוושעו) צריכה לפרסם את הקו, כך תמצא על כל תחנת אוטובוס כמה פרסומים שונים של הקו, כל אחד של פתיה אחרת שנושעה והבטיחה לפרסם. וזה לא רק לכלוך, לא רק הרס עקרונות היהדות, אלא ממש כת ומטרד לציבור. החרדיות היום כבר לא מתפללות או אומרות תהילים, הן מתארגנות להאזנה לסיפורי אגדות צניעות בקו הזה".

האמת, הקשבה לקווים וקריאת הסיפורים בעלונים מעלה שאלות על שיקול הדעת של המפרסמים והנושעים, שבפרסומים רבים על ניסים רפואיים החליטו להאזין לקו במקום טיפול תרופתי או ביקור רופא.

כך לדוגמה בעלון 134 תחת הכותרת: "אני רוצה רופא כל בשר" פורסם: "בחסד ה' ילדתי תאומות לפני 8 חודשים. לבת אחת יש נוזלים בראש שלא מתנקזים זה אומר שהראש שלה גדל וגדל.. הגיע כבר ל-51 ס"מ. היינו אמורים להיכנס לניתוח כבר ביום שלישי שעבר וביטלנו. הרופא, כששמע שביטלתי התקשר ואמר דברים קשים. עניתי שאני רוצה רופא כל בשר ומפליא לעשות. אני פונה אליכן נשים שיש לכן כח עצום עם הצניעות, אני שומעת את הקו ויש כל כך הרבה ניסים. אז למה שה' לא יעשה לנו נס?? הקב"ה הכל יכול!".

ובסיפור נוסף, עדותה של אמא שסיפרה שבנה היה צריך לנסוע למיון אך במקום זאת היא החליטה לקבל על עצמה האזנה לסיפורי ישועות.

אחד העלונים שפורסמו

בגדול אפשר לסכם ולחלק את הטענות לשתיים.

1. מיסטיקה / אמונה מסוכנת / עבודה זרה

2. קיצוניות בניגוד להלכה ולהשקפה שמקובלת עלינו.

עכשיו, בוא נתייחס לסיפורי הישועות. אין חולק שקבלה טובה שאדם מקבל על עצמו יש בכוחה לפעול ולשנות, משמיים מסייעים לו. אך כאן מדובר על הרבה מעבר לכך ובהנחה שלא מדובר במציאות נורמטיבית ובניסים מעל דרך הטבע הנה ההסבר הלוגי להיווצרותם של כל אותם אלפי הישועות המופיעות בעלונים ובקווים.

על מנת שנוכל להתייחס לכך ברצינות ובכדי שלא נזלזל ח"ו באלפי נשים שמקבלות על עצמם קבלות חשובות לשם שמים, אני רוצה להניח את קו הצניעות שלנו בצד. אני רוצה להתייחס לקו אחר לחלוטין שברור לכולם שאין בו שום סייעתא דשמיא. המדובר הוא על קו The Christian salvation line שהוא להבדיל אלף אלפי הבדלות קו ישועות נוצרי שמפרסמים בו על ישועות של גויים. ומכיוון שאנחנו יודעים שהנצרות היא דבר מופרך וחסר תועלת, הנה ההסבר הלוגי איך שם הישועות עובדות.

1. יש מנגנון אל-כשל מובנה. ניקח לדוגמה אישה שצריכה ישועה - מחפשת עבודה. אז היא מתחילה להאזין לקו. אם באמת אחרי תקופה היא מוצאת עבודה, זה בזכות הקו. ואם לא, זה כי היא לא התחזקה מספיק, כי היא צריכה לקבל עוד קבלות או כי יש גזירה וניסיון משמים...

2. צירוף מקרים והטיה אנושית. קורה הרבה פעמים שדברים במין צרוף מקרים פלאי מסתדרים. אבל זה רק צירוף מקרים. בחלק גדול מהסיפורים אנחנו יכולים לקרוא על צירוף המקרים שכלל לא נבע בשל ההאזנה לקו. קחו לדוגמה סיפורה של אישה שחיפשה עבודה כמורה במשך תקופה ארוכה, עד שקיבלה על עצמה 40 יום להאזין לסיפורי ישועות בקו הנצרות. היא מספרת שגם אחרי 40 יום היא עדיין לא מצאה עבודה "אבל אחרי שהחלטתי להמשיך ולהאזין. ואז התקשרתי לאחותי יום לפני תחילת שנת הלימודים. אחותי מספרת לי שאכתוב מודעה, היא חוזרת אחרי חצי שעה ואומרת שבמקרה היא ראתה בעיתון שמחפשים מורה בבית ספר מורה מחנכת. מפה לשם לא יאומן ב-4 נכנסתי לראיון וקיבלתי כיתה מהממת. הכל בזכות קו הנצרות". רגע, רגע, אולי זה בזכות הקו, אבל אולי זה כי פנית לאחותך? בנוסף, יש מקרים רבים שזה לא עבד, אבל אותם לא נזכור.

3. בדרך כלל נשים פונות לקו כאשר הן במצוקה גדולה. אני מזמין אתכם לעשות עכשיו רשימה של כל הדברים שמציקים לכם ותראו שרוב הבעיות יסתדרו לבד ככל שיעבור הזמן. הישועה לא קשורה כלל למעשה כזה או אחר.

4. חשיבה חיובית יחד עם פעולות ועשיה באמת מקדמות את הישועה. אותה אישה פנתה לקו במקביל לעוד כמה דברים שהיא עשתה. היא גם פרסמה שהיא מחפשת עבודה וגם שאלה את כל החברות מי מכיר. כך שמציאת העבודה לא קשורה לקו.

5. אפקט הפלצבו. כשאדם עושה פעולה שבמחשבה שלו אמורה להביא תוצאה חיובית, משוחררים במערכת העצבים הורמונים שונים אשר מהווים תפקיד חשוב בשינוי חיובי של התחושה הסובייקטיבית. האפקט יוצר שינוי גופני של ממש, לא רק תודעתי. זה יוצר תחושת הקלה ושחרור רגשי. מה שגורם לנו להרגיש את הישועה!

זה אפילו יותר מכך. יש מחקרים על כך שטיפול באמצעות פלסבו מסייע בהקלה על כאב גופני, דיכאון, חרדה, תסמיני פרקינסון, הפרעות דלקתיות, סרטן ואפילו יצירתיות. כך שקו הישועות הנוצרי, שלמרות שברור לכולם שהוא לא יעיל במאומה - אך אם יש מישהי שמאמינה בו זה יכול לעזור.

ולה' הישועה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר