ירושלים מפתיעה לטובה • כל הנתונים

נחשף: אלו הערים המסוכנות ביותר בישראל לחלות בסרטן

רשימת הערים בהן מתגוררים חולי הסרטן הרבים ביותר, לעומת אלו עם שיעור החולים הנמוך יחסית, נחשפת היום ע"י המדינה, בחלוקה לגברים ונשים • מי מפתיעה לטובה, ומי לרעה; כל הנתונים (ארץ)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
ילד חולה סרטן. אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

הנתונים העדכניים של התחלואה מסרטן בישראל, בחלוקה לאזורים בין השנים 2015-2011, מתפרסמים היום (שני) על ידי משרד הבריאות והאגודה למלחמה בסרטן, ומהם עולה כי ירושלים מאכלסת את שיעור החולים הנמוך ביותר.

לאחר שנתוני התחלואה חולקו ל-14 אזורים - צפת, כינרת, יזרעאל, עכו, חיפה, חדרה, השרון, פתח תקווה, רמלה, רחובות, תל אביב, ירושלים, אשקלון ובאר שבע - התברר כי תחלואה גבוהה במיוחד נצפתה באזור חיפה אצל גברים (11%) ונשים (9%), ובאזור אשקלון בקרב גברים (9%) ונשים (4%), כמו גם באזור באר שבע אצל גברים (4%), באזור פתח תקווה בקרב נשים (4%) ובאזור תל אביב אצל נשים (6%).

כאמור באזור ירושלים נרשמה תחלואת סרטן כללית נמוכה באופן ניכר גם בקרב גברים (14%-) וגם בקרב נשים (5%-), באזור עכו רק אצל נשים (8%-) וכך גם באזור חדרה (6%-).

אלי ברסקי, בן 5 מבני ברק, החולה בסרטן (צילום: דוברות המשטרה)

בחלוקה לפי סוגי מחלות הסרטן, נרשם בסרטן נשים עודף תחלואה באזור תל אביב (12%), באזור פתח תקווה (7%) ובחיפה (7%), לעומת אזור עכו (13%-), אזור הכינרת (1%-), חדרה (9%-) וירושלים (6%-), בהם נרשמה תחלואה נמוכה מהצפוי.

גם בסרטן הערמונית, תחלואה נמוכה מהצפוי נרשמה באזור ירושלים (8%-), כמו גם באזור עכו (18%-) ובאזור השרון (10%-), זאת לעומת עודף תחלואה באשקלון (12%) וברחובות (7%).

בסרטן הקטלני ביותר, סרטן ריאה, גם פתח תקווה (22%-) הצטרפה לירושלים (30%-) עם שיעור תחלואה נמוך מהצפוי בקרב גברים, בעוד באזור עכו (38%), עמק יזרעאל (22%) וחדרה (16%). כך גם בקרב נשים: עודף התחלואה הוא בתל אביב (24%) ובאזור חיפה (15%), אל מול אזור עמק יזרעאל (27%-), עכו (22%-), חדרה (20%-) וירושלים (16%-) המציגים שיעור תחלואה נמוך.

פרופ' ליטל קינן-בוקר, סגנית מנהלת המרכז לבקרת מחלות במשרד הבריאות, מסבירה כיצד יתכן שירושלים שהוכתרה כעיר המלוכלכת ביותר בישראל, מאכלסת פחות חולים משאר הערים: "אין אפשרות להסיק מהנתונים לגבי קשר ישיר בין זיהום סביבתי לבין התחלואה בסרטן, בפרט שרק סרטן הריאה ובמידה מסוימת גם סרטן כיס השתן נחשבים קשורים לזיהום אוויר סביבתי".

"הממצאים יכולים לנבוע", היא טוענת, "משורת גורמים כמו התנהגויות לא בריאות - עישון או ביצוע של בדיקות סינון לגילוי מוקדם של סרטן - וגורמי סיכון אישיים, גנטיים ותעסוקתיים. רק מחקר מקיף אשר יאסוף נתונים לגבי חשיפות ברמת הפרט יוכל לתת מענה ברור יותר להבדלים בתחלואה בין האזורים השונים בישראל".

• הנתונים המלאים:

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר