מה שהכי חשוב זה, שתלכי לישון!

כולנו אוהבים לישון, אך לצערנו נאלצים לוותר על שעות שינה לטובת עבודה, בית, או טיפול בילדים. בעיות רבות נוצרות כתוצאה מחוסר שינה, מהם הגורמים המפריעים לנו לישון, ומדוע שינה על צד שמאל עדיפה מאשר על צד ימין? (בריאות, שינה)

הילה בן שימול | כיכר השבת |
לאחר ברכת "הבוקר טוב" המנומסת שכולנו הורגלנו בה, בזמן הכנת הקפה במשרד או בבית, עולים מיד אחריה מדי בוקר דיווחים על הלילה שעבר, וביטויים כמו: " כל הלילה לא ישנתי" או "התעוררתי מלא פעמים ולא הצלחתי לחזור לישון" ממחישים לנו עד כמה השינה חשובה לנו, במיוחד לילדים הזקוקים למס' שעות שינה קבוע ולשגרת שינה קבועה על מנת להתפתח כיאות, היות ובמהלך השינה הורמון הגדילה האחראי על קצב התפתחות הילד, מופרש ברמות גבוהות יותר.

חוסר שינה בילדים פוגע ביכולת הקוגנטיבית ובזיכרון, ביכולת להתרכז, ומפחית משמעותית את יכולת הערנות והזהירות. דבר שהוכח מחקרית כי תלמידים שישנו יותר, למדו טוב יותר.

מוח של תינוק מנצל 50 אחוז ממאגרי הגלוקוז (אנרגיה) שלו, מה שמסביר מדוע תינוקות זקוקים לכ"כ הרבה שעות שינה ביום.

החשודים המיידיים שמפריעים לכם להירדם: ארוחות גדולות, אלכוהול, קפה, ספורט לפני השינה, ומתח נפשי. הסימפטומים הגלויים בקרב המבוגרים הסובלים במחסור שעות שינה הנם, פגיעה ביכולת המיקוד, עייפות, רוגז, חוסר סבלנות, תוקפנות, וקושי בקבלת החלטות.

לאחר שנים רבות של מחקר נמצא כי מספר שעות השינה האופטימאלי משתנה מגיל לגיל:

- לתינוקות וילדים עד גיל 5 ממליצים המומחים על 11 שעות שינה בלילה וכשעה וחצי במהלך היום.

- לילדים בגילאי 5-11 ממליצים המומחים על 10-11 שעות שינה.

- לילדים בגילאי 12-14 ממליצים המומחים על 9.5 שעות שינה.

- למתבגרים בגילאי 14-18 מומלץ לישון בין 8.5 ל- 9.5 שעות.

- למבוגרים מגיל 18 ומעלה מומלץ לישון בין 7 ל- 9 שעות

(חשוב לציין ש"שש שעות מטכ"ליות" הן מינימום הכרחי ולא מומלץ).

לאחר שהבנו את משמעות שעות השינה עבורנו, ולכמה שעות שינה גופנו זקוק. נלמד איך כדאי לישון: "לא יישן אדם לא על פניו ולא על ערפו, אלא על צדו. ובתחילת הלילה – על צד שמאל, ובסוף הלילה – על צד ימין". הרמב"ם כבר לפני 1000 שנה, "הרופא הגדול" כתב בספרו את חשיבות השינה על הצד השמאלי.

6 סיבות מספקות למה חשוב לישון על צד שמאל:

מסייעת לטחול

הטחול שייך למערכת הלימפה האנושית והוא מהווה מעין מקום מפגש בין התאים השונים של מערכת החיסון. בדומה לכבד, הטחול אחראי בין היתר על פירוק של כדוריות דם פגומות או מתות ומיחזור של הברזל שנמצא בהן. כשישנים על צד שמאל, זרימת הדם לטחול יותר טובה ומסייעת רבות בפעולתו.

משפרת את תפקוד מערכת הלימפה

מערכת הלימפה היא מערכת מקבילה למערכת הדם. מערכת זו בנויה מרשת של נימים וצינורות, שבתוכם זורם נוזל הלימפה. הזרימה במערכת הלימפה אינה מחזורית, והיא חד-כיוונית, מהגוף אל הלב. למערכת הזו יש תפקיד חשוב בסילוק רעלים ופסולת. השינה על צד שמאל עוזרת למערכת הלימפה להיפטר מרעלים ביעילות.

מערכת הלימפה מעבירה גורמי זרים העלולים לגרום למחלות כגון חיידקים ווירוסים, אל קשרי הלימפה. שם הם מחוסלים ע"י תאי הדם הלבנים. בנוסף היא קולטת שומנים ממערכת העיכול ומעבירה אותם אל מחזור הדם, ודרכו הם מועברים אל התאים.

משפרת את העיכול

בצד שמאל נמצא החיבור בין המעי הדק למעי הגס, באיזור שנמצא המסתם האילוצאקי, כשישנים על צד שמאל, כוח הכבידה מסייע ומזרז את המעבר, מה שמגדיל את הסיכויים שבבוקר הגוף יוכל להיפטר ממה שצריך.

מקלה על צרבת לילה

הקיבה ממוקמת מתחת לשריר, שמחבר אותה לוושט, וכך נמנעת עליה של תכולת הקיבה לוושט, מה שגורם לצרבת, ומי שסובל מהתופעה הזו יודע כמה היא לא נעימה בכלל.

מונעת עומס על הכבד

חלק מתפקידיו של הכבד הינם ניקיון הגוף ופירוק חומרים – הכבד מנקה את הגוף מחומרים שהגוף אינו זקוק להם כגון: חיידקים שמגיעים דרך המעי הדק. הכבד מייצר תרכובת אלקלינית בשם "נוזל המרה- נוזל שנאגר בכיס המרה הנמצא ליד הכבד ומשם מוזרם אל התריסריון ועוזר בפירוק ועיכול חומרים.

הכבד גם מייצר תאי דם חדשים והורס תאי דם ישנים. הכבד נמצא בבטן הימנית העליונה, וכשהולכים לישון על צד שמאל, מונעים משקל וכובד על האיבר וכך הוא יכול להמשיך לפעול "בלי לחץ" ולעשות את פעולתו כרגיל, וככה לא מצטברים בו רעלנים וחומרים רעים נוספים חלילה.

טובה ללב

צדו השמאלי של הלב, מקבל דם מהריאות ומפיץ אותו לגוף, שינה על צד שמאל מאפשרת ללב לעשות את העבודה שלו בקלות וביתר יעילות.

עוד כמה עובדות מעניינות:

- אסונות רבים בהיסטוריה, כולל התפוצצות הכור הגרעיני בצ'רנוביל ואסון החללית צ'לנג'ר נמצאו קשורים לטעויות אנוש שנגרמו בגלל חוסר שינה.

- עירנות של 17 שעות שוות ערך לזה שכביכול יש לך 0.5% אלכוהול בדם! אלכוהול כידוע פוגע גם הוא ביכולת השיפוט, יכולות מוטוריות ותשומת לב נפגעות. מסוכן לנהוג בגלל הסיבות האלה וזו עוד סיבה חשובה לשינה מספקת.

- מחסור בשעות שינה הנו גורם מוכח לעלייה במשקל.

- מגפת חוסר השינה העולמית: מומחים סוברים שהזמינות מסביב לשעון של האינטרנט החמירה מאד את חוסר השינה בחייהם של אנשים רבים. אז אם במקרה אתם קוראים את השורות הללו בשעת לילה מאוחרת – הגיע הזמן ללכת לישון.

שינה עריבה ומועילה!

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית