פרשת אגודת צעירי חב"ד

מונה מפרק לעמותת צא"ח, אהרונוב צפוי לחתום הסדר טיעון ולהודות באישומים

שלושה שבועות לאחר שפרקליטות המדינה הודיעה על הגשת כתב אישום נגד יו"ר צעירי אגודת חב"ד יוסף יצחק אהרונוב בגין קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים בתאגיד, שימוש במרמה, ערמה ותחבולה במטרה להתחמק ממס ועבירת רישום כוזב במסמכי תאגיד, מונה מפרק לעמותה. בין ההשלכות האפשריות: אי מכירה של בית כנסת בירושלים לש"ס (חרדים)

חיים אבני | כיכר השבת |
הרב יוסף יצחק אהרונוב (צילום: ארכיון צעירי חב"ד ברישיון Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported)

מונה מפרק לאגודת צעירי חב"ד: שלושה שבועות לאחר שפרקליטות המדינה הודיעה על הגשת כתב אישום נגד יו"ר צעירי אגודת חב"ד יוסף יצחק אהרונוב בעבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים בתאגיד, שימוש במרמה, ערמה ותחבולה במטרה להתחמק ממס ועבירת רישום כוזב במסמכי תאגיד, קבע היום (ראשון) בית המשפט המחוזי מרכז למנות את עוה"ד חגי אולמן למפרק זמני של עמותת צעירי אגודת חב"ד.

צו הפירוק הוצא לבקשת רשם העמותות, כונס הנכסים הרשמי של האגודה, מס הכנסה וקבוצת עובדים להם נותרו חובות מהשנים האחרונות. לדברי התובעים, כל המבקשים הבהירו כי מטרת הפירוק אינה חיסול צא"ח אלא הבראת הארגון והשבתו לפעילות. בית המשפט קבע כי האגודה תשוקם ולא תיסגר - ככל שהדבר יתאפשר.

לדברי גורמים המעורים בפירוק, בית המשפט הבהיר כי האנשים שהרכיבו את העמותה הביאו אותה לסוף דרכה בשל הדרך הלקויה והפסולה שבה ניהלו אותה עד לקריסתה המוחלטת. הגורמים הוסיפו כי הצדדים הביעו את אמונם במפרק שצבר ניסיון רב ומוכח בשיקום תאגידים שנקלעו לחדלות פירעון.

משמעות מינוי המפרק היא נטילת כל הסמכויות מאהרונוב, ההנהלה וחברי העמותה, והפעלתה מכאן ואילך על ידי המפרק. הגורמים המעורבים בפירוק מסרו כי הם מקווים כי עם מינוי המפרק נפתח למעשה דף חדש בעמותה, כשמעתה מוסרים אוטומטית כל העיקולים שהטילו נושי העמותה ומתבטלים כל הליכי ההוצאה לפועל כנגד העמותה וההליכים המשפטיים נגדה.

בימים הקרובים, המפרק עתיד לפרסם מודעה שמזמינה את כל הנושים להגיש לו את תביעות החוב והוא רשאי לערוך הסדרי נושים באופן שיוויוני על בסיס קדימויות הקבועות בחוק. על המפרק לפעול לתיקון הליקויים הרבים שהעלה רשם העמותות בביקורת עומק שערך בעמותה בשנים האחרונות.

לדברי המקורבים, מדובר בחומר של כ-300 עמודים שהגיש רשם העמותות לבית המשפט. יש לציין כי לאור המלצת בית המשפט, נתן הרב אהרונוב את הסכמתו להליך הפירוק. בכך חסך מעצמו החלטה מנומקת שהיתה מפרטת את מסכת מעלליו שהצדיקה את הפירוק. משמעות ההסכמה היא שצא"ח לא תערער על ההחלטה.

כזכור, לפני שלושה שבועות הודיעה פרקליטות המדינה על הגשת כתב אישום נגד יו"ר "אגודת צעירי חב"ד, יוסף יצחק אהרונוב, בגין עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים בתאגיד, שימוש במרמה ערמה ותחבולה במטרה להתחמק ממס ועבירת רישום כוזב במסמכי תאגיד. כתב האישום הוגש במסגרת הסדר טיעון אליו הגיעו עם אהרונוב ופרקליטו. על פי כתב האישום, מאז שנת 1999 משמש אהרונוב כיו"ר אגודת צעירי חב"ד ורוב הפעולות המתוארות נעשו על ידי עושי דברו של אהרונוב ולא על ידיו ישירות.

על פי כתב האישום, במסגרת שליטתו המוחלטת והבלעדית בעמותה, ניהל אהרונוב את פעילותה הפיננסית של עמותת צעירי חב"ד בשני מישורים: האחת גלויה לכל והשנייה נסתרת מעיני החשב ורואה החשבון של העמותה ונסתרת מרשם העמותות ורשויות המדינה.

על פי החשד, אהרונוב הזרים כספי תרומות שיועדו לחב"ד, על ידי כך שפתח חשבון בנק פרטי בבעלותו על שם "חב"ד צ'רנוביל צ'ילדרן", והורה לתורמים מחו"ל להעביר לחשבון הנ"ל כספים. בהמשך הורה אהרונוב להנהלת החשבונות של העמותה לא לרשום את מלוא התרומות אשר הועברו לאותו חשבון וכן לרשום תרומות שנתקבלו – כהלוואות.

בנוסף, עולה מכתב האישום, כי אהרונוב נטל לעצמו שכר חודשי מהעמותה למרות שלא היה רשאי לכך, בהיותו חבר בוועד העמותה, הורה להנהלת החשבונות לא לרשום בספרי העמותה כי שולם לו שכר חודשי והצהיר בפני הרשויות שאינו מקבל שכר מהעמותה. עוד הורה אהרונוב על רישום מוטעה של הוצאות השכר אשר שולמו לעובדים בעמותה.

כתוצאה מפעולותיו קיבל אהרונוב לידיו כ-3.5 מיליון שקלים והעלים הכנסות נוספות, וכן סייע לעובדי העמותה להעלים הכנסות ולקבל תמיכות ממשרד החינוך שלא כחוק.

בעוד יומיים (שלישי) תתבצע הקראת כתב האישום הפלילי נגד הרב אהרונוב בבית המשפט המחוזי בתל אביב, אז עתיד להיחשף ככל הנראה הסדר הטיעון עליו חתם אהרונוב עם הפרקליטות. גורמים המעורים בנושא מוסרים ל"כיכר השבת" כי עם הודאותיו באישומים אהרונוב צפוי להתפטר גם מראשות אגודת חב"ד ומראשות רשת אהלי יוסף יצחק ועמותות לווין אחרות, שכן החוק אוסר על מואשם בעבירות מרמה בתאגידים לכהן בהנהלות של עמותות. עם זאת, גורמים אחרים המעורים בפרשה טענו בשיחה עם "כיכר השבת" כי הסדר הטיעון לא צפוי לאלץ את אהרונוב להתפטר מתפקידו.

עוד אומרים הגורמים כי בעקבות הליך הפירוק, הוסר מהפרק ככל הנראה הליך מכירת בית כנסת חב"ד בסנהדריה המורחבת לתנועת ש"ס. בית הכנסת נתרם בזמנו ע"י הנגיד הרב אברהם פרשן ונרשם באופן רשמי על שם צא"ח. במטרה להסיר את איום הפירוק, ניהל צא"ח לאחרונה מגעים עם אנשי ש"ס שרוצים בבית הכנסת הצמוד לקברו של מרן פוסק הדור הגר"ע יוסף זצ"ל כדי להקים ישיבה על קברו ונוהל מו"מ על מכירתו סביב 5 מליון ש"ח.

מתפללי בית הכנסת התנגדו למכירה כשמחר אמור היה להתקיים דיון בבית דין רבני חב"ד בתביעת המתפללים נגד צא"ח. אלא שעם מינוי המפרק נראה כי הדיון מתייתר ולא יתקיים. על פי החוק, כל מכירה שבוצעה בתקופה הסמוכה לפירוק חסרת תוקף. הראשונים שיהנו ממינוי המפרק יהיו עובדי צא"ח שזה חודשים רבים מאד לא קיבלו שכר. על פי החוק, העובדים מצויים בקדימות ראשונה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר