דעה | לא מסכימים? טקבקו

יזם ההייטק החילוני לירן טנקמן: אחי החרדים, אתם יכולים רק להפסיד מהרפורמה

יזם הייטק בכיר, כותב בטור מנומק אלינו - הציבור החרדי, מדוע חייבים להגיע לפשרה בנושא הרפורמה. לדבריו, החרדיים יפגעו במישור הכלכלי וימצא את עצמו עני ומובס. מסכימים או לא? טקבקו (דעות, חרדים)

לירן טנקמן | כיכר השבת |
לירן טנקמן (צילום: ללא קרדיט)

אחי החרדים,

בימים אלה עולה זעקתכם על יוקר המחיה, ועל ריבית המשכנתא העולה יחד אתו. רבים מכם נאנקים תחת עלויות הולכות וגדלות ומביטים בחרדה אל עתיד כלכלי עגום.

אבל, שוועתכם אינה נשמעת. היא נבלעת בקול שאון הרפורמה המשפטית – אותה מקדמים נציגיכם בכנסת בעודם נגררים על ידי ח"כ סמוטריץ' ורוטמן.

הנה תרחיש סביר ביותר:

  • 1. הרפורמה תעבור בקריאה שנייה ושלישית, כפי שהיא, ועל אפו וחמתו של הציבור הליברלי.
  • 2. הציבור הליברלי, בתורו ומתוך חרדה עמוקה, ימשוך מאות מיליארדי שקלים משוק ההון המקומי. זה אולי נשמע מסובך, או דמיוני – אבל זה לא. הנה דוגמא מאוד פרקטית לאיך זה עלול לקרות: כשני טריליון ש"ח של כספי פנסיה, חלקם הגדול מוחזק על ידי הציבור הליברלי, יכולים לעבור בלחיצת כפתור למסלולים המשקיעים בשוק ההון האמריקאי (S&P 500). כל אזרח יכול להיכנס לאתר האינטרנט של קופת הפנסיה שלו ולשנות ב-3 לחיצות כפתור את התמהיל. למעשה, זה כבר התחיל.
  • 3. התוצאה המיידית תהיה צניחה של השקל – שלא רק תביא מיידית לעליית מחירים, אלא גם תחייב את בנק ישראל להעלות בצורה קיצונית את הריבית.
  • 4. עליית הריבית תייקר תשלומי משכנתאות, ובשילוב עליית מחירים כללית תוביל לשבירת מטה לחמן של רבבות משפחות חרדיות.

מדובר בטרגדיה, תאונה מחרידה המתרחשת לנגד עינינו. בסופה, הן הציבור הליברלי, והן הציבור החרדי ימצאו עצמם עניים ומובסים. איך הגענו עד הלום?

בבסיס הרצון החרדי ברפורמה במערכת המשפט עומדים המיאוס והחרדה מפני התערבויות בג"ץ באורח החיים החרדי וגיוס בכפיה על ידי המדינה. חרדה זו מובנת והגיונית: במשך שנים, כאשר חלק מחבריי קראו לכפיית לימודי ליבה בבתי הספר החרדיים שאלתי אותם: כיצד תרגישו ביום בו מישהו יכפה ערכים דתיים על ילדיכם? עם מינויו של אבי מעוז במשרד החינוך, כולנו הבנו. עדיף לאפשר לכל ציבור לחנך את ילדיו בהתאם להשקפת עולמו במקום לכפות מערכי לימוד האחד על השני.

מתוך הבנה זו יכול לצמוח דיאלוג בין החרדים לציבור הליברלי בו נאפשר לכל צד להגן על מה שיקר לו. תל אביב תוכל להיות תל אביב, ובני ברק תוכל להיות בני ברק. בתווך- תוכלנה כלל הקהילות השונות, על רמת הדתיות השונה שלהן, לעצב את המרחב הציבורי, החינוך וחיי היום-יום שלהן כראות עיניהן. במקום רפורמה משפטית שתיתן לממשלה כוח בלתי מוגבל (כוח שבעתיד הלא רחוק, בידיהם של לפיד וליברמן ישמש לגיוס בכפייה של החרדים) - בואו נייצר הסכמות שיגנו על כלל הקהילות מפני השלטון המרכזי: תהא זו מערכת המשפט או הממשלה. בואו נעביר רפורמה משפטית מאוזנת בהסכמה רחבה של חרדים וחילונים: כזו שתגן על החרדים מפני גיוס בכפייה לצבא ותגן על החילונים מכפייה דתית.

חלק מחבריי החילונים ודאי מתרעמים מההצעה לפטור את החרדים משירות צבאי. לדעתי לא ניתן לגייס בכפייה המוני חרדים. במקום זאת - אני מציע לחשוב על רעיונות לצמצום שירות החובה לכולם. הנה דוגמא אפשרית ברוח ההצעות של צוות המרכז לביטחון לאומי ודמוקרטיה: לאפשר לכל צעיר לבחור בין שנתיים של ישיבה/מכינה (דתית או חילונית) /שירות לאומי לשנת שירות אחת בצבא - שבסופה יוצע לנבחרים להישאר תמורת שכר גבוה במיוחד. במקביל אפשר לצמצם את גודל הכוח הלוחם תוך הישענות על אמצעים טכנולוגיים בלתי מאוישים. זה לא יקרה ביום אחד, אבל אפשר להגיע לשם בהדרגה לאורך זמן. זה הרבה יותר פרקטי מלנסות לכפות על מאות אלפים להתגייס בניגוד לרצונם.

ישנם כאלו שאינם מעוניינים בדיאלוג בונה בין החרדים לחילונים: רוטמן, סמוטריץ', בן-גביר, לוין. הם מובילים את הרפורמה במהירות מופרזת, קורעים את העם, וגוררים בציניות את נציגיכם בכנסת לטרגדיה. מדוע אצה להם הדרך להכניע את אחיהם?

הם אינם מעוניינים לאפשר לכל מגזר לחיות את חייו בדרכו: הם מעוניינים להשליט ולכפות את תפיסותיהם הלאומניות על כולם – ובג"ץ עומד בדרכם. היום החילונים מתנגדים להם, אבל מחר הם ירצו להשליט את תפיסת עולמם גם עליכם ולא ישאר שום מנגנון שיעצור את הכפייה (את מי הם יגייסו כאשר החילונים יסרבו להתגייס?). מדוע אתם נגררים אחריהם?

הציבור הליברלי טועם בימים אלה את טעמה המר של סכנת כפיית המדינה - טעם שאתם מכירים היטב, ועלולים לסבול ממנו עוד רבות בעתיד. אם יש תקווה, הרי שהיא במעבר שיח ההכנעה לשיח של "ואהבת לרעך כמוך" - כזה שבו כל צד, הליברלי והחרדי, מקשיב ומבקש להגן על מה שיקר לצד השני.

בואו נעצור ביחד את המפולת הכלכלית המתקרבת. במקום לנסות להחליט האחד על השני בואו נדבר על איך מאפשרים לכל מגזר לחיות את חייו ללא חרדה – לא מבג"ץ, ולא מהממשלה. חשוב להבהיר: המטרה היא לא להיפרד - אלא לתת מענה אמיתי לחרדות שמונעות מאיתנו לעבוד ביחד. או אז, כשכל צד יפסיק לחשוש שהשני יפגע ביקר לו מכל, נוכל לחזור ולדבר על איך יוצרים וחיים ביחד.

  • הכותב הינו יזם הייטק בתחום הסייבר (בכלל זאת הקים את CyActive שנרכשה על ידי PayPal ואת Rezilion שגייסה עשרות מיליוני דולרים ופועלת מבאר שבע). לפני כן שירת כעשור במערכת הביטחון בתחומי המודיעין והסייבר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר