"יתד נאמן" וחסידות וחב"ד: קץ הסכסוך?

השינויים שחלים במוקדי הכוח הליטאיים מעוררים עניין רב: האם השינויים הם מנהליים בלבד או שרוח חדשה תחל לנשוב במחוזות הציבוריות החרדית. בחסידות חב"ד, אחד היעדים העיקריים להתקפות של "יתד נאמן" זה שנים רבות, תמהים האם אכן יבוא השינוי המיוחל. מיוחד (חדשות, חרדים)

מענדל גרוזמן | כיכר השבת |
כותרת ב"דבר", 1989 (מתוך בלוג נח זבולוני)

עידן חדש בביטאון הליטאי? השינויים במערכת "יתד נאמן" ממשיכים לעורר גלים, גם בציבורים הרחוקים מאוד מרוח העיתון ומדרכו. האם מדובר רק בשינויים מנהלתיים או ששופר הציבור הליטאי אכן ינעים כעת בנעימות חדשות?

אישים בחב"ד מקווים שהאפשרות האחרונה היא הנכונה. חסידות חב"ד ונשיאה כ"ק מרן האדמו"ר מליובאוויטש, היו אחד היעדים העיקריים להתקפות החוזרות ונשנות של "יתד נאמן".

מאז הקמתו בתמוז תשמ"ה, שימש העיתון כלי ביטוי למתנגדי דרכה של חסידות חב"ד, פרסם מאמרים וכתבות בגנותה, והיה גורם מרכזי בליבוי אש המחלוקת הקיימת.

הלוחם החב"די

הרב טוביה בלוי הינו איש חינוך והוגה דעות חב"די, אוחז בעט וסופר מחונן, ובזמנו היה בין המשיבים החבדי"ם הבולטים ל"יתד נאמן". בשנות הממי"ם, כשההתקפות על חסידות חב"ד החריפו, גויס הרב בלוי למערכה ופרסם מאמרים נרחבים בביטאונה של חסידות חב"ד - "כפר חב"ד'", כתשובה לטענות הליטאיות.

כעת, עם השינויים שחלו במנהלת העיתון, הוא אומר ל"כיכר השבת" כי "אם העיתון אמור לייצג את הציבור הליטאי או לשמש עבורו מורה דרך, יש לקוות שכל שינוי שחל בו בעיתון יהיה לטובת התורה ולטובת כלל ישראל".

,,הרב טוביה בלוי (צילום: COL)

הרב בלוי מוסיף ואומר כי "עקרונית, היחסים בין גדולי ישראל של הציבור הליטאי ובין אדמו"רי חב"ד היו תמיד ידידותיים, כידוע לכל מי שמכיר את תולדות היהדות החרדית במאה האחרונה ואף לפני כן.

"משום מה, ואינני רוצה לפרט את הסיבות משום שהם ידועות לכל, השתלטה על הציבור הליטאי רוח לא טהורה של שנאה, שמקורה בקנאה, וכך הובל הציבור החשוב הזה, מבלי שירגיש כי הדרך מנוגדת לרוחם של גדולי ישראל הליטאיים בדורות הקודמים. ואגב, גדולי ישראל של הדור הזה שנמנו על ידידיו ומערציו של הרבי, כמו הגאון רבי שמואל זלמן אויערבאך זצ"ל, הגאון רבי יחזאל אברמסקי זצ"ל, ועוד ועוד. מנקודת המבט האמורה, כל שינוי שעשוי להוביל לשינוי גם בתחום האמור יהיה מבורך".

בזהירות הנדרשת הוא מתייחס למי שאנשיו עומדים מאחורי המהפך האחרון, ומוסיף כי "שמעתי שהתייחסותו של הגראי"ל שטיינמן שליט"א לחב"ד וכו' היא בדרכם של גדולי ישראל האמיתיים, ואני מקווה שהשפעתו אכן תתבטא בפועל בתכני העיתון".

קו חדש

המעבר של מוקד הכוח הוותיק לחצרו של הגראי"ל שטיינמן שליט"א, מעורר ציפיה לשינוי בדרכו הרעיונית של העיתון, בין היתר גם בנקודה זו.

בשונה מקודמיו, הגראי"ל שטיינמן לא הראה התנגדות מיוחדת לחסידות חב"ד.

לפני כשנה הוא אף נפגש עם ה'חוזר' והעורך הראשי של ספרי כ"ק האדמו"ר מליובאוויטש זי"ע הגאון הרב יואל כהן שליט"א, פגישה שלא זכתה לסיקור ב"יתד נאמן".

,,הפגישה ההיסטורית בין הגראי"ל שטיינמן ל'חוזר' של הרבי מליובאוויטש (צ': ברלה שיינר)

מאישיות בכירה הנחשבת מקורבת לגראי"ל שטיינמן שמענו כי בהתייחסו לגישתו כלפי חסידות חב"ד התבטא הגראי"ל "אצלי מדובר בקו חדש". השאלה האם עורכי העיתון אכן יפנימו את הרוח החדשה הנושבת מחצרו של הרב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר