וְקָרָאתָ לַשַּׁבָּת עֹנֶג

צו סגירה לכל הצ'ולנטיות? זה הפסק הדרמטי של הגר"י זילברשטיין

מספר בחורי ישיבות שיגרו שאלה לפוסק הגאון רבי יצחק זילברשטיין, בנוגע לאכילת צ'ולנט בימי החול, האם זה פוגם בקדושת השבת, הרב השיב תשובה ארוכה ומפורטת מדוע אסור לאכול ואף הוסיף, כי מכיוון שצ'ולנט הוא מאכל לא בריא, השמירה למי שאוכל אותו היא רק בשבת | הפסק המלא (חדשות חרדים)

צ'ולנט, קולה וחלה - השילוב המושלם עבור בחור ישיבה | ארכיון (צילום: ארכיון כיכר השבת)

בעלון 'דברי חמד', הובא פסק הלכה אקטואלי ומענין במיוחד עבור בחורי הישיבות ובכלל, שאוכלים צ'ולנט בליל שישי ובכך, לטענת הפוסק הגאון רבי יצחק זילברשטיין, גורמים לפיחות בכבוד סעודת שבת בבוקר.

מספר בני ישיבות שיגרו שאלה לרב זילברשטיין וכך כתבו: "היות וידוע שיש עניין גדול לאכול 'חמין' בשבת קודש, וכל השנים זה היה מאכל מיוחד שהיו אוכלים אותו בסעודת שבת בבוקר, והיו רבים שהיו מקיימים מצוות 'טועמיה חיים זכו' ממאכל מעודן זה בערב שבת או בליל שבת".

"אך", וכאן נשאלה השאלה: "הנה לאחרונה התחילו רבים 'להדר' כבר להקדים לטעום ממאכל זה גם בליל שישי, עד כדי כך שיש שכבר מכינים מאכל מיוחד זה בסירים ענקיים רק עבור ליל שישי, לא בשביל לטעום ממאכל שבתי, אלא בשביל לעדן את עצמם בליל שישי, ויש 'המהדרים' לאכלו ביום חמישי ואף בשאר ימות השבוע".

"ושאלתנו היא", הוסיפו הבחורים: "האם יש בזה טעם לפגם שמאכל שתחילת הווייתו הייתה עבור שבת, שאוכלים אותו גם בימות החול, או שאין בזה חסרון. והאם ממידת חסידות יש עניין שמאכל שבכל הדורות היה מיוחד לשבת קודש, שימשיכו לאכלו דווקא בשבת קודש ולא בשאר ימות השבוע?".

הגר"י זילברשטיין שאליו מתנקז בדרך קבע שאלות מעניינות בשל הידע הרב והמקיף שלו הסביר בתשובתו, כי "יש ענין גדול לייחד ולכבד את השבת עם מאכלים מיוחדים, ושלא תהיה האכילה ביום חול, כמו האכילה בשבת. [בין המקורות שמצטט הרב הם: מדרש תנחומא (פרשת בראשית סימן ב), תיקוני זוהר (תיקון כא, ותיקון מח), רמב"ן (ויקרא כג, ב), רד"ק (ישעיהו נח, יג)]".

"יש פוסקים הסוברים", ציטט הרב זילברשטיין את ה'ים של שלמה' (גיטין דף לח ע"ב), "שעדיף לא לאכול דגים בליל שבת, כדי שיוכלו לענג את סעודת השבת בבוקר עם דגים, שהרי 'כבוד יום קודם לכבוד לילה', ומכאן נלמד קל וחומר, שאם יש להימנע מלאכול מאכל חביב בסעודת ליל שבת, כדי לכבד את סעודת היום, כל שכן שיש לכבדו מימות החול, ואין לאכול בימות החול מאכלי שבת שאוהבים, ואז יוכל לכבד את השבת כדבעי".

כמו כן מביא הרב זילברשטיין מה שהעידו הפוסקים על האר"י הקדוש שהיה מקפיד מאד שלא לעשות שום תבשיל הנהוג לעשות בשבת, כגון פישטיד"א וכיוצא, בימות החול. וכן מסופר על הבעש"ט שהתאכסן בבית ועשו לכבודו סעודה, ובצד עמד ילד שאכל 'אי מיט צויבל' ואמר לו 'קינד לעבין, מאכל זה אוכלים יהודים רק בשבת', גם על החת"ס מסופר שהכינו לו מאכל של צימע"ס באמצע השבוע, ואמר שהוא מאכל שבת, והוסיף: "ומאכל שבת עסט מען ניקסט אין דער וואכען" [מאכל שבת אין אוכלים בימות החול].

הרב זילברשטיין הוסיף, כי "בפרט מאכל הצ'ולנט שנוצר במיוחד לכבוד השבת, כדי שיוכלו לאכול מאכל חם בשבת בבוקר, וכמו שכתב הבעל המאור (שבת דף טז ע"ב) שתקנת רבותינו היא לענג את השבת בחמין, וכל מי שאינו אוכל חמין, צריך בדיקה אחריו אם הוא מין ואפיקורס".

הרב זילברשטיין הוסיף פרט מעניין ואמר: "מאכל הצ'ולנט הוא מאכל שכבר בדורות עברו היו שחששו לאכלו מחמת בריאות, וכמו שכתב בספר הקדוש 'בני יששכר' (מאמרי השבתות, מאמר ג), שבשבת אין צריך לחשוש כי השבת משרה ברכה במאכל, וכך כתב המשנה ברורה ששומר מצוה לא ידע דבר רע. אבל האוכלו בימות החול, אין לו שמירה זו".

ולכן הגיע הרב זילברשטיין למסקנה: "הצ'ולנט הוא מאכל שנוצר במיוחד עבור שבת, ולכן מאד ראוי שלא לאכול ממנו בימי החול, כדי שיוכל לענג את השבת במאכל זה. ובפרט שמאכל זה אינו בריא, ורק בזכות השבת שורה בו ברכה ומעדן את הגוף, ושומר מצווה לא ידע דבר רע".

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (89%)

לא (11%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

16
אז החמין יוחלף בסטייק אנטירקוט והכל יבוא על מקומו בשלום
שמעון
גוט אמרת גוט אמרת
גוט אמרת
15
סתם לידע כללי, ראיתי ששאל אותו דבר את הגאון ר' אביגדור נבנצל שליט"א האם אכילת צ'ונט בליל שישי מוריד מכבוד השבת וענה שכן
בנימין
14
איך נסחפתם שיסגרו חחח
לילי
13
תרבות הטושלנט נהפכה למשהו מגעיל, בהמי ותאוותני. יוחזר הליל שישי לערב של עליה בתורה!!
דני
אמן כן יהי רצון
הרב אדלר
12
גם פיצה עם גבינה צהובה זה לא בריא
אריה
11
הראיות מיותרות.. מדובר בתרבות זלילה ותאווה פשוטה זולה פומבית חילונית-חולנית, ללא כל שייכות לשבת.פוי,גועל נפש, בושה.
דוד
10
גם לפני התופעה היו מגישים בחתונות לבחורים
מרדכי
9
אכן בזמן שאחינו מנצח נופלים על קידוש השם חשוב לדעת אם מותר לאכול בליל שישי צ'ולנט
פסק חשוב
8
בזמן כזה שעם ישראל נמצא תחת מלחמה מבית ומחוץ וזו השאלה שמעניינת בחורי ישיבה???
תגובה
7
מובא בפירוש הדרת קודש (פירוש המיוחס לראשונים והובא ב'כל בו' ובסידור 'עבודת השם') בפירוש על תפילת המוסף 'טועמיה חיים זכו' וזה לשונו " ובירושלמי מפיק ממנה שמצוה לטעום קודם השבת טעם תבשילי שבת כבודה, וכן ראיתי נקיי הדעת אשר טעמו חמיני שבת שקורין שאלנ"ט, ואני אחריהם על הרוב" עד כאן
שלמה זיכמעך
בא נלמד אותך לקרוא עברית. 'לטעום תבשילי שבת', כלומר 'לטעום', ולא להרביץ קערה. 'ממאכלי שבת', ולא מצ'ולנט שהכינו לליל שישי, עבור אנשים שהפכו את עצמם לבהמות בהתנדבות.
שלום
הכוונה כמו שכתוב בספרים אחרים: לטעום את התבשיל אם הוא מתוקן, אם אין צורך להוסיף תבלין. וזהו כבוד השבת שבזה. לא להתיישב בליל שישי לאכול כמו פרות.
איש
6
ומה עם הכיבוד בשמחות חתונה/אירוסין/בר מצוה, שהצ'ולנט הוא במרכז הבר? לבטל?
מפוכח
5
אם כך הבעיה גם בישיבות שמביאים באמצע השבוע,
בחור ישיבה
4
‏נכון מאוד כל הכבוד לכבוד הרב בבורו פארק בברוקלין כל בחורי ‏ ‏הישיבות ‏עושים כל יום חמישי בערב ממש סעודת חתונה עם כיכרות לחם שלמים ‏ויושבים עד אמצע הלילה בדברי הבל ושטויות
אריה
3
אצלינו בישיבה היה צונט כל יום שלישי...
יוצא סלבודקא
כנראה זה בעקבות דרישה של בחורים. זה לא אומר שזה בסדר. חוץ מזה אינו דומה צ'ונט שהתבשל במשך זמן סביר שזה לא כל כך מזיק, לבין צ'ונט שעומד על האש מיום חמישי בצהריים ועד סוף ליל שישי, שזה נטו נזק לבריאות בלי שום תועלת.
יהודי
2
אולי הצ'ולנט לפני 150 שנה לא היה בריא, היום מה יש בו שהוא לא בריא יותר משניצל וציפס? וגם, מה לעשות עם שאריות צ'ולנט משבת? לזרוק?
משה
1
עלי להוסיף על דברי הגאון הרב זילברשטיין. אבי הרה"צ ר' מנדל גפנר מירושלים, לפני שנים רבות כאשר התחילו להגיש בשמחות בימות החול מאכלי שבת כגון טשולנט, הוא הביע חוסר שביעות רצון שבשמחות מהדבר וקיבל על עצמו לא לטעום מזה, כיוון שזה מאכל מיוחד לשבת קודש,
צבי ארי'ה גפנר

אולי גם יעניין אותך:

עוד בחדשות חרדים: