הפתרון לחוק הגיוס?

מכתב לאחיי החרדים // עדי מינץ, לשעבר מנכ"ל יש"ע

ייתכן שאני נאיבי, ייתכן שדבריי יפלו על אוזניים ערלות, אבל לדעתי, הדרך לרפא את השבר החברתי בין הציבור החרדי לציבור המשרת נמצא בידיים של המנהיגות החרדית | מנכ"ל יש"ע לשעבר, עדי מינץ, במכתב פתוח לחרדים (דעות)

עדי מינץ

ב"ה, כסליו ה'תשפ"ו

קריאה לראשי הקהל

מוריי ורבותיי,

אני כותב בדחילו ורחימו, כמי שמרגיש עצמו קרוב לציבור החרדי ואוהב אותו, וכמי שמזה שנים ארוכות עומד בראש עמותה המנהלת מוסדות תורה ולימוד חרדיים.

אבל אני כותב גם כבן הציונות הדתית, שאין חולק על כך שבמלחמה האחרונה עמדה בפרץ כדי להגן על עם ישראל בשעתו הקשה, בקרבות המגן, והקריבה את טובי בניה, וגם היום חתניי, נושאים בעול חודשי המילואים הארוכים בגבולות המדינה שהלכו ונמתחו בשנתיים האחרונות.

אפתח בכך שאני סבור שיש לחוקק חוק שיסדיר את מעמדם של לומדי התורה [על אף שאני באופן אישי חושב שגם בני התורה צריכים להתגייס, "כחתן היוצא מחדרו...", ובאופן אישי במלחמת יוה"כ קמתי מספסל ביהמ"ד, יצאתי להילחם ואף נפצעתי]

יש הסוברים כדוגמת היועמ"שית שהגיוס חייב להעשות בכפיה, ויש לשלוח 80 אלף צווים ולשלוח את המשטרה הצבאית לכלוא את מי שלא נענה לצווים הללו (שופטי בג"ץ, נזפו במדינה למה נשלחו רק 50,000 צווים, ולמה לא נאכפו?). ובכן, הפתרון הזה נוסה במהלך השנה האחרונה והניב כ... 150 מתגייסים, אני מאוד מקווה שהמערכת השלטונית תבין שלא ניתן לפעול בכפיה מול אחים.

מאידך, יש לדאבוני בחברה הישראלית מי שסבורים שאין מה להידבר עם הציבור החרדי, כיוון שדין וחוק אחד לכולם, ויש להטיל סנקציות כלכליות מכאיבות, כך שלא תהיה להם ברירה ועל כורחם הם יתגייסו, ולכן בשום אופן אסור לקיים 'ברית' או שותפות עם החרדים, אלא יש להכריע אותם ואת אורחות חייהם, וכך נמצא אותם ממלאים את השורות החסרות בגולני וצנחנים.

ברור לי שהדרך הזו תוביל לריב ומדון, ובוודאי שהיא לא תוביל לגיוס ולשינוי אורחות חיים (שאני לא חפץ בו). אין לי ספק שזה יהפוך לדוגמת מאבק כמו שינויי ערקתא דמסאנה.

אז מה כן?

התשובה היא פעולה הדרגתית בהסכמה, או במילים אחרות .

אני לא מומחה בנבכי חוק הגיוס שהגישו יו"ר ועדת החו"ב בועז ביסמוט ואריאל אטיאס. אני באמת לא יודע לומר עד כמה המספרים הנקובים בחוק נכונים?, והאם יש אכן סיכוי שהחוק יביא תוך 5 שנים לגיוס של 50% מהחברה החרדית?

אבל, אני ער לתעמולה של השמאל וגם של דוברים בציבור הדתי לאומי, הטוענים שלמעשה מדובר בשקר שלא יביא לגיוס כלל, וכל מטרתו שימור התקציבים של החרדים.

וכך, החברה הישראלית עוקבת בימים אלו ומקשיבה לקולות העולים מהדיונים בוועדת החוץ והבטחון של הכנסת, בין היתר בדברים הקשים שמטיחים אנשי מעלה כמו הרב בני קלמנזון שליטא אביו של הקדוש אלחנן קלמנזון הי"ד, והורים שכולים נוספים.

אני רואה גם את הדברים הנאמרים בתקשורת החרדית, את הפגנות הפלג הירושלמי עם סיסמאות בזויות של "נמות ולא נתגייס", ואת השיר הבזוי שמושר באי אלו מקומות "בשלטון הכופרים...", משל אנחנו אוהבי התורה ולומדיה, כופרים ח"ו?

אבל, למיטב הבנתי, גדולי הרבנים, ובהם הגרמ"ה הירש והגר"ד לנדו, קיבלו את העיקרון שמי שלא לומד יהיה חייב להתגייס, כפי שהתבטא בעבר הרב שך זצ"ל, אף כי נדמה שזה נעשה באילוץ ובחוסר רצון.

לכן, גם אם נתניהו יצליח לכפות על חברי הקואליציה את חקיקת חוק ביסמוט, הוא לא ירפא את השבר, וזה לא יחזיק מעמד, מהסיבה הפשוטה ככל שזה ייתפס בחברה החרדית ככפיה, צעירי הצאן לא יתגייסו, ותוך פרק זמן נמצא עצמנו בסנקציות, ובמריבה מחודשת, ואז יצדקו האומרים שכל כוונת החוק מבחינת החרדים הוא חידוש הזרמת הכסף.

מה כן?

ייתכן שאני נאיבי, ייתכן שדבריי יפלו על אוזניים ערלות, אבל לדעתי, הדרך לרפא את השבר החברתי בין הציבור החרדי לציבור המשרת נמצא בידיים של המנהיגות החרדית. צריך לבקש מראשי הישיבות, מהרבנים ומראשי הקהל לצאת בקריאה רבתי, "מודעא רבה לאורייתא", שהם תומכים בחוק שמבהיר שמי ששוקד על תלמודו מבוקר עד לילה, ימשיך ללמוד, אבל כל מי שלא יכול לשבת וללמוד 14 שעות ביממה, יצא "ויישא בעול עם חברו", בבחינת "עמו אנוכי בצרה".

כל זה מותנה כמובן, שהצבא יפרסם פקודות מטכ"ל לשירות מותאם של חרדים, ויתאים עוד ועוד יחידות לצורך כך.

קריאה כזו עשויה להפיס את דעתם של רבים הסוברים שהחוק הזה אינו אלא תרמית של החרדים ולא יביא לגיוס, והמספרים המוזכרים אינם אלא שקר וזיוף.

והאמת והשלום אהבו.

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (52%)

לא (48%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

20
תבין, הכל טוב ויפה, לא נכנס לנכון או לא. הציבור שלנו הולך לפי דעת תורה ולפי טורי דעה של כאלו ואחרים שחושבים שמבינים יותר טוב מכולם. הרבנים חושבים אחרת על אף הדברים שלך
רלוונטי
19
הלוואי ויקשיבו לך, הקרע בינינו לבין הציבור הרחב נורא ומחייב ריפוי, חייבים להחזיר את האמון.
אליהו
18
אבל לא נוכל לברוח מההבדלים בהשקפה בינינו, אנחנו החרדים הולכים לאורך הדורות ע"פ רבותינו שכידוע לא היו בעד הציונות, ועוד יותר ראו בציונות אויב שמעוניין לחלן אותנו כמו שעשו למשל לתימנים, ויש עוד הרבה סיפורים כאלו, נכון שהמצב היום שונה בחלקו, ב"ה חלק מהעם מתקרב למסורת ולשמירת המצוות , וב"ה החלק שעויין א
הכי כיף זה להיות נחמד
מדוע שחילונים ודתיים לאומים ימותו למענך בקרבות ואתה לא ?????
מיקומי
מה הקשר? הבדלים ימשיכו להתקיים, והד"ל ימשיכו להתגייס בהמונהם לשירות ארוך והחרדים לבקשת הכותב ימשיכו ללמוד וללכת בדרכם, כל הצעתו היא שהרבנים יעודדו את מי שאינו לומד להתגייס. לאחר שיבנו בעצמם את המסגרות המתאימות להכנה ושמירה בצבא. מה שלכאורה באופן רשמי הגרד והגרמה תומכים בחוק.
אשרי
17
מה קשור ללימוד? גיוס הוא מוות רוחני.
מנחם
אז אל תצא מהבית בכלל כי כל הרחוב מלא פיתויים, כולל בית חולים שכל הרופאים הם חילונים...ועוד נשמעים להוראות שלהם...
מיקומי
16
בדחילו ורחימו אנו מקבלים כל ביקורת שהיא לשם שמים אך הביטוי "אני אוהב את הציבור החרדי" כבר הפך למפתח לבקשת מחיר שהציבור אינו יכול לשלם מי שאוהב אינו מגדיר אותנו כבעיה שצריך "לפתור"
עידן
15
אין חולק על הקרבן ולבנו עם כל משפחה שכולה אבל הקרבה של מגזרים אחרים אינה מחייבת אותנו לזנוח את היסוד שעליו עמדנו אלפי שנים תורתנו מגינה על כלל ישראל לא פחות מהטנק
יאיר
14
אין דבר מגוחך יותר מלדמות בן ישיבה למשתמט זו חולשתה של המדינה שהדין נהפך לדמגוגיה
ישראל
13
סנקציה אינה מחנכת היא שוברת לא כך מדברים עם יהודים
חיים
12
אם אין אמון אין חוק שיחזיק קודם לבנות אמון לא חוק
ינון
11
בישיבות זה נקרא "ספק סברא" לא בונים מדיניות על אולי
יעקב
10
שו"ת יחווה דעת, חלק ד', סימן ג' שם הרב עובדיה כותב במפורש: "העוסק בתורה פטור ממלחמת מצווה, מפני שתורתו אומנותו" כמובן שיש שם הרחבות ופירוט על דברי הרמב״ם שו"ע, נושאי כלים ועל מעמד “תורתו אומנותו”
דוד
9
עם כל הכבוד לא הציבור החיצוני יקבע לגדולי ישראל מתי ואיך "לצאת בקריאה" הם פועלים רק לפי רוח התורה
הלפרין
8
בלי מסגרת הלכתית מלאה זה לא שירות מותאם זה שירות עם ויתורים בלתי אפשריים
אברהם
7
אשריך אבל לא כל תלמיד ישיבה הוא אתה, ולא כל דור הוא דור יוה"כ. ואף אחד אינו מבטל גבורה אבל אין בביוגרפיה של אדם כדי לשנות הלכה
צביקה
6
בדיוק כפייה לא מביאה לשום תוצאה רק לפיצוץ חברתי.ומי שממשיך לדחוף לכפייה רוצה קרע לא פתרון
טל
5
הפלג הוא לא הציבור החרדי הוא לא הרוב הוא לא מכתיב את ההלכה לציבור החרדי
קובי
4
כל אהבה שבעולם אינה רשאית לגעת בכתלי בית המדרש תורה שמגינה על עם ישראל היא לא קישוט ולא רשות היא חובה עם כל הכבוד ההלכה לא משתנה כי מישהו נלחם וגם לא בגלל מציאות כואבת מי שתורתו אומנותו פטור. ככה פסק מרן רבנו עובדיה יוסף וככה פסקו כל גדולי הפוסקים לדורותיהם
נאור
3
לא צריך “קריאה לראשי הקהל” ולא “נאיביות” צריך אמת פשוטה התורה איננה משא ומתן ולומדיה אינם קבוצת לחץ מי שלומד באמת מגן על עם ישראל כפי שחז״ל קבעו מי שלא לומד כבר היום הולך לעבוד לפרנס לתרום לא נקבל הטפות מבחוץ ולא תכתיבים עטופים באהבת ישראל מזויפת
הרץ
2
למה 14 שעות ? אפשר 18,20... אגב לפי הצבא מספיק 45 שעות שבעויות...
איציק
1
מה הכותב סך הכל מבקש? הרי מרן הגרד לנדאו והגרמ"ה הירש תומכים רשמית בחוק, החוק נכתב על ידי שלוחי דרבנן משס ומדגל, מכיוון שבכל הבדיקות, המכסות גיוס בו לא פוגעים בלומדי התורה. כל בקשתו שיעמדו מאחורי מעשיהם ויכריזו שהם תומכים בגיוס, חלקי ומפוקח של מי שאינו לומד.אבל בפה מלא, כולל קריאה מטעמם לציבור שנמ
אשרי

אולי גם יעניין אותך:

עוד בחדשות חרדים: