כיכר השבת

היחס היהודי לאסלאם

המסגד ב'בית לַאהִיַה' שנבנה בתרומתו של... קבלן יהודי

לפני עשרות שנים, קבלן יהודי בשם שבתאי, תרם חמישים לירות לבניית מסגד ב'בית לאהיה' | מאות שנים קודם לכן נבנה מסגד מוסלמי בטבריה במימון יהוד | ישראל שפירא בעקבות היחס היהודי לאסלאם והפוסק הליטאי ירושלמי שהיה מחבב את המוזיקה הערבית (היסטוריה)

6
ישראל שפירא | כיכר השבת | כ"ג בטבת | 04.01.24
נערים פלסטינים בבית לאהיה, 2015
נערים פלסטינים בבית לאהיה, 2015 (צילום: Aaed Tayeh / Flash90)

באזור שנת תשל"ד (1974) קבלן יהודי בשם שבתאי, תרם חמישים לירות לבניית מסגד ב'בית לאהיה', והסיפור שנראה בימינו לא פחות מהזוי, הוא כך.

>> למגזין המלא - לחצו כאן

מסתבר שמר שבתאי היה קבלן ובבעלותו מפעל בלוקים בפתח תקוה, והוא העסיק פועלים מצפון רצועת עזה מ'בית לאהיה'.

כנראה מתוך רצון טוב של "דו קיום" (בשנים אלו צה"ל שלט ברצועת עזה, והחלו הדיבורים על תהליך השלום עם מצרים), נתרם סכום של 50 לירות להקמתו של מסגד ב'בית לאהיה'.

בנו יוסף, סיפר לנכדו איליה, שהוא התלווה לאביו בעת שיצקו את הנחת אבן הפינה למסגד, ובאתר 'קשר הרב דורי' אף הובא צילום של הקבלה שהשייח' המקומי העניק לאביו.

הקבלה מהשייח' המקומי (צילום: באדיבות יוסי שבתאי)

אירוע זה, של יהודי שתרם להקמת מסגד, מעניק לנו צוהר נדיר לגבי היחס המקורי של היהדות כלפי האסלאם (כמובן לחלקים באסלאם שנגד מעשי טרור וחבלה).

אפשרי להתחיל את הסיפור עם מעשה נחמד מהשנים האחרונות. בתאריך ט"ו בסיון תשפ"א (26.05.21) פורסם על הפוליטיקאי מנסור עבאס יו"ר רע"מ שהבטיח לסייע ולתרום ממון להקמת בית כנסת בעיר לוד שפורעים ערבים חיללו את קדושתו.

חיילי צה"ל בבית לאהיה במהלך מלחמת 'חרבות ברזל' (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

כעת נחזור אחורה במנהרת הזמן לכמעט לפני שלוש מאות שנים, עת אירע מקרה הפוך, ונבנה מסגד מוסלמי בטבריה במימון יהודי, וכמו שהתחלנו, אירוע זה חזר על עצמו כשקבלן יהודי בשנות ה-80 תרם להקמתו של מסגד ברצועת עזה.

המסגד הטברייני שנבנה במימון המקובל

בשנת ת"ק (1740) עלה המקובל רבי חיים אבולעפיה לעיר טבריה עם קבוצה מתלמידיו. לראשונה מאז חורבן הבית, שליטי הארץ הנכרים הרשו ליהודים לעלות לארץ ישראל, הרגשתם של היהודים הייתה 'אתחלתא דגאולה', כפי שהובא בספרי תלמידיו.

רבי חיים אבולעפיה עצמו נולד בחברון, גדל בתורה בירושלים, ממנה עבר לכהן כרבה של צפת, משם עבר להיות רב ראשי לעיר איזמיר שבטורקיה, כשכל העת שאף לשוב לארץ אבותיו.

בשנת ת"ק (1740), הזמין מושל הגליל דאהר אל עומר את ר"ח אבועלפיה לבוא לטבריה ולבנותה, עקב מרד של דאהר על שליטי הארץ הקודמים, ורצונו שיהיה לו תושבים נאמנים.

(מסורות תלמידי תלמידיו של ר"ח אבועלפיה, מתארים את סיפור עלייתו לטבריה, והערצת דאהר על עומר אליו, על ידי ניסים, ובין היתר מסופר שדאהר אל עומר חלם חלום, ובו מתגלה אליו מלאך ומאיים עליו, שאם לא יעלה את ר"ח אבועלפיה לטבריה, ויתן לו שטחי בניה, ומסחר - דינו יהיה בן מות).

ר' חיים, שהיה אז כבן שמונים, עלה ארצה עם משפחתו, ותוך זמן קצר הצליח לייסד קהילה לתפארת, בנה בית כנסת, בית מדרש ובית תמחוי, ונטע כרמים ופרדסים. ר' חיים עצמו נודע בכל ארצות האזור, ואף הגויים כיבדוהו מאוד, כדבריו: "אשר נתנני אלוקים לחן ולחסד בעיני שרי הארץ".

באותן שנים דאהר אל עומר הזמין גם מוסלמים להתיישב בעיר טבריה, והם רצו לבנות מסגד כיאה לכל קהילה מוסלמית.

כך נבנה מסגד 'א-זידאני' בשנת תק"ג (1743) למנין אומות העולם, ועד היום ישנה כתובת בחזית המסגד המאשרת שנבנה בשנה זו.

מסגד א-זידאני עליו ישנה מסורת שנבנה ע"י תרומת המקובל הגר"ח אבועלפיה (צילום: אהרן פיינסילבר)
פנים המסגד (צילום: אהרן פיינסילבר)
הכתובת משנת 1743 למנין אומות העולם המאשרת שהמסגד נבנה בשנה זו (צילום: אהרן פיינסילבר)

בספר 'טבריה' לעודד אבישר עמ' 248 הובאה מסורת לפיה תושבי טבריה בראשות המקובל ר"ח אבולעפיה השתתפו בהוצאות מסגד זה. כל זה אירע כי הערבים דרשו שבית הכנסת היהודי לא יושלם עד שיבנה מסגד. כך גם סופר על מסגד נוסף בטבריה ששמו 'אל-בחרי' ששופץ בכסף רב של יהודים בשנות ה-80 של המאה ה-19.

מורה הדרך ד"ר חגי עמיצור מהמכון ללימודי הגליל ומגדולי המומחים להיסטוריה של העיר טבריה, סבור שישנם עוד סיבות לכך שהמקובל הגר"ח אבועלפיה השתתף בבניית המסגד א-זידאני.

"צריך להבין", אומר עמיצור, "שדבר כזה ששליט בדואי ממוצא מוסלמי מזמין מעצמו קבוצת יהודים להתגורר בעיר טבריה, לא היה קיים מאז חורבן בית המקדש. יתכן אף שהר"ח אבועלפיה מרצונו החופשי השתתף בבניית המסגד, כדי לעורר דו קיום אמיתי בין המוסלמים והיהודים בעיר טבריה של אז, וכדי ליצור אימון בין הצדדים".

הקשר בין העם היהודי לעם המוסלמי

אם אתם קוראים יקרים, קבלתם את הסיפורים הללו עד כה באדישות, כדאי שתהדקו את החגורות, (והצטיידו בזריקות הרגעה) לקריאת השורות הבאות, בהן יחשפו מקורות נדירים בכל הנוגע לקשר בין העם היהודי לעם המוסלמי, שבימים אלו, לאחר הטבח הנוראי ביישובי עוטף עזה, נראה כלקוח מעולם אוטופי, ולא מציאותי. 

תלמיד מובהק של הגאון רבי משה שפירא העיד לי שהוא שמע מפה קודשו בשמו של מרנא מהרי"ל דיסקין, שהיה מחבב את המוזיקה הערבית, והיה מאזין לקריאת המואזין להנאתו, באמרו שהישמעאלים אינם עובדי עבודה זרה.

אם הדברים החריגים הללו לא נכתבו בשום מקום (ומובאים פה בפרסום ראשון), בגיליון 'חשבתי דרכי' – נקודות אור ע"פ משנת הגר"מ שפירא זצוק"ל (פרשת תולדות תש"פ, גיליון מס' 113), הובא משמו של הנשר הגדול רבנו הרמב"ם שסבר שבאמונת היחוד של המוסלמים, אין בה דופי, שכן הם מאמינים באל אחד, לא כנוצרים שמאמינים בשיתוף, והוא עבודה זרה.

מותר לעבור לפני המתפלל המוסלמי?!

עוד הובא שם שמהרי"ל דיסקין שגר בשכונתם של מוסלמים, היה נזהר באופן מיוחד והקפיד מאד שלא לעבור בפני המתפלל המוסלמי בעת שהיו פורשים שטיח כדרכם על הארץ, ומתפללים חמש פעמים ביום, בדיוק כמו יהודי שנפסק בהלכה שלא לעבור בפני המתפלל בתוך ד' אמותיו, ודעתו של המהרי"ל הייתה שזאת תפילה, ונראה שהערבי עומד לפני השם בתפילה, ותפילה זו היא לא כמו ברכות השחר (שמותר לעבור בפני המתפלל), אלא שמונה עשרה שאסור.

הדברים הובאו גם בגליון 'חוקי חיים' (חיי שרה תשפ"ד), שם הודגש כמתבקש שהמדובר ב"ערבי שמתפלל שאין לו דם על ידיו..." והדברים הובאו בשם המקובל רבי גמליאל הכהן רבינוביץ, ורבי משה שפירא משמו של המהרי"ל דיסקין ונוסף שם שהדבר נוגע הלכה לדינה בימינו כשערבי עובד בבית יהודי, מסייד וכדומה, שאסור לעבור בפניו בעת שמתפלל על השטיח. (עוד נפק"מ לגבי השמועה מהמהרי"ל דיסקין היא לגבי פולמוס האם אפשרי לסמוך על קריאת המואזין לגבי זמן שקיעת החמה).

הגאון רבי משה שפירא זצוק"ל (צילום: הרב ברוך אוביץ)
המהרי"ל דיסקין (צילום: מאת לא ידוע - Picasaweb)

עוד שמעתי שפסק הגאון רבי אביגדור נבנצאל רבה של העיר העתיקה בירושלים, שאסור לשבור מסגד מוסלמי, מדין איסור "ניתוץ" בית כנסת: "לֹא תַעֲשׂוּן כֵּן לַיהוָה אֱלֹהֵיכֶם" (דברים י"ב ד').

כמתבקש יודגש, שברור שכל הפוסקים הללו יורו שבאם השתלטו על מסגד פעילי טרור, והוא משמש אותם הן לאכסון טרור, או לעודד טרור, מצוה עלינו להשמידו, בדיוק כפי שאם פעילי טרור היו חלילה משתלטים על בית כנסת, ומשם היו יורים טילים על אזרחי ישראל, רח"ל.  

למעשה, מקור השמועה מהמהרי"ל דיסקין, הוא תלמידו רבי בן ציון גוטפארב, אלא שהגאון רבי לייב מינצברג סבר שמנהגו של המהרי"ל, הוא חומרא בעלמא, והוא סבר שלעולם אין השכינה נמצאת אצל אומות העולם, ואף בתפילתו - ואף אם יכוון לריבונו של עולם, ומותר לעבור בפני המתפלל המוסלמי (והביא סיוע מאו"ח סימן ק"ב בביאור הלכה).

ובנותן טעם נסיים, שגם אצל המוסלמים יש "דין" שלא לעבור מאחורי המתפלל, והם אף בנו חפץ החוצץ בין המתפלל, לעוברים לידו, והוא מכונה "סותרה" (בדומה אלינו שאפשרי לעבור במקרה ויש מחיצה בת 10 טפחים). 

"פוסקי הלכה" מוסלמים, סבורים שאם מוסלמי עובר על המתפלל, תפילתו לא מתבטלת, אבל נחשבת פחות - זולת בשלושה מקרים, אם עוברת אשה בוגרת, חמור, או כלב שחור. (בתאולוגיה המוסלמית  - כלב שחור הוא השטן). כמו כן אדם שעובר בכוונה ליד המתפלל צריך להילחם איתו.

  • הסיפור מופיע במאגר המורשת של תכנית הקשר הרב דורי ב"אנו" - מוזיאון העם היהודי. שם הסיפור: "יוסף שבתאי על תרומה מיוחדת במינה".

לקריאה נוספת:

  • חגי הוברמן, 'קהילה יהודית בעזה', ההיסטוריה היהודית של עזה וסביבתה, מאברהם אבינו ועד ההתנתקות בהוצאת 'ראשית ירושלים' תש"פ.
  • ישראל שפירא, 'שלום לך עזה - בעקבות עזה היהודית' מופץ ב'ראשית ירושלים' תשפ"ד.
תוכן שאסור לפספס
6 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
5
רב משהו שפירא אמר את הדברים וניתן לשמוע אותם בקולו בשיעור משנת תשע"ו שנמצא בקול הלשון. אומר שם משם הרב מבריסק שדין תפילת מוסלמי כדין תפילת שמונה עשרה. שיעור מומלץ.
יהודיה04.01.24
4
בשנת 1974 לא דובר על שלום עם מצרים בניגוד לאמור בכתבה
ארז04.01.24
ההסכם נחתם כמה שנים לאחר מכן, יתכן שכבר התחילו לעבוד עליו? לא זוכרת תאריכים מדוייקים, קל וחומר מה שקרה מאחורי הקלעים.
נעמי07.01.24
3
משום שהוא דת החולקת על תורת משה, וכן מביא האשכול מתשובות הגאונים, הריטב"א בשם המהרי"ט, המאירי בשם חכמי ספרד, וכן כתב הר"ן, וכן פסק הציץ אליעזר ועוד ועוד
האסלאם הוא עבודה זרה05.01.24

הצגת כל התגובות

2
מאוד מעניין היסטוריה יהודית.
רות04.01.24
1
כי זה כפירה בנבואת משה רבנו
הדבר פסק דצריך למסור נפש שלא להתאסלם06.01.24
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

פעוטה בת שנה וחצי נכוותה משתיה רותחת; מצבה בינוני

קובי רוזן | 10.05.24

היסטוריה ואקטואליה

כישלון המרד שהפך נשים וילדים קטנים ל"חיות מחמד"

ישראל שפירא | 10.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מסע הכרחי לתוך נבכי הנפש  | צפו

כיכר השבת | 10.05.24

לזכר הקדושים

תיעוד מרגש: 'א-ל מלא רחמים' במחנה ההשמדה זקסנהאוזן 

כיכר השבת | 10.05.24

עם מוט ארוך

תושב בית שמש ניסה להסיר דגל ישראל - ונעצר בידי השוטרים

קובי אטינגר | 10.05.24
ש

זה וואו

יש תחליף לנדל"ן: אתר שמייצר הכנסה חודשית

כיכר בשיתוף דיגיטל פרופטי | מקודם

שוטרים ימנעו את הכניסה | הפרטים

צה"ל מבטל את הילולת הרשב"י במירון בגלל המלחמה: "חשש לפגיעה ממשית בחיי אדם"

נחמן שטרנהרץ | 09.05.24

קידוש השם

הפרס היוקרתי של אירופה הוענק לגר"פ גולדשמידט

חנני ברייטקופף | 09.05.24

התכנית נקבעה

עם 3 אירועים מצומצמים: כך תראה השנה ההילולה במירון

נחמן שטרנהרץ | 09.05.24
ש

השנה יותר מתמיד

ערב זיכרון ייחודי לחללי צה"ל יתקיים בבית שמש

אסף מגידו | מקודם
ש

עוברים את הקיץ בלי דאגות

כך תקבלו הלוואה מהירה עד 250,000 ש"ח לכל מטרה

כיכר בשיתוף בנק הפועלים | מקודם

אשריכם תלמידי חכמים

עשרות מסכתות לע"נ הגר"ש בעדני | מעמד הסיומים נערך בצפת

חיים רוזנבוים | 09.05.24

פלפול מעמיק

"כל מה שיאמר לך בעל הבית - עשה" | הליצנים הוסיפו "חוץ מצא"?

ישראל שפירא | 09.05.24

קדושים תהיו כי קדוש אני 

המחקר של אפרת: מה קרה כשעלתה לאוטובוס בלבוש לא צנוע? | סיפור מטלטל

משה רבי | 09.05.24

הדרך לחיים טובים

מהפרשה אנו למדים: האם יש מושג של "חיה ותן לחיות? | צפו

כיכר השבת | 09.05.24
ש

קורע לב:

איך אפשר להסביר לתינוקת בת שנה שאמא לא תשוב יותר???

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

הלחצים שהופעלו ולמי יש סיכוי?

סערה בקהילה החרדית בשוויץ: התקבלה החלטה לערוך שוב בחירות לרבנות העיר | סיקור

חיים רוזנבוים | 09.05.24

הטור השבועי

מותר כבר לבכות? // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 09.05.24

"המקום שורץ עמלקים"

הפוסק נגד העלייה לקבר יהושע בן נון: "מסכנים חיי חיילים"

ישי כהן | 09.05.24