עת מלחמה

אִם רָעֵב שֹׂנַאֲךָ | האם מותר להרעיב אויב בזמן מלחמה?

בצוק העיתים שוב ושוב דילמת הסיוע ההומניטרי שבה לחיינו | האם מותר להרעיב ולהצמיא עיר אויב תחת מצור? האם מותר להטיל מצור ולהקיף עיר מארבע רוחותיה? | מה שונה דין עזה מדין כל מלחמות ישראל? (יהדות ואקטואליה)

חלוקת מזון ברצועה (צילום: מסך)

בימים אלו סוערת הארץ סביב סוגיית הכנסת הסיוע ההומניטרי לרצועת . ההחלטה לאפשר את כניסת הסיוע, שהתקבלה על רקע לחץ בינלאומי כבד, עוררה תגובות נזעמות בחלקים בציבור הישראלי, הרואים בכך מתן "חמצן" לאויב ופגיעה בלוחמים ובחטופים. אולם, הדיון בשאלת הגבלת משאבים לעיר האויב בזמן מלחמה אינו חדש, ויש לו במקורות רבים בהלכה היהודית.

הדיון ההלכתי (הפרקטי ק"ו) הוא כמובן הרבה מעבר לכתבה באתר אינטרנט, והדברים עלו כאן לעורר לב המתעניין.

במבט ראשון, ההלכה אוסרת על הרעבה והצמאה של עיר האויב תחת מצור. מקור דין זה מצוי בספרי על הפסוק "כי תקרב אל עיר להלחם עליה וקראת אליה לשלום" (דברים כ' י'). הספרי מפרש את המילים "להלחם עליה" במשמעות מצמצמת: "ולא להרעיבה ולא להצמיאה ולא להמיתה מיתת תחלואים". יתרה מכך, הרמב"ם קובע שכאשר צרים על עיר, אין להקיפה מארבע רוחותיה אלא יש להשאיר רוח אחת פתוחה, כדי לאפשר למי שרוצה להימלט על נפשו לצאת. הוא למד הלכה זו מפי השמועה מהפסוק המתאר את מלחמת מדין: "ויצבאו על מדין כאשר צוה ה' את משה" (במדבר ל"א ז'), כשהציווי היה להשאיר פתח לבריחה.

אך לכאורה, קיימת סתירה למקורות אלו. רש"י, בפירושו לפסוק י"ב באותה פרשה ("וצרת עליה"), מפרש את המצור בצורה מרחיבה: "אף להרעיבה ולהצמיאה ולהמיתה מיתת תחלואים". גם הלכה זו מקורה בספרי אחר (על פסוק י"ב).

כיצד ניתן ליישב את הסתירה בין הספרי האוסר הרעבה (על פסוק י') לספרי המתיר אותה (על פסוק י"ב)? אחת הדרכים ליישוב היא לחלק בין שלבי הלחימה.

התורה מתארת סדר פעולות: תחילה יש לקרוא לעיר לשלום ("וקראת אליה לשלום" - פסוק י'). בשלב זה, שבו עדיין לא החלה המלחמה אלא רק מצור שמטרתו קריאה לשלום, אסור להרעיב ולהצמיא, ויש אף לאפשר בריחה מהעיר.

רעולי פנים על משאיות הסיוע בעזה (צילום: Photo by Abed Rahim Khatib/Flash90 )

הנצי"ב מבאר שזוהי תקופה של יום או יומיים המיועדת לקריאה לשלום, ורק בתקופה זו אסור להרעיב ולהקיף מכל הצדדים. התורה תמימה מוסיף שהקריאה לשלום אינה יכולה להתבצע תחת לחץ כבד מידי של הרעבה וצמא, אלא רק כשהמלחמה מתחילה ניתן להפעיל לחץ כזה. ניתן לראות בכך הדגשה של חמלה ומוסר טרם תחילת מעשי האיבה הישירים.

אולם, אם העיר מסרבת להשלים ובוחרת במלחמה ("ואם לא תשלים עמך ועשתה עמך מלחמה וצרת עליה" - פסוק י"ב), אזי מותר להשמידם, וכולל זה הרעבה, הצמאה וגרימת מחלות. בשלב זה, מותר אף להקיף את העיר מכל רוחותיה. וכן בנידון דידן, שבו האויב תקף באכזריות וחטף לשבי, פשוט שמותר להקיף מכל צד ולמנוע בריחה, וכן מותר להרעיבו כדי להשמידו ולהוציא את החטופים.

לעומת זאת, עולה מלשון הרמב"ם גישה שונה בעניין המצור המאפשר בריחה. הרמב"ם כותב שדין איסור הקפת עיר מארבע רוחותיה אלא משלוש, כדי להשאיר מקום לברוח, תקף "כשצרין על עיר לתפשה". נראה מפשטות דבריו שהוא אינו מחלק דין זה בין שלב הקריאה לשלום לשלב המלחמה, ושהוא חל בכל שלבי המלחמה.

הרמב"ם גם קובע שאין לקצוץ אילני מאכל ואין למנוע אמת המים מעיר האויב – דינים הנראים כדומים לאיסור הרעבה והצמאה. לשון הרמב"ם בהלכה זו גם היא נראית כללית, ללא חילוקים וסייגים כמו בדין קריאה לשלום.

גישה נוספת ליישוב הסתירה בהיתר ההרעבה מציע פירוש צרור המור. הוא מציע לחלק את דין ההרעבה לפי סוגי האנשים בעיר. לשיטתו, מותר להרעיב ולהצמיא רק את "כח הזכר הגובר עליך", כלומר את אנשי הצבא הלוחמים. לעומת זאת, "הנשים והטף שהם חלשים מצד עצמם" ראוי להחיותם ולספק להם מזונות בסיסיים. חילוק זה "ברור מסברא" – יש להבדיל בין אנשי צבא המהווים חלק מהלחימה לבין אזרחים שנקלעו לשם, בהם אסור להתעמר. גישה זו יכולה ליישב את שני מקורות הספרי: ההיתר להרעיב מתייחס לחיילים, והאיסור מתייחס לאזרחים.

| מקורות וקרדיט: הרב אשר וויס שליט"א - הרב ישי יסלזון ועוד.

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (72%)

לא (28%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

אולי גם יעניין אותך:

עוד באקטואלי:

עת מלחמה

אִם רָעֵב שֹׂנַאֲךָ | האם מותר להרעיב אויב בזמן מלחמה?

בצוק העיתים שוב ושוב דילמת הסיוע ההומניטרי שבה לחיינו | האם מותר להרעיב ולהצמיא עיר אויב תחת מצור? האם מותר להטיל מצור ולהקיף עיר מארבע רוחותיה? | מה שונה דין עזה מדין כל מלחמות ישראל? (יהדות ואקטואליה)

כיכר השבת|

על הצדיקים – כ"ב אייר

הרב אלפנדרי זצ"ל | הנבואה שהתגשמה - על ביתו של 'החפץ חיים' בפתח תקווה

לרגל יומא דהילולא של הסבא קדישא רבי שלמה אליעזר אלפנדרי זצ"ל, שחל ב-כ"ב אייר – כיכר השבת עם שורות קצרות על דמותו הפלאית אפופת המסתורין של אחד מצדיקי קמאי | על הנבואה שהתגשמה אודות החפץ חיים והגעתו לארץ הקודש | "ראה שצדיקים מתמעטים" (יהדות ואקטואליה)

כיכר השבת|

פירושו של הפרופסור

למה התכוונו ה'שפת אמת' והראי"ה קוק?  הנדסת תודעה בעלוני השבת

מה קורה כשפרופסור בן-זמננו לוקח את דברי חז"ל, מצטט את רש"י, הרמח"ל, והשפת אמת – ומסיק מהם מסקנה הפוכה לחלוטין? על חוצפה בלימוד תורה, על עיוות הכתובים, ועל מהות המושג "מגלה פנים בתורה" | (טור דעה)

אסף רצון||
4

על הצדיקים – כ"א אייר

רבי שמריהו יוסף קרליץ זצ"ל | מי היה מטריד את מרן 'החזון איש' בחלומותיו?

לרגל יום פטירתו של רבי שמריהו יוסף קרליץ זצ"ל, שחל בתאריך כ"א אייר – כיכר השבת עם שורות קצרות על דמותו של רבה הנערץ של קוסובה – על דקדוקי הלכה עד מסירות נפש ולימוד תורה 'ללא חשש' מתנת בשר ודם | על צניעות וענווה לפי כל פסק הלכה | ראשונים כמלאכים (יהדות ואקטואליה) 

כיכר השבת|

חוקרים מנהגים

לִכְבוֹד הַתַּנָּא הָאֱלֹקִי | האם שיבוש לשון בפיוט הנודע, גובל בחשש כפירה?

ל"ג בעומר חלף עבר, אך אורות ההילולא ימשכו ללוות אותנו עוד זמן רב | כמדי שנה מתעוררים המעוררים לדייק בנוסח הפיוט היודע ‘לכבוד התנא האלוקי’ | האם השרים ‘בפתח’, הרי שהם מחרפים ומגדפים חלילה? או שמא העיקר הכוונה? (יהדות ואקטואליה) 

כיכר השבת|

על הצדיקים – כ’ אייר

רבי מאיר ברנדסדורפר זצ"ל | ובדמעות אמר: שלא אומר על טמא טהור...

לרגל יום ההילולא של הרב מאיר ברנדסדורפר זצ"ל בעל ‘הקנה בושם’ זצ"ל שחל בתאריך כ’ אייר – כיכר השבת עם שורות קצרות על דמותו של עמוד ההלכה, שהעמיד אלפי מורי הוראה בישראל | על בקיאותו הנפלאה בהלכות המעשיות שהקנו לו שם בכל העולם | "לֹא בָּא כַּבּושֶׂם הַזֶה" (יהדות ואקטואליה)

כיכר השבת|

עידן התענוגות

משועשעים עד מוות: איך התרבות הפכה לבידור, והאם אנחנו מאבדים את עצמנו?

אנו חיים במציאות שבה הטכנולוגיה ושלל דרכי ההנאה שהיא מציעה מתקדמים במהירות האור. האם ייתכן שמה שישמיד את יכולת החשיבה שלנו לא יהיה רודנות או מלחמות, אלא דווקא הטכנולוגיה ומגוון אפשרויות הבידור שהיא מציעה? ניל פוסטמן, חוקר תקשורת ועתידן נודע הזהיר מכך כבר ב-1985 – ונראה שהעולם רק מדביק את התחזית שלו (טכנולוגיה)

אבישי לוי||
1

היה אש

"מַה לָכֶם פֹּה" | מסע מטלטל אל הילולת הרשב"י במירון של שנת תרפ"ד

כדאי רשב"י לסמוך עליו בשעת הדחק – ועל אחת כמה שבאים אליו רכובים על פרֵדה מקרטעת מצפת | הצטרפו למסע מצפת למירון מזוויתו של עיתונאי מקובנה הרחוקה והישנה של שנת תרפ"ד | על האווירה המחשמלת וערבוביית תרובשים אדומים וזנבות שטריימלעך שמתאחדים למעגל מקפיץ | ומי הוא אותו ילד רקדן, שנועד לגדולות – ונצרות? | במירון בוערת אש (מגזין כיכר)

חזקי שטרן||
1
ש

ההשקעה המדוברת

קרקעות חדשות ברחובות ב-199,000 ש"ח בלבד

"השילוב הייחודי של קרבה לבני ברק מצד אחד ולירושלים מצד שני, תשתיות מפותחות וקהילה תומכת, הפך את רחובות לאופציה מובילה בקרב משפחות חרדיות", מסביר אחד מתושבי העיר. "יש כאן שילוב של מגוון קהילות, לצד מוסדות דגל כמו ישיבת 'מאור התלמוד' והישיבה הספרדית 'ישיבה לצעירים'" (נדל"ן)

כיכר בשיתוף צמרות רחובות|מקודם

תורתו מגן לנו | הגות 

קווים להנהגתו הציבורית של התנא האלוקי | ולמה רשב"י הלחיץ את הרומאים?

התפתחות דמותו הכבירה של התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי החלה לפני כ-1900 שנה בבית המדרש באושא שבגליל | מה היתה תפיסת עולמו של רשב"י, למה הוא הלחיץ כל כך את הרומאים ומה המסר שמחלחל אלינו? (מגזין) 

יהודה גליקמן||
2

אדוננו בר יוחאי

הוּא יַמְלִיץ טוֹב עָלֵינוּ | מקור מנהג ההדלקה בל"ג בעומר והפסקת מנהגי האבלות

מנהג העלייה לציון הרשב"י הוא קדום ומוזכר כבר מזה דורות, אך מתי החל מנהג העלייה לציון בל"ג בעומר? ומדוע יום זה הוא יום בו פוסקים ממנהגי האבלות? | תיאורי העליות להר מירון מפי גדולי ישראל בדורות עברו (יהדות)

ישראל נמדר|

על הצדיקים – י"ז אייר

הנודע ביהודה זצ"ל | לפעמים גם נזר-הבריאה צריך להתכופף

לרגל יום ההילולא של רבי יחזקאל לנדא בעל הנודע ביהודה זצ"ל שחל ב-י"ז אייר – כיכר השבת עם שורות קצרות על דמותו של פוסק הדור שהעמיד "את דבר ה’ זו הלכה" | על פסקותיו הנודעות ודעתו השלילית על אמירת ‘נוסח הלשם יחוד’ |”נודע בשערים" (יהדות ואקטואליה)

כיכר השבת|

ערב ל"ג בעומר

זוגיות מאושרת? זה המתכון והסגולה של רבי שמעון בר יוחאי | מיוחד

בשיעור מעורר השראה לכבוד ל"ג בעומר, הרב ג'ייקובסון מעמיק בסיפור מדהים מהמדרש על זוג שהגיע לרשב"י על סף גירושין. במקום לנסות לעצור אותם, רבי שמעון נתן הוראה מפתיעה שהפכה את גורלם לנצח - לערוך סעודה חגיגית לכבוד הגירושין (יהדות)

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון|

לכבוד התנא

סוד האינדיבידואל של הרשב"י – ומדוע החתם סופר לא עלה לציון הקודש?

מדוע הרבה עשו כרשב"י ולא עלתה בידם? | ביאור נפלא בפיוט ‘בר יוחאי’, והדרך הראויה לעובד ה’ | מה הייתה דעתו של מרן החתם סופר על העלייה לציון? | ולמי בעל השדה חמד רצה לשלוח מתנה? (יהדות ואקטואליה)

כיכר השבת|

על הצדיקים – ט"ז אייר

רבי יחיאל מיכל פיינשטיין זצ"ל | מה לומדים מעני חצוף? 

לרגל יום ההילולא של הגאון רבי יחיאל מיכל פיינשטיין זצ"ל שחל ב-ט"ז אייר – כיכר השבת עם שורות קצרות על דמותו של ראש הישיבה שהעמיד תלמידים הרבה | מה הדבר ששווה כל סבל שיש בעולם? | "יוסיף דעת" (יהדות ואקטואליה)

כיכר השבת|

נושא בהלכה

הרגשתם את רעידת האדמה? האם זכרתם לברך?

הבוקר רבים דיווחו שהבית שלהם זז – מסתבר שהם לא חלמו, אכן רעידת אדמה שמקורה ביוון הסמוכה הורגשה הבוקר גם בישראל | איזו ברכה מברכים על רעידת אדמה? ומדוע לפי חז"ל הקב"ה מזעזע את עולמו? (יהדות ואקטואליה) 

כיכר השבת|

מנוחה נכונה

מדינת ישראל תעשה הכל | מדוע כה חשוב להיקבר בארץ ישראל?

גופתו של רס"ל צבי פלדמן ז"ל, שנפל בקרב סולטן יעקוב לפני 43 שנה, הושבה מלב סוריה לישראל במבצע חשאי | השבתו המדהימה "אל אדמת ארץ ישראל" מעלה שוב לפנינו את מעלת הנקברים בארץ הקודש | "ושכבתי עם אבותיי" (יהדות ואקטואליה)

כיכר השבת|