מתקשים במערכת יחסים? אולי אתם סובלים מהפרעת קשב

לא רק ילדים, אלא גם מבוגרים רבים סובלים מהפרעות קשב וריכוז אשר פוגעות משמעותית בעבודה, מערכות יחסים, בריאות וכספים, במידה ולא אובחנו וקיבלו את הטיפול הנכון בזמן. הבשורות הטובות: אף פעם לא מאוחר לטפל (בריאות)

דינה פלר | כיכר השבת |
זה לא אתה, זה ההפרעה (צילום: shutterstock)

יש כאלה שקוראים להפרעת קשב וריכוז "הבעיה המודרנית", היות ועד לא מזמן כמעט ולא שמעו על אבחנה כזאת, והיום יותר ויותר ילדים מאובחנים כסובלים ממנה. אך העדר אבחנה לא מצביע על העדר הבעיה, ומבוגרים רבים היום סובלים ממנה לא פחות מילדים מאובחנים. רק שאצלם אף אחד לא קורא לבעיה בשמה, ולפיכך גם לא מטפל בה. ואם אצל ילדים ומתבגרים בעיית קשב וריכוז פוגעת בעיקר בלימודים, אצל מבוגרים הסובלים ממנה נפגע כמעט כל תחום בחיים, כולל עבודה, מערכות יחסים, בריאות וכספים.

אצל מבוגרים בעיית קשב וריכוז באה לידי ביטוי בהסחת דעת קבועה, חוסר ארגון, קשיים בניהול הזמן, חוסר עקביות, דחיינות ושליטה עצמית נמוכה. ההיפראקטיביות, אותה אנחנו רואים לעיתים אצל ילדים המאובחנים כסובלים מהבעיה הזאת, דווקא כמעט ולא נראית אצל מבוגרים, מה שדווקא מונע מרבים מהם לגשת לאבחון ולקבל את הטיפול. מבוגרים כאלה מתקשים מאוד לבצע מטלות שגרתיות, לעמוד בלוח זמנים בעבודה, לשלם בזמן את חשבונותיהם, לנקות בעקביות את הבית או לקחת בזמן את התרופות שלהם. כל מה שדורש תשומת לב מסוימת לאורך זמן מהווה עבורם בעיה.

גם כל מה שדורש מיומנויות בסיסיות של סדר וארגון מהווה אתגר לא קטן עבור האנשים האלה. לרוב הסביבה שלהם מבולגנת מאוד, כולל החדר, שולחן העבודה, המחסן וכו'. קשה להם לסדר את הדברים סביבם, קשה להם לא לאחר ולעמוד בלו"ז, קשה להם לעקוב אחרי ההוצאות ולנהל תקציב. גם כל משימה הקשורה לבריאות, כמו למשל הקפדה על דיאטה, תרגילי כושר מסוימים ונטילת התרופות לפעמים מהווה משימה בלתי אפשרית עבור בן אדם שלא מסוגל לשמור את עצמו על מסלול ארוך ומשעמם, ללא גירוים ותמריצים.

מה שכן מצליח לתפוס את תשומת הלב של האנשים שסובלים מבעיות קשב וריכוז אלה גירוים חזקים וחדשים, כולל בעיות וסכסוכים. לכן אנשים כאלה נוטים להרפתקנות מיותרת בכל תחומי החיים, אוהבים תחביבים מסוכנים. הם כאילו מחפשים כל הזמן בעיות וסכסוכים, היות ואלה בצורה פרדוקסאלית עוזרים להם להשלים את הפעילות שלהם בלי להשתעמם ולהתחיל לחפש גירוים חדשים. אין צורך לפרט כמה האסטרטגיה הזאת בעייתית, ואיך לעיתים נראים החיים של בן אדם שמטבעו מסוגל רק "לכבות שריפות".

השליטה העצמית הנמוכה לרוב רק מחמירה את המצב. לאנשים כאלה קשה מאוד לדחות סיפוקים בכל גיל. גם אם מבחינה תיאורטית הם מבינים את הצורך בוויתור על הסיפוק המידי לצורך מטרות ארוכות טווח, חולשת המנגנון הפנימי לא מאפשרת להם לעצור בזמן, והם מוצאים את עצמם "מועדים" שוב ושוב. שליטה עצמית נמוכה גם באה לידי ביטוי בנטייה לפעול ולומר בלי לחשוב ובלי לחשב את הצעדים הבאים. זה כמובן מכניס אותם לשלל מצבים לא נעימים וסכסוכים מיותרים.

הבשורות הטובות הן שבעיות קשב וריכוז ניתנות לאבחון וטיפול לא רק אצל ילדים, אלא גם אצל מבוגרים שפונים לרופא עם הבעיה הזאת. לא פעם הטיפולים התרופתיים וההתנהגותיים גם יעילים יותר אצל מבוגרים, היות ואלה פיתחו במשך שנים שיטות שונות להתגברות על הבעיה. התמיכה המקצועית והשיטות העצמיות לעיתים קרובות מביאות במהרה לתוצאות נהדרות ומאפשרות לאנשים להתגבר בקלות יחסית על מה שנראה להם כמכשול איום ונורא.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר