היסטוריה ואקטואליה

לימוד התורה מגן על יושבי הארץ? זו אינה המצאה חרדית אלא עיקרון הלכתי

הרעיון שלימוד התורה מגן על הקהילה והארץ אינו המצאה חרדית מודרנית - זהו עיקרון הלכתי שמקורו בתלמוד, ושהרב קוק הסכים עליו במלואו (היסטוריה)

בחורים באמצע סדר בישיבת פוניבז' (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)

חזרנו לימים העליזים בהם מה שמטריד את העם היושב בציון הם לא טילים איראנים, אלא גיוס בני הישיבות.

הכתבה אודות אבי האומה אברהם אבינו שלפי דברי חז"ל (הובאו במסכת נדרים דף לב עמוד א), נענש מפני שגייס תלמידי חכמים למלחמת ארבעה מלכים, עוררה רעש עצום מקרב אחינו הציבור הדת"ל.

הבה נמשיך לעסוק במקורות אלו בפרשנות גדולי הדורות.

• • •

אחת התגובות לכותב השורות טענה, כי דברי חז"ל אלו ידועים לכל, והראיה היא - שלמרות זאת בני הישיבות מהציבור הדת"ל מתגייסים בהמוניהם, ואי אפשר לפסוק מדברי אגדה.

נחזור אחורה בזמן, לא לימי האבות, אלא מעט יותר ממאה שנים אחורה, עת פרץ פולמוס תורני לגבי השתתפות תלמידי חכמים במלחמה העולמית הראשונה כמובן לטובת הבריטים ידידם של העם היהודי באותם השנים.

הראי"ה קוק התנגד נחרצות לכך, ובמכתבו אל הרב ד"ר הרץ (מכתב תתי) ציטט הראי"ה קוק את מאמר חז"ל: "מפני מה נענש אסא (חלה את רגליו)? מפני שעשה אנגריא בתלמידי חכמים" - כלומר, לא פטר אותם מחובת הצבא.

אך הרב קוק הלך רחוק יותר והביא ראיה מדהימה מאברהם אבינו עצמו שציטטנו בכתבה הקודמת. בגמרא במסכת נדרים (לב, א) מובא: "אמר רבי אבהו אמר רבי אלעזר: מפני מה נענש אברהם אבינו ונשתעבדו בניו למצרים מאתים ועשר שנים? מפני שעשה אנגרייא בתלמידי חכמים, שנאמר: 'וירק את חניכיו ילידי ביתו'".

המילה "חניכיו" מתפרשת כתלמידי חכמים שהיו מחונכים בתורה ובחכמה בביתו של אברהם, והמילה "וירק" מרמזת על גיוס בכפייה למלחמה. העונש על גיוס תלמידי חכמים היה חמור ביותר - שעבוד עם ישראל במצרים למשך מאות שנים. אם אברהם אבינו, הצדיק הגדול ביותר בדורו, שמניעיו היו טהורים (הצלת לוט מהשבי), נענש בחומרה כזו על גיוס תלמידי חכמים, מה יאמרו אחרים?

כך למעשה הרעיון שלימוד התורה מגן על הקהילה והארץ אינו המצאה חרדית מודרנית - זהו עיקרון הלכתי שמקורו בתלמוד, ושהרב קוק, דמות הרואית של הציונות הדתית, הסכים עליו במלואו. כאשר הציבור הדתי-לאומי דוחה טיעון זה, הוא בעצם דוחה חלק מורשתו הרוחנית של מנהיגו הגדול.

הערה: ענין גיוס בני ישיבות לצבא הבריטי, היה בנוגע לא למערכה על ארץ ישראל אלא לגיוס לטובת הבריטים באופן כללי. ובדבר זה נחלקו לימים במלחמת השחרור בשנת תש"ח (1948) ראשי ישיבת מרכז הרב, הגרי"מ חרל"פ, והרצי"ה קוק, האם אפשר לקשר בין האירועים, ועוד חזון למועד ונרחיב על כך בעתיד.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (62%)

לא (38%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

10
האיגרת הזאת מדברת בכלל על גיוס לצבא הבריטי. ועיין בשבת הארץ על הלכות שמיטה ויובל שם הרב כותב בעניין שבט לוי ויציאה למלחמה
יהודי פשוט
הוכיח שהרב קוק מדבר גם על מלחמה בארץ ישראל
הגרימ חרלפ
עיין במה שכתב הרב ישראלי זצ"ל במשפאי שאול ארץ ומדינה סימן קלג' שם דוחה את המדרש הזה ואת הטענה של אנגריא בתלמידי חכמים במלחמת לוט לענייננו
יהודי פשוט
ידועים דברי הרב חרל"פ תלמיד הראי"ה אך הרצי"ה חלק עליו בזה . והפירוש של הראי"ה בשבת הארץ מוכיח שגם שבט לוי יוצא במלחמת מצווה ומתוך זה לא ברור שהרב התכוון למלחמה בארץ
יהודי פשוט
9
להרב שפירא - שמעתי שהיה וויכוח נוירא בישיבת מרכז הרב בתש"ח אודות חובת הגיוס. מאבק שכלל פשקווילים בין תלמידי הגרי"מ והרצי"ה. נבקש שרבינו ההיסטוריון שליט"א יפרסם דברי מחלוקת אלו - הציבור דורש זאת לפחות כמו מיקומי מעיינות קדוישים...
חייב מחקר על הרציה והרב חרלפ
8
במה דברים אמורים? בבחורי ישיבות שלומדים לזכות המדינה והעם, שאוהבים ומחבבים חיילי צה''ל, שמתפללים תפילה לשלום המדינה והחיילים, חוגגים ביום העצמאות, ומרגישים חלק מהתנועה הציונית ומדינת ישראל. הללו באמת מגינים עלינו.
ציוני גאה
7
ידועים דברי הראי"ה באיגרת ובוודאי שלימוד תורה מעלה את קרנם של ישראל. אך מדרשים אלו הם דברי אגדה וכלל בירושלמי ובגאונים שאין פוסקים מדברי אגדה
יהודי פשוט
6
עם כל הכבוד , אין להביא ראיה מגיוס לצבא הבריטי לעומת גיוס לצבא יהודי שהוא בגדר עזרת ישראל מיד צר הבא עליהם , בפרט שיהושוע בן נון תלמיד משה רבינו הנהיג מלחמות , דוד המלך , ורבי עקיבא היה נושא כליו של בר כוכבא .
יהודי שמכוון לאמיתה של תורה
5
אז בשביעי באוקטובר למדתם פחות... אם כן, יש לכם חלק באחריות ובאשמה על האסון שקרה
גילה
4
נכתב: "הרב קוק, דמות הרואית של הציונות הדתית" אך הרב אברהם קוק נפטר בשנת תרצ"ה (1935) והזיקה של הציונות הדתית אליו החלה בישיבת מרכז בערך בתש"כ (1960) , כלומר כ25 שנה אחרי פטירתו.
עוזי ילובסקין
3
עיינו בערוך ערך אנגריא - שכתב - כשאמרו חז"ל שלמלחמת מצווה הכל יוצאין קל וחומר לת"ח. [הובאו דבריו בהערת הגליון לסוטה י, א] וכן כתב הקרן אורה לסוטה מד, ב. מכאן שאין הלכה כדברי המדרש הנ"ל.
רפי
2
ממליצה לכל החרדים ללמוד על הסדר גם תנ"ך במקביל לגפ"ת זה יתן לכם זוית ראיה יותר בריאה על החיים בכלל ועל היהדות בפרט.
רותי
1
באו נעמיד דברים על דיוקם: המדרש הנ"ל הוא דעתו של רבי אבהו בנדרים אך יש שם דעות נוספות. ב. המשנה באבות מונה את מלחמת ה' המלכים כאחד מהניסיונות שהתנסה א"א ועמד בכולם, כך שלא מסתבר שהתנא ישבח את א"א בדבר שנכשל בו. ג. דברי רבי אבהו לא הובאו ברמב"ם בהל' מלחמה. חרדים! אתם בכח מחפשים תירוצים לא להתגייס!
המשיב לטועים

אולי גם יעניין אותך:

עוד בחדשות חרדים: