ט"ו בשבט: כמה פירות צריך לאכול ביום? המדריך

לרגל ט"ו בשבט, מומחית לתזונה מסבירה: כמה פירות צריך לאכול ביום, וכיצד נדע איזה ויטמין מכיל כל פרי? צבעו של הפרי מעיד על תכולתו החיובית. לפירות צבעים שונים וכל צבע מכיל ויטמינים מסוימים בכמות גבוהה יותר. וגם: מחשבון קלוריות. המדריך המלא, לרגל ט"ו בשבט

חנה בורט | כיכר השבת |
(פלאש 90)

למה פירות במקום ממתקים? במאמר הראשון הסבירה רלי אבל על התחליף הטבעי לממתקים: הפירות.

אכילת פרי או שניים בין הארוחות בהחלט תרגיע את הרצון למתוק ולא תשמין. זה נשמע כמו חזון אחרית הקלוריות – כשנשתוקק למשהו מתוק לא נפנה עוד לארון המטבח או למכונת הממתקים כדי לצרוך חטיפים מתוקים שרובם מכילים סוכרים וביניהם גלוקוז ושומנים רבים.

"ממתקים אלה עתירי קלוריות, מהם מגבירים פעילות של אינסולין (בגלל תכולת הגלוקוז), משמינים והגרוע מכל – גורמים לנו לרצות עוד ועוד מאותם סוגים ממש", מתרה רלי, "במקום לצרוך ממתקים – ניגש למקרר, לארון או לירקן ונבחר לעצמנו פרי או שניים.

כך נזכה במזון איכותי המכיל ויטמינים חיוניים לגוף ובאנרגיה זמינה למוח". רלי מציגה בפנינו מאגר ענק של ויטמינים ומינרלים, סיבים תזונתיים ומרכיבי בריאות נוספים שיש בפירות. "בין המבחר הבריאותי ויטמין C, ויטמין A, קרוטן, אשלגן, סלניום, כלורופיל, ביופלונואידים, אנטי מחמצנים שונים ועוד".

למעשה צבעו של הפרי מעיד על תכולתו החיובית. לפירות צבעים שונים וכל צבע מכיל ויטמינים מסוימים בכמות גבוהה יותר.

איך נזהה ויטמינים?

רלי אבל מונה: "למשל: פירות כתומים כגון: מנגו, אפרסק, מלון, אפרסמון ומשמש מכילים יותר קרוטן; ירקות ירוקים וצהובים כגון: קיווי, תפוזים, קלמנטינות, אשכוליות, לימון ועוד, מכילים יותר ויטמין C. שני ויטמינים אלו מכילים חומרים הנקראים אנטי מחמצנים. הם לוכדים חומרים רעילים הנקראים רדיקלים חופשיים ומסלקים אותם דרך הכבד אל מחוץ לגופנו.

רוב הפירות מכילים אשלגן, במיוחד: בננה, תות שדה, פירות הדר, קיווי ומלון. האשלגן הוא מינרל החשוב מאד לתפקוד הלב, חשוב גם למערכת החיסון, עבודה תקינה של הכליות, תפקוד התא ומאזן הנוזלים בגוף. הפירות מכילים גם סיבים מסיסים התורמים מאד להרגשת שובע, ומסייעים לעיכול המזון, ליציאות סדירות ויש להם חלק במניעת מחלות קשות". רשימת היתרונות לא תמה.

ויטמינים. מצאו אותם בפירות (צילום: פלאש 90)

"בפירות כלורופיל וביופלוונואידים שהינם חומרים חשובים המונעים סרטן וחשובים לבריאות העצם. מחקר חדש חקר את השפעת הביופלוונואידים על צפיפות העצם בעמוד השדרה ובצוואר הירך. במחקר השתתפו כ-3000 נשים שמלאו שאלונים מפורטים על הרכב תזונתן. בניתוח השאלונים נמצא כי ככל שהרבו באכילת פירות (לפחות 2 יחידות ביום) חוזק העצם היה יותר גדול. מדדי פירוק העצם היו רבים יותר אצל נשים שלא אכלו פירות".

בשלות מלאה

שאלת השאלות היא: כמה פירות צריך לאכול ביום? והתשובה הטעימה השגורה על לשונה של רלי היא: 2-3 יחידות.

היא גם מביאה לנו דוגמאות ליחידות פרי והקלוריות שהם מכילים: 1 אגס גדול-98 ק"ל, 1 בננה בינונית-105 ק"ל, 1/2 אשכולית-60 ק"ל, 1 קיווי בינוני-46 ק"ל, 1 רימון-104 ק"ל, 1 תפוז-70 ק"ל, 1 כוס תות שדה-60 ק"ל, 1 תפוח-80 ק"ל, 1/2 כוס רסק תפוחים טבעי-80 ק"ל.

"אכלו אם כן מגוון רב של פירות בצבעיהם השונים ועד כמה שניתן בקליפתם, העדיפו לאכול את הפירות בעונתם כשהם במצב של בשלות מלאה. פירות קשים ובוסר מזיקים מאד למערכת העיכול (עד כי הרמב"ם כתב דברים חמורים מאד על הסכנה הטמונה באכילת פירות בוסר). במקום חטיף-אכלו פרי. העדיפו לאכול פירות לפני או בין הארוחות ולא אחרי ארוחה", מסיימת רלי את המלצה הבריאותית.

רלי אבל היא דיאטנית קלינית ומנהלת היחידה לתזונה ודיאטה "שרותי בריאות כללית" מחוז מרכז

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות