מאמר מיוחד

ליארצייט של הגר"א: הויכוח על איזו דרך יותר נכונה - הוכרע?

היום - י"ט תשרי, מציינים עמך בית ישראל בכל מקום, את יום פטירתו של הגאון רבי אליהו מוילנא זכרו יגן עלינו | ורד שאלתיאל במאמר מיוחד ומקיף לזכרו (יהדות, חרדים)

ורד שאלתיאל | כיכר השבת |
הגר"א מוילנא (ויקיפדיה)

ליארצייט של הגאון מווילנא – י"ט תשרי

עין בעין יראו – בעתיד הקרוב ממש!

יש שאלה שנשארת חסרת מענה בין הליטאים והחסידים:

איזה דרך יותר נכונה? ויכוח שיגמר בימות משיח...

אבל, ישנו איזה רמז, שאפשר ללמוד מימי היארצייט של ראשוני המנהיגים:

תלמיד הגר"א – הגאון מוילנא נפטר בסוכות – חג שמחתנו...

והבעש"ט הקדוש – נפטר בחג שבועות, בחג מתן תורה, וד"ל.

מדוע שלוש לשונות?

הגר"א ב'שיח יצחק' מביא פרוש נפלא, ומסביר מדוע אומרים:

בתפילת שמונה עשרה בחג הסוכות - שלוש לשונות:  

"אתה בחרתנו מכל העמים, אהבת אותנו, ורצית בנו".

אתה בחרתנו – בזמן יציאת מצרים, הקב"ה בחר בנו לעם סגולתו מבין כל העמים.

אהבת אותנו – במעמד הר סיני בזכות אהבתו הרבה לעם ישראל, הוא נתן לעם ישראל את תורתו, שהיא - חלק מעצמותו.

ורצית בנו – לאחר חטא העגל, לאחר שמשה רבנו שהה 40 יום במרום, והתחנן לקב"ה שיסלח לעמו על חטא העגל, הקב"ה התרצה לו וסלח לעם ישראל, והשראה את שכינתו על עם ישראל, והדבר הושלם בחג סוכות.

חג סוכות – זכר לענני הכבוד!

מבאר הגר"א, שעיקר תוכן חג הסוכות הוא:

זכר לענני הכבוד שהקב"ה התרצה לעם ישראל, וחזר להשרות את שכינתו בתוכם.

ענני הכבוד - הם הביטוי של השראת שכינת ה' על עם ישראל, לעיני כל העמים, וזה בזכות 'רצית בנו' שהתרצה הקב"ה לסלוח לעמו (עפ"י הגר"א על שיר השירים).

הסליחה ביום כיפור – לעד ולעולמי עולמים!

הגאון מוילנא מבאר בספרו 'אדרת אליהו' (שמות, לד, י') את הפסוק:

"וסלחת לעוונותינו לחטאתנו ולנחלתנו" – לאחר חטא העגל, משה רבנו שהה במרום ארבעים יום, והקב"ה התרצה לתחנוניו וסלח לעם ישראל, ולימד אותו את י"ג המידות, ואמר: עשו לפני כ'סדר' הזה, וביום כיפור, הקב"ה חזר להשרות את שכינתו בתוכם, ואמר הקב"ה למשה רבנו:

"ויאמר הנה כורת ברית" (שמות, לד', י').

מדוע הבטחת כריתת הברית נאמרה למשה רבנו - בלשון הווה?

כדי להודיע לעם ישראל, שברית זו - לא תופר לעולם!

כל חטא היה יכול למנוע את ההתחייבות בין הצדדים, אבל:

כריתת ברית – מחייבת! ואף אם עם ישראל יחטא – הברית לא תופר!

והמתנה הנפלאה שקיבלו עם ישראל בכריתת הברית:

שכמו שהברית נכרתה לדורות, כך – הסליחה היא לדורות!

ונאמר בהמשך: "כל עמך אעשה נפלאות, אשר לא נבראו - בכל הארץ, ובכל הגויים".

ענני הכבוד – מגנים וסוככים על עם ישראל

הקב"ה השרה את שכינתו על המשכן, והענני הכבוד הלכו לפני עם ישראל, והיו נראים לעיני כל ישראל, ואף לעיני כל הגויים, ועל זה נאמר:

"אשר עין בעין נראה אתה וגו' ועננך".

והגויים, היו תמהים על כך, כמו שכתוב בשיר השירים:

"מי זאת עולה מן המדבר כתימרות עשן" (ג, ו) – ענני הכבוד היו נראים לעיני הגויים, כעשן המיתמר מלמטה עד למעלה, וכך היה מסוכך ומגן על עם ישראל, מכל סוג של היזק.

גם ביציאת מצרים היו ענני כבוד! מה החידוש?

אומר הגאון מוילנא, שמהרגע שעם ישראל יצאו ממצרים, גם היו ענני כבוד סוככו על עם ישראל, עד שנכנסו לים סוף:

"וגם לא היה לעיני כל ישראל, רק לפני הנביאים שבהם".

אבל, אז לא כולם ראו את ענני הכבוד - רק הנביאים.

אבל, כאשר נחנך המשכן, נאמר: "לעיני כל בית ישראל בכל מסעיהם".

עיני כל עם ישראל, ועיני כל אומות העולם - ראו את ענני הכבוד!

הפלא היה עצום ונורא, עד שהגויים חשבו: שענני הכבוד הם בעצמם 'אלוהים' כפי שכתוב: "אין אלו אלא אלוהים!" (שהש"ר ג, ה)!

עין בעין – נראו נפלאות ה'!

אמר על כך משה רבנו: "ונפלינו אני ועמך מכל העם" (לג, טז).

מבאר הגר"א: 'ונפלינו' - לשון פלא, והבטיח הקב"ה למשה רבנו:

"נגד כל עמך אעשה נפלאות" – הקב"ה הבטיח למשה רבנו, שיעשה נפלאות לעיני כל ישראל.

"והיה הולך לפניהם במסעיהם, וחונה בחנייתם" – כולם ראו את הפלא הגדול, איך ענני הכבוד היו שמירה והגנה צמודה לעם ישראל, כפי שכתוב:

"את מעשה ה' כי נורא הוא, אשר אני עושה עמך".

והגר"א אומר על כך דבר נפלא:

"שהכל בשבילך וברצונך" – כל הפלאות הללו הקב"ה עשה עבור משה רבנו, והטובה המיוחדת הזאת שעשה הקב"ה למשה רבנו, מוגדרת:

"אשר - אין אחריה, ולא היתה - כזאת"!

איך אומרים בשפה שלנו? אין דברים כאלה...

ולכן, על זה נאמר: "אשר עין בעין" – כל עם ישראל והגויים ראו עין בעין את שמירת ה' וגדולתו ונפלאותיו אשר הוא עושה לעמו אהובו.

"כי עין בעין יראו" – נפלאות ה' בגאולה העתידית!

על הגאולה העתידית נאמר: "כי עין בעין יראו"! (ישעיה נב, ח)  

הפלא ופלא! המילים - "עין בעין" שוב חוזרת על עצמם!

אומר הגר"א בספרו, שהכפל לשון בשתי הגאולות מעיד על כך:

שגם בגאולה העתידית, כולם יראו את הדברים - עין בעין!

איך ענני הכבוד סוככים ומגנים על עם ישראל, כמו שהיה לעם ישראל במדבר.

ואם יחטא עם ישראל – יראו עין בעין?

לאחר שעם ישראל חטא בחטא העגל, ונסלח לו, והקב"ה נתן לעם ישראל את הלוחות השניים, וכרת עימם ברית:

הברית הזאת – לא תופר לעולם! אף אם עם ישראל – יחטא!

הברית מוכיחה: שעם ישראל תמיד יכולים לעשות תשובה, כי הקב"ה ידע שעם ישראל יחטאו, ולכן, התשובה קדמה לבריאת העולם.

הברית – הבטחה לניסים ונפלאות עין בעין!

כריתת הברית היא ההוכחה, שהקב"ה לא עזב, ולא יעזוב את עם ישראל לעולם, ולכן:

בגאולה העתידית - ענני הכבוד יחזרו לסוכך ולהגן על עם ישראל!

והקב"ה יעשה ניסים ונפלאות, שכולם יוכלו לראותם – עין בעין!

הסוכה שאנו עושים כל שנה, זכר לענני הכבוד, מוכיחה:

שהקב"ה בחר בנו בעבר, ובוחר בנו גם היום – מכל העמים, אוהב אותנו – ורוצה אותנו – תמיד! לעד ולעולמי עולמים!

בקרוב נראה את ענני הכבוד מגנים עלינו:

כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות... פי כמה וכמה

בקרוב ממש, אמן!

לע"נ הגאון מווילנא רבי אליהו שלמה זלמן זכותו וזכות תורתו הקדושה תגן על כל עם ישראל, ונזכה לראות במהרה עין בעין את הניסים של הגאולה הקרובה, אמן!

לע"נ בתיה בת תמר

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר