אדוק או פתוח: איזה חינוך טוב יותר?

חינוך ילדים היא אחת הסוגיות המעסיקות את עולם המחקר באופן קבוע. מחקר חדש בדק מה טוב יותר ומהי המגמה בעולם, חינוך אדוק או פתוח יותר? והאם חינוך טוב יותר תלוי בדת כלשהי? (מחקרים)

Mame | כיכר השבת |
מחקר חדש מאוניברסיטת בוסטון חושף כי ישנה עליה במשפחות המגדירות עצמם כלא דתיות, המחקר טוען כי ילדים למשפחות חילוניות גדלים באופן בריא יותר, ללא גזענות, כוחניות, הם יותר סובלניים ופחות לחוצים, ומגלים בגרות חברתית יותר. במחקר עלה כי בניגוד למה שחשבו עד כה, כי האמונה היא זו שמנחילה ערכי חברה חזקים יותר, התגלה כי דווקא החינוך הפתוח יותר במשפחות לא אדוקות הוכיח כי הערכים והמוסר גבוהים יותר.

מחקר זה מתייחס למשפחות החיות באמריקה, ועוקב בשנים האחרונות אחר דתות שונות במדינות רבות בעולם, ערכי הדת היו נחשבים כמתכון היעיל והנכון ביותר לגידול ילדים, הדעה הרווחת היתה כי העולם החילוני הינו פרוץ ונטול ערכים הבא לידי ביטוי בחינוכם של הילדים גם כנערים בקבוצות סיכון.

במסגרת המחקר הנוכחי שנערך באוניברסיטת בוסטון, ובהסתמך על מחקר נוסף שנערך במכון האמריקאי בין קבוצות שאינן משתייכים לדת כלשהי, עלה, כי בשנים האחרונות הנתונים השתנו וכי 23 אחוזים מהחינוך בבתים הינו חילוני לעומת 4 אחוזים בלבד שהיה בשנות החמישים.

לדברי החוקר בנגסטון מאוניברסיטת צפון קליפורניה ״בניגוד לאמונה העתיקה שראתה בחינוך החילוני כבלתי מתפקד ומסוכן, דווקא הבתים החילוניים היום מהווים בסיס חזק עבור הילדים בימינו" בנגסטון שהשתתף במחקר של אוניברסיטת דיוק, וניהל את המחקר הזה עוקב אחר משפחות דתיות מדורות שונים במשפחות בצפון ארה״ב. ״ההורים החילוניים היו פעמים רבות יותר מלאי תשוקה לגבי הערכים שהם מנחילים לילדיהם מההורים הדתיים. רובם היו חדורי מוטיבציה וממוקדי מטרה להנחיל לידיהם ערכי מוסר והתנהגות ראויה. המוטו המכוון אותם הוא: נהג בזולת כפי שתרצה שינהגו בך. עוד נמצא כי הקשר בין ההורים החילונים חזק אמיץ ופתוח יותר ״.

נתון מעניין ונוסף שמציין בנגסון כי משנות ה- 90 חלה ירידה משמעותית בפושעים החילונים הנמצאים בבתי הכלא, וכי רוב האסירים משתייכים לדת או אמונה מסויימת. מחקר נוסף שנעשה ברשת הבריטית BBC בקרב רשת גנים של כיתות גן המורכבות מילדים חילונים ודתיים, הילדים נתבקשו להבדיל בין מציאות לדימיון בסיפורים שסיפרו להם, נמצא כי הדתיים התקשו להפריד בין המציאות לדימיון לעומת הילדים החילוניים יותר שהיו ריאליים יותר, החוקרת אשטרי הסבירה: כי אמונות אלו והאחיזה בדמיון יכולות לחזק את התנהגות רעה ולתלות זאת כהצדקה להתנהגות מסויימת בדבר האמונה כביכול.

כל המחקרים האחרונים העידו על שינוי במגמה בחינוך וכי ילדים חילונים נמצאו כבעלי תכונות חיוביות, סובלנות, וערכים חברתיים גבוהים, למשל במדינות כמו ניו זילנד, בלגיה ויפן אחוזי הפשיעה שם בדרגה נמוכה על אף החינוך החילוני השולט שם, והגישה הכללית בעולם במגמת שינוי תפיסתי לגבי שיטת חינוך נוקשה ואדוקה.

* מחקר זה אינו מתייחס באופן ישיר לחינוך חרדי אלא לחינוך על-פי דתות שונות בעולם באופן כללי.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית