וְהָיוּ עֵינֶיךָ רֹאוֹת

האם מותר לשבת אחרי אישה או לצדה?

בסרטון וידאו נדיר שמתפרסם לראשונה ב'כיכר השבת' נראה מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי דן האם מעיקר הדין מותר לשבת אחרי אישה? ומה הדין לשבת לצדה של אשה באוטובוס? (אקטואלי)

בסרטון וידאו נדיר, שמתפרסם לראשונה ב 'כיכר השבת', נראה מרן שר התורה, הגאון רבי חיים קנייבסקי, דן ופוסק האם מעיקר הדין מותר לשבת אחרי אישה או לצדה.

התיעודים הנדירים האחרונים >>

בסרטון המיוחד שצולם לפני מספר שנים נראה תלמידו ומקורבו הגדול, הרה"ג רבי אורי טיגר, משוחח עם הרב על השאלה האם מותר לשבת אחרי אישה ומה ההבדל מהליכה אחרי אישה. בהמשך, עולה השאלה האם מותר לשבת לצדה של אישה, מעיקר הדין, שכן מרן כבר צידד בעד קווי המהדרין וחיזק את השימוש בהם.

התמלול המלא:

הרב אורי טיגר: "יש לי כמה שאלות, קודם כל לשבת אחרי אשה, כל פעם שאני מגיע לפה אז אני נוסע במוניות, ותמיד יש בעיה שאנשים לא רוצים לשבת אחרי אשה, רצינו לדעת פעם אחת אם יש מקור לדין הזה, כל הדין ללכת אחרי אשה, פה אתה יושב אחרי אשה אתה לא רואה אותה בכלל, רואים אולי טיפה, לא רואים כלום".

מרן הגר"ח קנייבסקי: "ללכת אחרי אשה כתוב (בברכות ס"א א'), לשבת לא כתוב".

הרב אורי טיגר: "עכשיו רצינו לדעת, הרב פסק, ראיתי כתוב בשם הרב שאם בנאדם נוסע באוטובוס ואשה התיישבה לידו הוא לא צריך לקום".

מרן הגר"ח קנייבסקי: "נכון".

הרב אורי טיגר: "ולשבת לכתחילה ליד אשה מה יהיה הדין?".

מרן הגר"ח קנייבסקי: "אם הוא יזוז ולא יגע בה אז על פי דין...".

הרב אורי טיגר: "גם לכתחילה לא יהיה בעיה?".

מרן הגר"ח קנייבסקי: "על פי דין אין שאלה, רק לשבת בין שתי נשים יכול להיות שזה מזיק".

הרב אורי טיגר: "גם שם כתוב לא ילך בין שתי נשים?".

מרן הגר"ח קנייבסקי: "לא, יש גמרא אחרת (פסחים קי"א א') "אין ממצעין ואין מתמצעין", אז אולי גם לשבת זה בכלל אין ממצעין".

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (88%)

לא (12%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

35
כמה חילול השם עשו כל העסקנים של קווי המהדרין, שהיה ברור לכל שאין כאן עניין הלכתי אלא חומרות בעלמא
אריה
34
ממש מעוותת את כל הכתבה. לפי הרב קנייבסקי זה מותר וזהו. מי שרוצה להדר לפנים משורת הדין שילך לקוי מהדרין, שאר הקהל הקדוש יסע כרגיל. מרן שר התורה יכול לחלוק על כל הגדולים האלו
התמונה האחרונה
33
על כגון דא רש"י כתב בפרשת השבוע: "כשלא תשכחו אותם ותעשום על אמתתם תחשבו חכמים ונבונים ואם תעוותו אותם מתוך שכחה תחשבו שוטים", רש"י דברים ד ט. שוטים, במה אתם מתעסקים?
יצחק
32
לא יקרה רע, מניסיון.
מותר
31
כל הכבוד על השאלות החשובות הרות הגורל ששואלים את הרב. ולא שואלים אותו שטויות כגון האם מותר להפוך התורה קרדום לחפור בה.
נביא אמת
30
הבריסקער רב הקפיד לא לשבת מאחורי אשה ברכב. נראה לי גם ר' אברהם גניחובסקי.
יהודי
רבנים גדולים גם לא אכלו שרויה בפסח, שתקו כשאדם הלבין את פניהם ברבים ועשו הרבה הרבה דברים שנחשבים כהחמרה ו*לפנים משורת הדין*
שרה
29
קודם תקיימו מצוות בין אדם לחברו אח"כ תשאלו שאלות דרעקיות
יענקי
28
שאלות של ליטאים.. משגעים את הרב.... חופרים
חני
27
יפה שמשהו אומר את ההלכה ולא מבלבל את המח סוף סוף הגיע הזמן
חרדי
26
שכן כתבו חכמנו אחרי ארי ולא אחרי אישה , , ולא חילקו בין מהלך ליושב, וכי אותו אדם שיושב אחרי ארי באוטובוס מוכן לשבת כך זה אמור להפחיד עאכו"כ אחרי אישה
עדיין צריך הסבר
אם לר' חיים לא היה קשה אז גם לך לא צריך להיות קשה
מזמשנה
25
אפשר להסביר למה שונה דין אחורי אשה שזה דווקא לעמוד ולא לשבת?אדרבה מה שונה?הרי הטעם הוא משום שמא יבוא לידי הרהור וזה יכול להיות גם בשני האופנים.
נננ
ממש לא . הליכה זה יותר מישיבה כמו שריקוד זה יותר מהליכה, מספיק להתחכם על ההלכה
שמואל
24
זה ההבדל הגדול בין הגדולים של הציבור הליטאי לבין הציהור החסידי. ב"ה שנתן למו תורת אמת ע:י הגדולים של הציבור החסידי. יחד עם זאת ברור שחלק נכבד כמו הרב שטינמן לא היה פוסק כך..
בניט
23
לא הבנתי, מישהו יכול בבקשה להסביר לי תשובה מדויקת?! אני אשמחח
שירה
22
לנו הראשיבה אמר שכיום מסתבר שחרדי שיושב ליד אשה יש בזה משום חילול השם-כי החילונים יודעים ששומרי מצוות לא עושים את זה
יאיר
21
סוף סוף .... כל קויי ההפרדה זה חרטא אחד גדול החריידיפ פשוט מטומטמים
james
20
יש משהו במח שמדאיג. איפה התמימות ? עם תמים תיתמם כמה פעמים אני קמתי כי אישית לא היה לי נעים מי שישב או אפילו ישבה לידי. מה העיניין. ראוי שאשה תשמור עיניים מנשים שלא יודעות להתלבש. לחפש דווקא לשבת ליד אשה ? ברור שלא. כל אחד מכיר עצמו ןלשבת ליד אשה שלא לבושה בצניעות ודאי שלא. והאם אני ארצה לשבת לי
בת ישראל
19
חיים
מזעזע…רפורמי ממש
18
כשהחסידים יותר צדיקים מהאדמו"ר... ציבור שאיבד את השפיות. קווי מהדרין חובה. חובה לעמוד כל הדרך גם כשיש מקום לשבת על יד אשה. אבל זאת התורה לא תהיה מוחלפת...
איש ההלכה
17
בגלל התקנה של כת השאלים שנשים יושבות מאחורה וגברים מקדימה, הן מזיקות את כל הגברים כל פעם שהן עולות.
המעוררים
16
תשובה אמיצה של גאון הדור. אכן אסור לשבת על יד אשתו נידה בספסל אחד. ובזה אשתו יותר חמורה מאשה אחרת. זו שורת הדין. אכן לכתחילה עדיף לא לשבת על יד אשה זרה אבל אם אם עייף מאד או שהיא עייפה מאד כן אפשר. ואם יגעו אחד בשני - לא נורא זה לא לשם הנאה ואין בכך כלום. וראיתי בזמנו אנשים גדולים וצדיקים שעשו כן.
הרב יאיר
15
יוסי
מזרוחניקקקקקקק
14
אני עדיין מתקשה להבין מה המטרה של האתר הזה, תמיד יש לכם כתבות מוזרות שמנסות לרעע את הצביון החרדי, בשביל מה אתם מביאים את זה? כדי לומר לנו שמעט דמעט האוטבוסים שהם בגדר מהדרין, זה סתם 'עצבים' של יראי השם? וכל המכתב של גדולי ישראל שחתמו בעד, זה שווה לצור על פי צלוחיתו?! מה קרה לכם? לאן הגעתם? פשוט 'יר
חרדי
מה אתה מבלבל במוח? הרב קנייבסקי אומר בקולו שזה מותר אז מה אתה מבלבל? אם כבר כל ה"מכתבים" האלה למינהם רובם של עסקנים.
רם
אתה לא תקבע מה צביון העדה החרדית
בלה בלה בלה
אם הוא מוחרם ואתה חרדי אז מה אתה עושה פה?
לא הבנתי
13
לפני שכל הפרומערים יקפצו כאן כדאי להזכיר שלא רק רבי חיים שליט"א מורה כן, אלא גם פוסק הדור שכולם ניאותים לאורו, הגרש"ז אוירבך זצוק"ל גם פוסק שמותר להמשיך לשבת אם אשה באה לשבת לידו, ולא צריך לקום, ובפרט במקום שיכול להתעורר מזה חילול השם כנגד ציבור היראים. (בטוח שראיתי בשמו את הפסק הזה או בהליכות שלמה
חיים
כבודו יכול בבקשה להפנות אותי למיקום המדויק בספר? כי לא מצאתי את זה לא בספר חכו ממתקים ולא בספר הליכות שלמה.
דוד
12
שאלה באם האשה לבושה בפריצות עם מכנסים קצרות וגופיה , האם גם אז אין איסור.
חסיד בעלזא..
אין זה פריצות. כיון שכך מנהג הציבור הכללי להתלבש כבר אין זה פריצות אלא נורמה
חברונר
איזה שטויות..פריצות היא פריצות-ערווה זו ערווה, זה לא ישתנה. צבעים וכדו' נמדדים לפי מנהג המקום-לשבת בחשוף זו פריצות גמורה
יאיר
11
או,סוף סוף פסיקה ראויה! נמאס מהמצב שחצי אוטובוס ריק,אך יש גברים או נשים שעומדים כי אין מקום ״מתאים״ לשבת.רוב הסיכוי שאם גבר יושב לצד אישה אין כל מגע בין השניים.דווקא שיש צפיפות ויש הרבה עומדים,אז יש מגע וודאי בין שני המינים. ויש לי עוד הערה:בהרבה מקרים נערות חרדיות אוהבות להתקבץ יחד ליד הדלת האחורית
שמעון
צודקק
תהילה
10
ידוע שאישה במגזר החרדי היא חפץ להבאת ילדים ופרנסה ומעבר לזה אין לה מעמד … מזעזע ופרמיטיבי
אלי
אם זה מה שאתה חושב צר לי שלא ידעו לחנך אותך כמו שצריך ולהעביר לך את היהדות בדרך נכונה..מעמד האשה ביהדות הוא הכי שיוויוני, נכון,מכבד, אקטואלי-וכנ''ל מעמד האיש, אם ניסו להעביר לך מסר אחר-או שחונכת ע''י עמי ארצות, או שאתה סתם טיפש
יאיר
9
זו דעתו, וזה ההבדל בין צדיקי הדור........... קדושים תהיו
סיניי.
8
הרב יודע שזו התשובה מפורסמת לעיני כל? הוא הרי לא נשאל שאלה כהוראה לציבור? אלא מאי? כשרוצים, מפרסמים, כשלא רוצים תולים בבוקי סריקי. מסכן מי שמאמין לכל דבר שמוציאים אנשי ביתו! סלפנים. מחליפים. ו כזבים.
דיכטמן
למה לכעוס?
פלוני
הכלבים נובחים והשיירה עוברת תגיד מה שאתה רוצה זה לא משנה את הדין
בלה בלה בלה
7
חשוב מאוד הנושא הזה. יש הרבה שחושבים שהם צדיקים גמורים ועושים חילול ה' נורא. פשוט נורא. די לנו על הסיפור של הרב עבודיה יוסף זצ"ל שהיה נוסע באוטובוס מעורב וכשהיתה אשה יושבת לידו היה מסיט עצמו לצד השני וממשיך ללמוד בלי רעש ובלי בלאגן.
רם
6
הפסק
אורי טרייר גילה את אמריקה הכל כבר כתוב
5
מה זה הדיון הזה? מה השתגעתם? הגעתם לדקויות של מאה שערים.
גיא
4
גם אם הוא יגע בה בלי כונת הנאה וחיבה מותר ע"פ דין (שו"ת אגרות משה איני זוכר את המקום המדוייק) ובנוגע לגמ' של אין ממצעין כו' הלואי ונלמד מהרמב"ם ונשתחרר מכל האמונות התפלות שהאמינו בהם קדמונינו ונתעסק רק בתורתם היא ההלכה.
חברונר
סגולה נפלאה ללבוש תכלת ידוע שהמקובלים עושים זאת וגם אני
פולמן
3
אז איך "ההלכה" השתהת כ"כ בשנים האחרונות?? כולם "יודעים" שאסור לגברים לשבת בחלק האחורי של האוטובוס, ולגרום לנשים, על ילדיהם וטפיהם, וכל הציוד הנלווה אליהם, גם בטן הריונית, חייבות לעלות במדרגות הגבוהות יותר בחלק האחורי (חוץ מאשר האוטובוסים הנמוכים אבל רק בעירוניים) והצרות יותר. אולי עכשיו הישיבה תהיה
א
2
תסבירו בבקשה
ללא שם
1
ישנו מעשה רב מפורסם עם החזו"א, וכששמע ע"כ הגרש"ז אויערבאך כשעשה מעשה בעצמו, הצדיק ואמר שאכן אין לשבת מאחורי אשה, ואילו לצד אשה מותר כל עוד אינו נוגע בה.
מעשה רב

אולי גם יעניין אותך:

עוד בחדשות חרדים: