דעה: הרוב הספרדי הדומם

ישנם בני-תורה ספרדים שלא מתביישים במוצאם ואני בניהם, שהתחנכו על ברכי החינוך האשכנזי: "בור ששתית ממנו מים אל תזרוק בו אבן" (דעה)

אבי מימרן | כיכר השבת |

פרשת ביה"ס בעמנואל – התפוצצה לפני חודשים ארוכים. לאורך כל התקופה הזו רוב הציבור החרדי הספרדי היה מסונדל, הוא ישב על הגדר וצפה מן הצד, אבל החלטת הבג"ץ הכריעה את הכף.

מדובר בציבור שבחלקו הגדול מכיר את המושג "אפליה" מקרוב, אם לא אצל ילדיו, אז אצל אחד מקרוביו. כי מה לעשות, יש אפליה, אי אפשר להתעלם מזה.

והנה הגיעו דיווחים ראשונים מעמנואל עם תיאורים קשים במיוחד, סוג של אפליה שכמוה לא נראתה: גדר הפרדה, תלבושות נפרדות, כינויים והשפלות לתלמידות ספרדיות, ועוד כהנה וכהנה.

הרוב הספרדי הדומם, שמע, כאב את הכאב, והתפלל שזה לא נכון. ואז החלה להתגלגל פרשייה מתוקשרת היטב, שיש בה את כל הדרמות האפשריות. כלי התקשורת התנצחו בניהם מי תוקף יותר את החרדים, את כולם.

יושבים להם עיתונאים במערכת שכולה אשכנזית טהורה ומחדדים את עטם על "האפליה העדתית במגזר החרדי", מגישי תוכניות בתחנות הרדיו והטלוויזיה הנשלטות על ידי אליטה אשכנזית מוחלטת – אתגרו זה את זה מי יעלה גבוה יותר את רף ההשמצות והשנאה לציבור שלם.לכל הציבור.

השתוללות הזו בתקשורת גרמה לחרדים ספרדים רבים להרהר האם זו הדרך לתקן את הבעיה הכואבת הזו. אותה בעיה שהם מכירים על בשרם.

והרף המשיך לעלות. הסיפור הגיע לבית המשפט. והתקשורת יחד איתו. ובכל עליית מדרגה שכזו, עוד ועוד ספרדים חרדים מתחילים לחשוב פעמיים, האם זו הדרך.

בינתיים, אנשי עמנואל ביצעו כמה שינויים בבית הספר והחלו להראות שהם מנסים לתקן את שעשו.

אבל אי אפשר לעצור סיפור כזה בשיא המתח.

בית המשפט העליון קיבל בזרועות פתוחות עוד תיק חרדי עסיסי במיוחד, כזה שיש בו רבנים שאפשר להראות להם מי בל הבית. החלו הדיונים. יושבים להם שופטי בית המשפט העליון, שמאז קום המדינה מנה חמישים וחמישה שופטים, ורק שישה מהם היו ספרדים, ועושה בוררות בעניין אפליה גזענית.

ועדיין נותרו עוד כמה חרדים ספרדים, שבגלל הכאב שחוו על בשרם, הרגישו שאולי יעשה צדק, גם שמדובר בדיני ערכאות, אולי. אבל מהר מאוד, גם אותם בודדים החלו להבין בוודאות שלא זו הדרך.

סיפור עמנואל הפך לשנינה בפיהם של כל שונאי החרדים. הוא הפך לעוד דוגמא שימושית בפיהם של גזית, לפיד, חולדאי, ליבני, וכל השאר. אלו שרוצים לכפות על כל הציבור החרדי על כל גווניו – את אורחות החיים החילוניים, בכל מחיר.

לפני יומיים זה נגמר, גם אחרון הספרדים שנכווה בכווית האפליה הזו, גם הוא שמע ולא האמין: "הורי התלמידות לכלא!"...

עד כאן. כוונתם של שופטי הבג"ץ נחשפה. זה לא עשיית צדק, כי הרי הבעיה לא נפתרה. זה רק גרם להגדלת הקרע, להחרפת השנאה בתוך הציבור, לחילול ה' גדול כל כך, ומעל לכל אלו, עצם האמירה של בג"ץ לכל גדולי ישראל באשר הם – אתם נטולי דעה או החלטה, אנחנו נכפה את דעתנו עליכם, הרי שזה סתם את הגולל על הסיפור כולו.

"לא כך היא דרכה של תורה" אמר מרן הגר"ע יוסף שליט"א, הוא שהקים עשרות מוסדות תורה לתפארת, שרבים מהם נוצרו בשל אותה כוויה נוראה של אפליה, אומר בקול ברור, "לא זו הדרך".

ובל נשכח. ישנו מספר עצום של בני תורה ספרדים, שלא מתביישים במוצאם, ואני בניהם, שהתחנכו על ברכי החינוך האשכנזי, ולכן רק אומר כי "בור ששתית ממנו מים אל תזרוק בו אבן".

ואמת והשלום יאהבו.

(הכותב משמש כמגיש המהדורה המרכזית ב"קול ברמה". היום הוא יוביל את הגל הפתוח בתחנה)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר