מדריך: איך מתמודדים עם מחלות האביב?

החורף מאחורינו, אך הימים החמים הראשונים מביאים אתם גם גל חדש של וירוסים והתפרצויות של מחלות כרוניות • מהן הסכנות של עונת האביב? • מרתק (משפחה, בריאות)

דינה פלר | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

הכוכבת המפוקפקת של מחלות האביב היא אלרגיה. הימים הנעימים האלה מביאים אתם לא רק פרחים יפיפיים, אלא גם נזלת, גירודים ושאר תסמינים מעיקים של אלרגיה. האביב הוא העונה הקשה ביותר עבור האנשים שסובלים מאלרגיות הנגרמות מפריחה של צמחים שונים.

האוויר רווי באבקה והתפרצויות האלרגיה כמעט בלתי נמנעות. כמובן, כמו שאי אפשר למנוע פריחה, כך אי אפשר גם למנוע את האלרגיה, לכן הפתרון היחיד הוא לקנות מבעוד מועד את התרופות הנחוצות ולחכות בסבלנות. למי שסובל מאלרגיה קשה שגורמת לבעיות נשימה, מומלץ מאוד להזהר בטיולים בעונה הזאת ולהתרחק משדות, פארקים ושאר מקומות שמהווים סכנה מוגברת להתקפי אלרגיה.

אנשים שסובלים ממחלות כרוניות לרוב גם לא אוהבים את הימים האלה. גשמים שתוך יממה מתחלפים בשרב ושאר שינויים קיצוניים במזג האוויר שאופייניים לתקופה הזאת, לא מיטיבים עם החולים שבינינו. חולי לב מרבים להתלונן על קשיי נשימה ודופק לא סדיר, מחלות ריאה חוזרות עם בעיות נשימה ושיעול מתיש, הפרעות אנדוקריניות באות לידי ביטוי בהחמרת התסמינים העיקרים של המחלה.

במקרים האלה חשוב מאוד להקפיד לא רק על נטילת התרופות, אלא גם על מנוחה רבה ומניעת לחצים מיותרים. מזג האוויר מגביר את העומס על מערכות הגוף, לכן מומלץ לתת לגוף לנוח ולהתאושש כמה שיותר.

שינוים קיצוניים במזג האוויר אחראים גם לבואם של אורחים לא רצוים נוספים של עונת האביב: הווירוסים הרבים. אחת הסיבות היא דווקא ההתחממות הכללית שמיטיבה עם הווירוסים. בימים הקרים חלקם לא שורד בגלל הקור, ודווקא עכשיו ההדבקות בווירוס נהיית קלה יותר, וזה מסביר באופן חלקי את גל המחלות בעונה הזאת, במיוחד בקרב הילדים.

סיבה נוספת לגל הווירוסים באביב היא שהרבה פעמים אנחנו לא מספיקים להסתגל לשינוים ולעיתים יוצאים מהבית בבגדים חמים מדי או קלים מדי, שהתאימו אולי למזג האוויר של אתמול, אבל היום לא עוזרים לנו כלל. ילד שמזיע יום שלם בסוודר חם מדי או להפך, מסתובב ביום סגריר בחולצה דקה, נכנס כמובן לקבוצת סיכון להדבקות בווירוס נוסף.

עלינו לזכור גם שרוב הילדים זה עתה עברו מספר וירוסים חורפיים והגוף שלהם עדיין חלש. לכן גם בימי האביב הם פגיעים מאוד למחלות העונתיות ווירוסים שונים, וגופם זקוק להגנה מירבית, לא פחות מאשר בימי חורף הקרים. דרך אגב, אחת השיטות הטובות להתגונן מפני הדבקויות בווירוסים היא לשטוף ידיים בתדירות גבוהה, וללמד את הילדים לעשות זאת כמה שיותר. במהלך היום אנחנו נוגעים במספר רב של חפצים שעלולים להעביר חיידקים ווירוסים, ואצל הילדים המצב עוד יותר חמור כי הם נוטים להכניס דברים רבים לפה. לכן חשוב מאוד להקפיד על היגיינה אישית ולשטוף היטב ידיים בכל הזדמנות.

אחד הסיבוכים הנפוצים של מחלות האביב הוא סינוסיטיס. נזלת עקשנית שמסרבת להיעלם יכולה לגרום בסופו של דבר לסינוסיטיס שדורש כבר טיפול יסודי וקשה. לכן, אם על רקע נזלת נצחית מתחילים להופיע גם כאבי ראש קשים שלא נעלמים אחרי משכך כאבים, מומלץ מאוד להבדק ולשלול סיבוכים.

אך כאבי ראש בימי האביב יכולים לייסר אותנו גם ללא נזלת ברקע. והסיבה היא שוב אותם שינוי מזג האוויר. השינוים באחוזי הלחות באוויר יכולים לגרום לא רק לכאבי ראש, אלא גם לכאבי פרקים וכאבי גב. גם במקרה הזה כדאי מאוד להתחשב בקשיים שהגוף שלנו נאלץ להתמודד אתם, ולא להעמיס עליו עוד יותר. זה ממש לא הזמן לקביעת שיאים חדשים בפעילות פיזית, אבל זו דווקא תקופה מעולה להיזכר בכל מה שעוזר לגוף להשתחרר ולהשתקם: טיפולים אלטרנטיביים, סאונה, עיסויים... כל מה שמותר מבחינה רפואית ולא מהווה סכנה בגלל מחלת רקע אחרת, יכול בהחלט לעזור לגוף לעבור את ימי האביב הלא פשוטים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר