
בעלון 'דברי חמד', הובא פסק הלכה אקטואלי ומענין במיוחד עבור בחורי הישיבות ובכלל, שאוכלים צ'ולנט בליל שישי ובכך, לטענת הפוסק הגאון רבי יצחק זילברשטיין, גורמים לפיחות בכבוד סעודת שבת בבוקר.
מספר בני ישיבות שיגרו שאלה לרב זילברשטיין וכך כתבו: "היות וידוע שיש עניין גדול לאכול 'חמין' בשבת קודש, וכל השנים זה היה מאכל מיוחד שהיו אוכלים אותו בסעודת שבת בבוקר, והיו רבים שהיו מקיימים מצוות 'טועמיה חיים זכו' ממאכל מעודן זה בערב שבת או בליל שבת".
"אך", וכאן נשאלה השאלה: "הנה לאחרונה התחילו רבים 'להדר' כבר להקדים לטעום ממאכל זה גם בליל שישי, עד כדי כך שיש שכבר מכינים מאכל מיוחד זה בסירים ענקיים רק עבור ליל שישי, לא בשביל לטעום ממאכל שבתי, אלא בשביל לעדן את עצמם בליל שישי, ויש 'המהדרים' לאכלו ביום חמישי ואף בשאר ימות השבוע".
"ושאלתנו היא", הוסיפו הבחורים: "האם יש בזה טעם לפגם שמאכל שתחילת הווייתו הייתה עבור שבת, שאוכלים אותו גם בימות החול, או שאין בזה חסרון. והאם ממידת חסידות יש עניין שמאכל שבכל הדורות היה מיוחד לשבת קודש, שימשיכו לאכלו דווקא בשבת קודש ולא בשאר ימות השבוע?".
הגר"י זילברשטיין שאליו מתנקז בדרך קבע שאלות מעניינות בשל הידע הרב והמקיף שלו הסביר בתשובתו, כי "יש ענין גדול לייחד ולכבד את השבת עם מאכלים מיוחדים, ושלא תהיה האכילה ביום חול, כמו האכילה בשבת. [בין המקורות שמצטט הרב הם: מדרש תנחומא (פרשת בראשית סימן ב), תיקוני זוהר (תיקון כא, ותיקון מח), רמב"ן (ויקרא כג, ב), רד"ק (ישעיהו נח, יג)]".
"יש פוסקים הסוברים", ציטט הרב זילברשטיין את ה'ים של שלמה' (גיטין דף לח ע"ב), "שעדיף לא לאכול דגים בליל שבת, כדי שיוכלו לענג את סעודת השבת בבוקר עם דגים, שהרי 'כבוד יום קודם לכבוד לילה', ומכאן נלמד קל וחומר, שאם יש להימנע מלאכול מאכל חביב בסעודת ליל שבת, כדי לכבד את סעודת היום, כל שכן שיש לכבדו מימות החול, ואין לאכול בימות החול מאכלי שבת שאוהבים, ואז יוכל לכבד את השבת כדבעי".
כמו כן מביא הרב זילברשטיין מה שהעידו הפוסקים על האר"י הקדוש שהיה מקפיד מאד שלא לעשות שום תבשיל הנהוג לעשות בשבת, כגון פישטיד"א וכיוצא, בימות החול. וכן מסופר על הבעש"ט שהתאכסן בבית ועשו לכבודו סעודה, ובצד עמד ילד שאכל 'אי מיט צויבל' ואמר לו 'קינד לעבין, מאכל זה אוכלים יהודים רק בשבת', גם על החת"ס מסופר שהכינו לו מאכל של צימע"ס באמצע השבוע, ואמר שהוא מאכל שבת, והוסיף: "ומאכל שבת עסט מען ניקסט אין דער וואכען" [מאכל שבת אין אוכלים בימות החול].
הרב זילברשטיין הוסיף, כי "בפרט מאכל הצ'ולנט שנוצר במיוחד לכבוד השבת, כדי שיוכלו לאכול מאכל חם בשבת בבוקר, וכמו שכתב הבעל המאור (שבת דף טז ע"ב) שתקנת רבותינו היא לענג את השבת בחמין, וכל מי שאינו אוכל חמין, צריך בדיקה אחריו אם הוא מין ואפיקורס".
הרב זילברשטיין הוסיף פרט מעניין ואמר: "מאכל הצ'ולנט הוא מאכל שכבר בדורות עברו היו שחששו לאכלו מחמת בריאות, וכמו שכתב בספר הקדוש 'בני יששכר' (מאמרי השבתות, מאמר ג), שבשבת אין צריך לחשוש כי השבת משרה ברכה במאכל, וכך כתב המשנה ברורה ששומר מצוה לא ידע דבר רע. אבל האוכלו בימות החול, אין לו שמירה זו".
ולכן הגיע הרב זילברשטיין למסקנה: "הצ'ולנט הוא מאכל שנוצר במיוחד עבור שבת, ולכן מאד ראוי שלא לאכול ממנו בימי החול, כדי שיוכל לענג את השבת במאכל זה. ובפרט שמאכל זה אינו בריא, ורק בזכות השבת שורה בו ברכה ומעדן את הגוף, ושומר מצווה לא ידע דבר רע".
0 תגובות